Sentrumsutvikling
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Bli bevisst utformingen av de bygde omgivelsene
- Foreslå forbedringstiltak for sentrumsområder i tettstedet eller bydelen
- Bli kjent med kommunal planlegging
Aktuelle samarbeidspartnere
Teknisk etat eller plan- og bygningsetaten i kommunen, kommuneplanleggeren, parketaten, arkitekt, landskapsarkitekt
Utstyr
Lokalhistoriske bøker, gamle fotografier, nye og
gamle kart, ev. kommunedelplan for sentrumsområdene
eller reguleringsplan for området, fotoapparat eller
digitalt kamera
Gjennomføring
Velg et område i sentrum av tettstedet eller
bydelen, for eksempel området rundt hovedgata eller
torget. Området kan gjerne være stort nok til å omfatte
både grøntområder og åpne plasser, ulike typer
bygninger og gater og parkeringsplasser. Velg gjerne
et område som er mye brukt av folk på stedet, og
hvor det er grunnlag for estetiske og miljømessige forbedringer. Bruk tilgjengelige kilder(lokalhistoriske
bøker, kart og fotografier) for å finne ut hvordan området så ut tidligere, og hva som fortsatt finnes av rester fra eldre bebyggelse.
Registrering og rundskuefoto
Dra på befaring med fotoapparat i
sentrumsområdet og ta bilder på utvalgte steder. Ett enkelt
fotografi sier lite om hvordan stedet ser ut. For å få et
best mulig helhetsinntrykk bør dere ta flere bilder
med god overlapp, som dere siden monterer sammen
til et rundskue. Stå på samme punkt når dere tar
bildene, og flytt kameraet litt sidelengs for hvert
bilde. Bruk normalobjektiv og kopier i størrelse 10 x
15 cm.
Illustrasjon: rundskuefoto fra Moelv
Organiser fotograferingen i arbeidsgrupper der
hver gruppe lager ett rundskuefoto. Velger dere en
hovedgate som studieområde, er det naturlig at
gruppene tar for seg hver sine kvartaler langs gateløpet. I
tillegg til rundskuefotoet kan dere ta bilder av
enkeltdetaljer, for eksempel spesielle bygninger eller
trafikk- og parkeringsløsninger. For å få et best
mulig helhetsinntrykk bør gruppene vurdere både
grøntområder, bygningsmiljø og trafikkområder.
Grøntområder og plasser:
- parker og grøntområder - hvor finnes de, og
hvordan er de utformet?
- torg eller andre bilfrie møteplasser - hvordan
er bruk og utforming?
- leke- og friområder for barn og unge - hvordan
er tilgjengelighet og kvalitet, er det gode
solforhold, er områdene skjermet mot biltrafikk, er det
mulighet for allsidig aktivitet?
Bygninger:
- tilpasning mellom nabohus - hvordan passer
husene sammen i volum og form, er det rot eller
helhetlig struktur, er det manglende tilpasning
mellom høye og lave bygninger, er det blanding
av flate tak og saltak, er det hull eller stilmessige
brudd i bygningsmassen?
- bygninger med ulike funksjoner - hvor er
forretninger, kontorer, bensinstasjoner osv. plassert,
og hvordan er de utformet?
- bygninger som representerer særtrekk ved stedet
- hva finnes av historiske bygninger og lokal
byggeskikk?
Veg- og trafikkmønster:
- innfart til tettsted eller sentrum - hvordan er
det første møtet med stedet fra veg eller jernbane?
- hovedgater og parkering - hvordan er
tilretteleggingen for gående og kjørende?
- fortau, gang- og sykkelveger - hvordan er
framkommeligheten?
Lag arbeidsbok og diskuter forbedringstiltak
Hver gruppe monterer sammen sitt rundskuefotografi. Forstørr eventuelt bildet slik at det passer
inn på ark i liggende A3-format. Kopier opp
rundskuene i A3-format og lag arbeidsbøker ved å stifte
sammen arkene fra alle gruppene.
La hver gruppe få en arbeidsbok.
Arbeidsgruppene gjennomgår og diskuterer rundskuefotografiene.
Ring inn områder eller bygninger på bildet som
gruppa har meninger om, og skriv vurderinger og
kommentarer direkte på arket med rød tusj. Legg vekt på å
få fram:
- hva som er fint eller trivelig
- hva som er dårlig, stygt eller utrivelig
- hva som er farlig (for eksempel i trafikkbildet)
- hva som mangler
- hva som er viktig å beholde
- hva som bør forandres
Illustrasjon: rundskuefoto fra Moelv med kommentarer
Hver gruppe lager også en prioriteringsliste over
tiltak de mener bør gjennomføres. Lista
nummereres og bør ikke inneholde mer enn ti punkter.
Arbeidsgruppene presenterer sine arbeidsbøker og
prioriteringslister for hverandre. Diskuter hverandres
forslag og kom fram til en felles prioriteringsliste for
hva som bør tas vare på i sentrumsområdet, og hva
som bør endres og forbedres. Tegn inn forslag til endring
er direkte på rundskuefotografiene eller lag egne tegninger og modeller.
Illustrasjoner: rundskuefoto fra Moelv med inntegnede forslag til endringer
Legg vekt på at endringsforslagene skal bidra til
et sentrumsområde med både miljømessige og
estetiske kvaliteter. Noen aktuelle spørsmål å stille i
forbindelse med tettstedforbedring kan være:
Grøntområder og plasser:
- Er det tilstrekkelige grøntarealer og andre
møteplasser i sentrum med lett tilgjengelighet?
- Hva skal torg og plasser brukes til, og hvordan
bør de utformes?
- Er det behov for beplantning, hellelegging eller
bord og benker?
Bygninger:
- Er bygningene i sentrum godt tilpasset
hverandre, eller kan man bedre forholdene ved å endre
størrelse, plassering, takform, farge, vinduer eller
materialer på eksisterende bygninger?
- Finnes det verneverdige eller særpregede hus
som bør bevares?
- Er det aktuelt å rive eller bygge nytt i sentrum,
og hvordan bør i tilfelle nybygg utformes?
Trafikk:
- Er det aktuelt med gågater og bilfrie soner og
tiltak for økt trafikksikkerhet?
- Er det behov for gang- og sykkelveger?
- Er det tilstrekkelig areal for parkering, og hvor
bør parkeringsområdene legges?
Sjekk planstatus
Ta kontakt med planetaten i kommunen og spør
om det finnes en reguleringsplan eller en
kommunedelplan for sentrumsområdet. Be i tilfelle om å få
kopi av gjeldende planer for det området dere har
undersøkt. På nettverkets vevsider er det et eksempel på
et plankart som viser en reguleringsplan for
sentrumsområdene i et mindre tettsted.
Dersom det finnes en reguleringsplan, sett dere inn
i fargekodene som er brukt på kartet, for å se hva om
rådet er regulert til (byggeområde, trafikkområde, fri
område, spesialområde, bevaring osv.). Undersøk
om reguleringsbestemmelsene sier noe om estetisk
utforming i strøket, eller om kommunen har egne
retningslinjer for dette. Undersøk også hvilke
planer som eksisterer for framtidig utvikling av
sentrumsområdet. Hvordan stemmer kommunens planer
med klassens synspunkter og ønsker?
Presentasjon
Lag en utstilling som viser rundskuefotografiene
hvor dere har tegnet inn forslag til forbedringer,
gjerne supplert med tegninger og enkle modeller.
Presenter klassens forslag til forbedringstiltak for foreldre,
lokalpolitikere, næringsliv eller
kommuneplanleggere. Diskuter hva som kan være mulig å gjennomføre.
Lag gjerne egne presentasjonssider på Internett
og send nettadressen (URL-en) til nettverkets database.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Denne aktiviteten har ikke skjema for utfylling, men send gjerne inn illustrasjoner og kommentarer til aktiviteten. Ved å klikke på "Legg inn data" til høyre på denne siden, kan du logge deg på og legge inn illustrasjoner og kommentarar som viser hvordan dere har gjennomført aktiviteten. For å legge inn illustrasjoner må de ligge som filer på maskinen du arbeider på når du sender inn data.
Vis bare skjema
|