miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Bøker om sopp

Bøker om sopp

Stoffet på disse sidene bygger på et undervisningsopplegg som består av to bøker, en enkel feltbok for nybegynnere med tilhørende lærerveiledning med undervisningsopplegg, se nedenfor. (Bøkene kan bestilles fra forfatter, af@hinesna.no, eller i bokhandelen)


Lærerveiledning med undervisningsopplegg

Matsopp for alle

Matsopp for alle

  • Seks sikre arter med matoppskrifter
  • Feltbok til bruk i skog og mark

De seks sikre soppene som blir beskrevet er:

Målet med boken er å gjøre leseres trygg på disse gode spiselige artene. I tillegg får man litt informasjon om soppens spennende historie og mytene rundt sopp. Noen enkle råd blir gitt om utstyr til sopptur, behandling, transport og oppbevaring av sopp. Boken inneholder videre enkle oppskrifter med sopp. Boken er ment som en nøkkel til en soppverden som leseren kan utforske videre etter ønske.

Matsopp for alle, gjærbakst for alle

Matsopp for alle – Gjærbakst for alle

  • Soppens bygning og kjennetegn
  • Soppekskursjon – om stell og lagring av sopp
  • Kort om brød, korn og gjærbakst, gjær er også en sopp
  • Forslag til praktiske øvelser

Undervisningsopplegget om sopp med Feltbok og Lærerveiledning med undervisningsopplegg er enestående i sitt slag i verden. Forfatteren Arve Foss er Cand. real med embetseksamen i Botanikk, spesialfelt soppsystematikk. Han underviser ved Høgskolen i Nesna og har i mange år holdt soppkurs for studenter og andre soppinteresserte. Arve Foss er offentlig autorisert soppkontrollør.

Mål:

  • Å motivere elever til å oppleve, gjøre ting selv og eksperimentere i naturen bl. a. på skattejakt der de får lete etter og samle sopp blant hekser og troll. Gi elevene spenning og utfordringer som fremmer lysten å søke opplevelser i skog og mark og fjell.
  • Å lage et enkelt soppkurs for lærere som ønsker å bruke naturen som klasserom der elevene får lære noen få sikre spiselige sopper som de senere kan tilberede matretter av.
  • Å gi kjennskap til noen få sikre arter, der vi starter med seks helt sikre sopper.
  • Å formidle faglig metodiske opplegg for enkle soppretter og gjærbakst og litt om lagring av sopp og gjærbakst for elever i grunnskolen.
  • Å gi litt spennende stoff om sopp (Eventyr – hekser – berserker - giftmord med mer)
  • Vise litt om soppenes økologiske rolle i naturen.

Soppriket

Soppene er så spesielle at de systematiseres i et eget sopprike. Soppene er mer i slekt med dyr enn planter. Det er omtrent 1 500 000 sopparter på jorda, eldste levende sopp er ca. 1500 år. Sopp finnes overalt. Man finner soppsporer 3000 meter over Grønlandsisen. Soppsporer kan blåses ut i verdensrommet, der kan de leve i tusenvis av år.

Sopp er allsidige organismer. I felt- og metodikkboka ser vi på:

  • Soppekskursjon, med kortversjon i ekskursjonsmetodikk for uteaktiviteter.
  • Sopp som en viktig nedbryter av organisk materiale til mineralstoffer som plantene må ha til vekst og formering.
  • Sopp i symbiose med planter, alle planter trenger hjelp av sopp for å ta opp vann og mineralstoffer.
  • Sopp som mat i soppretter.
  • Sopp /gjærsopp til produksjon av mat som brød, ost, vin etc.
  • Sopp som medisin, f.eks. penicillin som er en bakteriedreper.
  • Sopp som giftig organisme, hvit - og grønn fluesopp, meldrøye og lignende.
  • Sopp som hallusinogen med fleinsopp og LSD eller som produsent av alkohol.
  • Sopp som middel i religionsutøvelse.
  • Sopp som kilde til overtro med hekser, berserker, marer og lignende.

Lurt å lese

Lærerveiledningen beskriver metodikk til ekskursjoner og øvelser, utfyllende stoff til teksten i feitboka og fagstoff som bakgrunn for læreren i undervisningen. Veiledningen følger i hovedsak rekkefølgen av stoffet og de samme overskriftene som feltboka. Teksten i feltboka blir bare gjengitt her i den grad det er nødvendig i de metodiske avsnittene. Feltboka er elevenes bok der de fmner tekst og beskrivelser til praktiske øvelser. Den kan gi en vei inn i naturens spisskammer, motivasjon til å lete etter og samle sopp på turer i skog og mark.

Feltboka har følgende overskrifter: Lurt å lese som er et innledende avsnitt der elevene far en orientering om hva de vil møte i feltboka. Litt historie, er en innledning som kan brukes til å vekke elevenes interesse for sopp. Feltboka er i lommeformat med plastomslag og praktisk å ta med på sopptur slik at soppene kan identifiseres ute i felten. For å gjøre stoffet tilgjengelig, er teksten enkel med korte setninger i feltboka. Fremmedord og latinske betegnelser er unngått så langt som mulig. Noen enkle råd om soppturen, stell og lagring. Her får elevene vite om utstyr de trenger til soppturen, at soppen vi plukker er fruktlegeme, mens selve soppen lever nede i bakken som tynne gråhvite tråder. Feltbokas tips om stell av soppen i felt, under transport og hjemme er et godt utgangspunkt for undervisning. NB! Kapitlet "lagring" i feltboka tas med i sin helhet i lærerveiledningen, etter Ekskursjonsmetodikk. Det kan være greit å merke seg hva som menes med forvelling. Dette forveksles ofte med å safte ut soppen som du finner under frysing. Beskrivelsen av lagring med frysing, tørking og hermetisering er en ren oppskrift som bør følges bokstavelig. Vi velger seks sikre matsopper som er så typiske at de ikke kan forveksles med uspiselig/giftig sopp: Lys piggsopp, Rødskrubb, Matriske, Matblekksopp, Kantarell og Steinsopp. Hver sopp er behandlet i et eget avsnitt. For å identifisere hver art bruker du følgende hjelpemiddel:

  • En oversiktsfigur av en hattsopp
  • Fire figurer som illustrerer typiske kjennetegn på undersiden av hattene
  • Enfargetegning av hele soppen for hver art
  • Et foto av soppen på voksestedet i naturen
  • Beskrivelse av kjennetegn og hvor soppen vokser
  • To faglige/pedagogiske fotos som viser karakteristiske kjennetegn for den enkelte art

Etter å ha lært kjennetegnene på soppene, studert bildene og lest beskrivelsen grundig, kan du plukke og tilberede soppene på egen hånd når feltboka er med. Figurer og fotos i lærerveiledningen er hentet fra feltboka, men er i større format.

Lærerveiledningen gir en kortversjon i ekskursjonsmetodikk tilpasset soppekskursjon med faglige forberedelser, rekognosering, nøyaktig orientering om praktiske forberedelser, gjennomføring, modeller, pedagogiske hjelpemiddel og stoff om sopp.

To faglige/pedagogiske fotografier som viser karakteristiske kjennetegn for de seks sikre soppartene artene finner du ved å klikke videre på linken nederst i dette avsnittet. I feltboken vil du i tillegg finne fargebilde og foto av hver art ute i naturen. Hvis du bruker figurene fra Soppens bygning, Våre sopper – Klare kjennetegn på undersiden av hatten og fotografiene av de ulike soppartene, sammen med beskrivelsene i feltboken, så vil du klare å identifisere hver enkelte av de seks soppene ute i naturen. Etter bildene av sopp vil du finne eksempler fra metodikkboken om organiseringen av praktiske øvelser der elevene tilbereder ulike soppretter og retter av gjærbakst. Alle øvelsene beskrives med et lærerark (L), et elevark (E) og teoriark (T) med kopieringsark. Se mer om soppens bygning her.

Tilbake