|
BEKKIS - Informasjon
Bakgrunn
For å sikre en økologisk fornuftig forvaltning av våre vannressurser og
det biologiske mangfoldet som kjennetegner disse bør alle skoleelever få
kunnskap og innsikt i ferskvannsøkologi og vannforvaltning. En slik innsikt
er nødvendig dersom elevene skal kunne få medinnflytelse på utviklingen av
vannressursene i nærmiljøet, og på lang sikt bli kompetente
beslutningstakere.
Kunnskapen om miljøtilstanden i mange bekker og småelver i Norge er
mangelfull, som følge av myndighetenes manglende kapasitet til å overvåke
disse. Miljøtilstanden i rennende vann kan grovt bedømmes med relativt
enkle midler. Problemet er at ingen fagmiljøer har tid og ressurser til å
foreta en slik overvåking overalt. Med kvalitetssikring av metoder og god
opplæring kan skolene settes istand til å drive slik overvåking på kontrakt
med f.eks. kommunal miljøvernforvaltning. Myndighetene kan dermed få hjelp
til å avdekke problemer, verdier og ressurser som ellers ikke ville blitt
oppdaget eller verdsatt.
Dette er bakgrunnen for Kirke-, utdannings og forskningsdepartementets
satsing på nasjonale miljølæreprogram på tema vann. Ved at skolen kan gjøre
en nyttig jobb i lokalsamfunnet skapes ekstra motivasjon og bedre
miljøundervisning. De pedagogiske prinsippene bak dette er aksjonslæring
("learning by doing") og tverrfaglighet: Deler av pensum på
læreplanen i flere fag kan gjennomgås ved hjelp av miljølæreprosjekter på
skolen. Fag som kan trekkes inn i et vannprosjekt som BEKKIS er mange:
O-fag (biologi, kjemi, fysikk, geografi, historie, samfunnsfag,
heimkunnskap), matematikk, norsk, forming, livssyn/etikk/religion, EDB.
Alle disse fagene kan bruke elementer fra en vassdragsundersøkelse i
undervisningen. På denne måten blir ikke prosjektet et tillegg til en
allerede overlesset tidsplan på skolen, men en ny undervisningsmetode som
kan brukes til å gjennomgå deler av pensum i mange fag.
Naturfagene blir likevel tillagt stor vekt i programmet fordi
naturfagundervisningen i grunnskolen må styrkes (Sjøberg, Univ. i Oslo,
1994), og fordi kunnskap om fysiske, kjemiske og biologiske/økologiske
forhold er en forutsetning for å kunne vurdere miljøtilstanden i et
vassdrag. Dessuten er ferskvannsøkologi et tema som lett vekker begeistring
og interesse blant elevene, gjennom praktisk arbeid ute med
oppdagelse/undersøkelse av levende dyr og planter, og praktiske målinger av
fysiske og kjemiske forhold.
Målsetning
Målet med BEKKIS-prosjektet er å:
- skape engasjement for natur og miljø
- gi elever kunnskap om vassdrag som levende økosystemer
- gi elever innsikt i sammenhengen mellom menneskelig aktivitet og vassdragenes miljøtilstand
- bidra til kartlegging av miljøtilstanden i vassdrag
- gi elever mulighet til medvirkning i lokal planlegging av areal- og ressursbruk langs vassdraget
Innhold
Skoler som er med i BEKKIS undersøker noen eller alle
de følgende delemnene i sin lokale bekk eller elv:
- Arealfordeling langs vassdraget (skog, åker,
tettbebyggelse etc.)
- Lokalhistorie, kulturminner, tidligere bruk
- Brukerinteresser, brukerkonflikter
- Fysiske inngrep (rørlegging, oppdemming,
kanalisering, forbygning etc.)
- Forurensningstilførsler (sur nedbør,
kloakk, landbruksavrenning, etc.)
- Fysiske og kjemiske forhold (utseende, lukt,
strømhastighet, vannføring, temp, pH etc.)
- Biologiske forhold (begroing, kantvegetasjon,
bunndyr, fisk)
- Vannkvalitet (vurdert ut fra utseende, lukt,
pH, evt. næringssalter, begroing, bunndyr,
fisk)
Ut fra disse undersøkelsene kan de foreslå tiltak for å bevare eller
forbedre miljøforholdene i og langs bekken. De oppfordres til å diskutere
dette med miljøvernleder i kommunen.
Organisering
Norsk institutt for vannforskning (NIVA) har siden 1994 drevet
BEKKIS-prosjektet på oppdrag fra Kirke, utdannings- og
forskningsdepartementet (KUF) og Nasjonalt Læremiddelsenter (NLS).
Prosjektet ble tidligere drevet av Norges Jeger- og Fiskerforbund.
Miljøverndepartementet (MD) støtter programmet. Databasen er på
Universitetet i Bergen ved Institutt for Fiskeri og Marinbiologi sammen med
databasen for Kystprogrammet og
ANDA-prosjektet.
Fylkeskontakter kan hjelpe skolene i hvert fylke
til å komme i gang med prosjektet, gi veiledning og skape motivasjon.
Gjennomføring av BEKKIS
Påmelding
Nye deltakere som ønsker å delta i BEKKIS må melde seg på
Nettverk for miljølære (Vannprogrammet).
Nye deltakerskoler bør heller gjøre registreringer i Vannprogrammet, mens skoler
som ønsker kontinuitet frå BEKKIS kan fortsette med BEKKIS-registreringer.
Skolens arbeid
Skolene som er med i prosjektet bør først tilpasse prosjektet til den
lokale læreplanen. Flere fag bør her kunne trekkes inn. I tabellen
nedenfor vises eksempler på koblingsmuligheter mellom innholdet i
BEKKIS-prosjektet og ulike skolefag.
Skolefag |
BEKKIS-tema, eksempler |
Naturfag:
|
Biologi/Økologi |
Plante- og dyreliv og evt.
tarmbakterier i og langs vassdraget,
sammenhenger med ytre miljøforhold |
|
Kjemi |
Vannkjemiske forhold, pH,
næringssalter, oksygen, ledningsevne |
|
Fysikk |
Strøm, vannføring, temperatur,
utseende, erosjon, |
|
|
|
|
Matematikk |
Beregning av strømhastighet,
vannføring, %-fordeling av planter og dyr, befolkningstetthet
langs vassdraget, etc. |
Geografi |
Stedfesting av målestasjoner på kart,
kartkoordinater, arealfordeling, landskapsutforming |
Historie |
Kulturhistorien langs vassdraget,
kulturminner, tidligere bruk |
Samfunnsfag |
Påvisning og løsning av
interessekonflikter, inngrep i vassdraget, sammenheng
økonomi/livsstil/miljøpåvirkning, tiltak
for forbedring /bevaring av miljøtilstand |
Norsk |
Rapportskriving / artikler til lokal
presse |
Forming |
Tegne / modellere vassdraget / lage
utstillinger |
Livssyn, etikk, religion, |
Hvordan bør vi forvalte våre vassdrag
(Guds natur)? Økofilosofi. |
EDB |
Dataregistrering-, -søking og
-presentasjon. |
Prosjektarbeidet bør starte med å finne en velegnet bekk eller elv i
nærheten. Dette kan med fordel gjøres i samråd med kommunens
miljøvernleder, som også kan hjelpe til med å prioritere arbeidsoppgaver
ut fra kommunens behov. Elevene tas med på tur til bekken der de får
utforske omgivelsene, og se hvordan bekken forandrer seg fra øverst til
nederst. Ut fra denne turen kan klassen velge ut flere målestasjoner med
forskjellig miljøtilstand nedover langs vassdraget. Disse stasjonene
nummeres ovenfra og nedover. Elevene deles i grupper som får ansvar for å
undersøke avgrensede arbeidsoppgaver på én stasjon: f.eks. bunndyr og
fisk; begroing og kantvegetasjon; strømhastighet, bredde, dybde,
temperatur og surhetsgrad; beliggenhet på kartet og arealfordeling i
nærområdet; inngrep og forurensning; tidligere og nåværende bruk av bekken
etc. Er det få elever kan man velge bare noen få arbeidsoppgaver og/eller
få målestasjoner. Elevene bør oppfordres til å ta kontakt med ansvarlige
myndigheter i kommunen eller fylket for å få tilleggsinformasjon om f.eks.
inngrep, forurensning, arealbruk, planer for bruk av bekken, kulturminner
osv. Utstyr som trengs til prosjektarbeidet må anskaffes fra
læremiddelfirmaer (f.eks. KPT Naturfag, Håland og Hamre eller Fybikon)
eller lages på skolen. Dette gjelder kart, pH-måler, bunndyrhåver,
stereoluper til innebruk etc. Utstyrslisten er oppgitt i veiledningen til
BEKKIS-heftet. Ta kontakt med prosjektleder på NIVA for nærmere
informasjon.
Etter selve feltarbeidet skal elevene se nærmere på bunndyrene inne i
klasserommet, for å bestemme hvilke typer de har funnet. Annet innearbeid
er f.eks. å beregne vannføringen, bestemme kartkoordinater for
målestasjonene, eller arealfordelingen i nedbørfeltet. Skolene som er med
i BEKKIS har ikke samme mulighet som VANDA-skolene til å sende inn prøver
for gratis analyse hos eksperter, men de anbefales å ta kontakt med
Næringsmiddeltilsynet i kommunen for analyse av tarmbakterier,
totalfosfor, totalnitrogen og andre avanserte analyser av bekkevannet.
Når undersøkelsen er gjennomført etter retningslinjene i veiledningen,
føres resultatene inn i BEKKIS-skjemaet og sendes inn til NIVA, eller
de registreres direkte via
Nettverk for miljølære sine websider.
Før resultatene sendes inn bør den ansvarlige lærer ha sjekket at alt
er i orden. Erfaring viser at det er lett å gjøre feil med
kartkoordinatene, beregning av vannføring og bestemmelse av
vannkvaliteten. Her bør veiledningen sjekkes nøye før resultatene sendes
inn. Skoler som er usikre på enkelte oppgaver kan kontakte
prosjektsekretariatet på NIVA for å få hjelp. Elevene kan deretter skrive
rapport om undersøkelsen, tegne, modellere eller lage utstilling av det de
fant i bekken. Alle resultater som sendes inn blir sjekket av fagfolk, og
eventuelle feil som oppdages blir rettet før resultatene blir lagt inn i
databasen.
Tilbakemelding
Deltagerne får tilbakemelding på sine resultater i form av en enkel
rapport fra NIVA som påpeker eventuelle feil usikkerheter og
misforståelser, og som gjør det lettere for deltagerne å forstå
resultatene. Hvis et resultat er uklart får skolen spørsmål om dette i
tilbakemeldingsrapporten. Denne rapporten gjør det mulig å få til en
dialog mellom skoler og fagmiljøer, noe som vil bidra til økt kompetanse
blant deltagerne, og over tid til bedre kvalitet på resultatene.
Bekkeposten er prosjektets nyhetsbulletin som sendes ut til alle
deltagere 1-2 ganger i året. Avisen inneholder nytt fra prosjektledelsen,
eksempler på resultater fra databasen, deltagerproduserte artikler om
prosjektarbeidet ved enkeltskoler, tips om organisering av prosjektet,
fagartikler om spesielle tema (f.eks. storflommen i 1995), oversikt over
deltagere osv. Diplom og BEKKIS-jakkemerker sendes ut til alle
deltagerne, og BEKKIS-prisen på 5000 kr. deles ut til beste skole en gang
i året. Prisen skal brukes til innkjøp av læremidler som vil styrke
miljøundervisningen på tema vann (feltutstyr, annet utstyr, bøker,
hefter). Kåring av vinneren er basert på en vurdering av resultatkvalitet,
omfang (antall arbeidsoppgaver som er besvart og andel av elevmassen som
er med)og internt og eksternt samarbeid på hver deltagerskole. Prisen har
blitt delt ut til Greverud skole i Oppegård i Akershus i 1993, til
Birkenlund barneskole i Arendal i 1994 og til Jerpestad skole i Nes i
Akershus i 1995.
|