miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Prosjekter > Forslag til praktiske og pedagogiske forberedelser

Forslag til praktiske og pedagogiske forberedelser

Illustrasjoner: Sigmund Fritzøe

Klær
Hver elev må ha med varmt og vind-/vanntett tøy. Husk også votter, skjerf, lue og skift til føttene.Solide plastposer og sterke gummistrikker kan være en god nødløsning utenpå våte strømper i fuktige støvler. En slik nødløsning fungerer på samme måte som en våtdrakt (dykkerdrakt).

Selv om mange mener at det ikke er riktig å ha støvler i båt, anbefaler vi likevel støvler som fottøy fordi elevene helt sikkert kommer til å vasse ut i vannet f. eks. ved sjøsetting av robåtene.

Godt regntøy (jakke med hette, bukse og sydvest) må alle ha med uansett vær. Er det solskinn kan regntøyet være fint å sitte på i båtene og en god beskyttelse mot sjøsprut.

Det er dessverre alt for ofte at elever møter opp uten vanntett fottøy og regntøy. Hvis elever ikke har slikt utstyr selv, må de låne av andre for denne dagen. DETTE MÅ AVKLARES I GOD TID FØR TUREN.

furutre Naturskolen anbefaler lærerne å ta opp med de foresatte på foreldremøte behovet for nødvendig og riktig bekledning ved kysten og på sjøen. Vi opplever dessverre oftere og oftere at foreldre overprøver skolens meldinger og elevenes ønske om å ha med regntøy uansett vær. Det er et problem at for mange elever fryser og blir våte ut over det akseptable.

Grilling og mat
Alle elvene må ta ansvar for å ha med 2 vedkubber hver slik at vi kan tenne bål før spisepausen. Naturskolen har grillrister og grillspidd.

Pølser og ostesmørbrød er favorittene. Ostesmørbrødene bør lages med to brødskiver mot hverandre med osten i midten, pakket inn i aluminiumsfolie. Det er lurt å skrive navnet sitt med tusj utenpå folien. Det er mye annet som også er godt å grille. Se matoppskrifter i f.eks. tidligere årsplaner.

Ved stor fare for skogbrann må vi benytte grillkull.

Sikkerhetsregler

  • Vest må brukes ved vannet, i båtene, på moloen/flytebryggene og ved akvariet.
  • Lærere/assistenter/foresatte må til enhver tid vite og se hvor barna er.
  • Det er ikke lov å gå på utsiden av moloen.
  • I robåtene/landstedbåtene:
    1. Det er ikke lov å stå oppreist i båtene.
    2. Det er lov å bytte plass, men bare en flytter seg om gangen.
    3. Forflytningen må skje ved at elevene/voksne holder seg lavt i båten (gå på huk, krabbe eller krype)

Sjøvettkampanjens temahefter
Temahefte nr. 1: Mennesket og vannet
Temahefte nr. 2: Lanterner og lanterneføring
Temahefte nr. 3: Unngå båtbrann
Temahefte nr. 4: Magnetkompassanlegg for båter
Temahefte nr. 5: Småbåters flyteevne i vannfylt tilstand
Temahefte nr. 6: Råd og tips for brettseilere
Temahefte nr. 7: Informasjon fra politiet
Temahefte nr. 8: For barn på og ved vannet

Heftene kan bestilles fra:
Sjøvettkampanjen, Sjøfartsdirektoratet, Postboks 8123 Dep, 0032 OSLO

Sjø- og miljøvettkurs furu NSSR (Redningsselskapet) har utviklet et opplegg for skoler der elevene arbeider med sjø- og miljøvett. Kurskofferten innholder bl.a. læreplaner, videofilmer, transparentsett med kommentarer, oppgaveark (kopioriginaler) samt diplomer.
Videofilmen vil bli innkjøpt av AV-sentralen.
Redningsselskapet (tlf 67 57 77 77, fax 67 57 77 50) Postb. 500, 1322 HØVIK

Arbeidsregler ved naturskolen

  1. Elevene velger selv aktiviteter ut fra de muligheter naturskolen tilbyr.
  2. Elevene velger selv hvor lenge de vil holde på med ulike aktiviteter/arbeid.
  3. Elevene kan velge om de vil arbeide alene eller i grupper (Noen aktiviteter forutsetter samarbeid i grupper)
  4. Alt utstyr som benyttes skal ryddes tilbake på plass etter bruk av den som har lånt det.
  5. Utstyr/materiell hentes for bare en aktivitet om gangen.

Aktiviteter

  • trekke og rengjøre garn og garnruser
  • praktisk bruk av robåter (Øvelse i sjøvett: ro, skåte, bytte plass i båt....)
  • enkle undersøkelser i fjæra og i sjøen
  • HOVIS
  • meteorologi
  • besøk i «Barnas skog»
  • natursti
  • trekke bunnskrape
  • trekke landnot (yngelvad)

Et eksempel på bærekraftig kystkultur. Et tverrfaglig emne/tema.
For å vise sammenhengen mellom en bærekraftig bruk av naturressursene i Vestfoldkommunen og en videreføring av den lokale kystkulturen kan vi bruke det tradisjonsrike kystfisket. Eksempelvis skal elevene lage to middagsretter:

  1. Fiskepinner, poteter fra Kypros, frossen grønnsaksblanding og Gøy-saft.
  2. Sei, poteter og gulrøtter fra Vestfold, hjemmelaget ripssaft.

Etterpå skal menyvalgets fordeler og ulemper undersøkes: Transport, helse, livskvalitet, kultur, kontakt mellom generasjoner, forbruksmønster etc. blir stikkord i denne oppgaven for de største elevene i barneskolen og på ungdomstrinnet.

Sjøvettprøven

Hvis klassen ønsker å gjennomføre sjøvettprøven for å få sjøvettdiplomet, er det lurt å legge den praktiske treningen og prøven til naturskolen. Den teoretiske delen er det lurest å gjennomgå på skolen før eller etter turen til Karlsvika. Se Karlsvika-permen «Mennesket og vannet» som er sendt alle skolene. Sjøvettprøven er mest aktuell for 5. og 7. klasse.

Fiske langs Skagerakskysten
Skolene har fått tilsendt en perm med hefter om fiske langs Skagerakskysten. Her kan skolene finne mye lærestoff.

Filmer/video
AV-sentralen har et godt utvalg av videoer som kan være aktuelle å bruke i forbindelse med for- og etterarbeide til ekskursjoner til Karlsvika naturskole.

Meteorologihefte
Værobservasjoner bør være en del av opplegget ved ekskursjonen til Karlsvika. Klasselærer må derfor vurdere hva som er nødvendig å gjennomgå som forarbeid. Se bl. a. forordet til læreren i heftet: Håndbok for meteorologiske observatører, «Karlsvika meteorologiske stasjon». Dette heftet er sendt skolene tidligere. I HOVIS modul D er det også meteorologi som er tema med mye bra stoff i veiledningsheftet til læreren. Det er viktig å få forklart enkelte fagbegreper og noe om hvordan enkelte instrumenter skal brukes.

Barnas skog og naturstien i Karlsvikskogen
er et annet hefte som er sendt skolene tidligere. Dette er utarbeidet av Anette Rasmussen, Kristin Bjørn og Elisabeth Knutsen. Heftet er todelt. Del 1 - Faktadel, inneholder fakta om trærne i Barnas skog, mens del 2, Undervisningsdelen består av faktaopplysninger fra tavlene i Naturstien og arbeidsoppgaver.

Klassens Karlsvikaperm eller arbeidsbok
Alle 1., 3., 5., 7. og 10. klasser i Tønsberg kommune får nå tilbud om ekskursjon til Karlsvika naturskole. For å få kontinuitet og oppfølging fra gang til gang anbefaler vi 1. klassene å lage en Karlvika arbeidsbok. Her kan klassen samle elevarbeider, gjøre enkle notater om været, fangster, hva de gjorde osv. Læreren og event. foreldre kan også gjøre notater med tanke på neste besøk.

Grupper
Mye av arbeidet ved naturskolen organiseres i grupper. Vanlig gruppestørrels er 3 - 5 på hver. Dette er bl.a. avhengig av klassens størrelse, elevens størrelse (landstedbåtene) og værforholdene.

Foreldre-besteforeldre
Er det noen foreldre eller besteforeldre som har tid og lyst til å være med dere, så be dem med på tur. De kan være til god hjelp og nytte for alle klassetrinn, spesielt for de laveste klassetrinnene.

Parkering
Kommer dere med bil eller buss, er det fint om dere parkerer på parkeringsplassen. For dere som sykler, er det best om dere setter fra dere syklene rett ovenfor slåpekrattet nede ved stranda.

Husk godt humør og varmt og vann-/vindtett tøy.
Velkommen til Karlsvika naturskole.

brygge