miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Deltakelse og demokrati > Delta i kommunens planlegging > Veiledning

Delta i kommunens planlegging

Veiledning

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Barn og unge har rett til å få si sin mening og bli hørt. Dette er rettigheter som også gjelder i kommunal planlegging. Det finnes egne rikspolitiske retningslinjer for å styrke barn og unges interesser i planleggingen. Retningslinjene inneholder blant annet disse bestemmelsene:

  • Barn og unge har rett til å delta og si sin mening ved utarbeiding av planer som angår dem
  • Utearealer som brukes av barn og unge, skal være sikret mot forurensning, støy, trafikk- og helsefare
  • Barn og unge har krav på fullverdig erstatningsareal dersom lekearealene deres nedbygges

Formål

  • Bli kjent med barn og unges rettigheter i planlegging og barnerepresentantordningen
  • Få kunnskap om kommunal arealplanlegging og saksgangen i plansaker
  • Evaluere kommunens tilrettelegging for at barn og unge skal bli hørt i kommunal planlegging
  • Foreslå tiltak i kommunen som kan gi barn og unge økt medvirkning i plansaker

Aktuelle samarbeidspartnere

Kommuneplanlegger eller teknisk etat i kommunen, barnerepresentanten i kommunens faste utvalg for plansaker, elevråd, barne- og ungdomsråd

Utstyr

Registreringsskjema

Bakgrunn

Deltakelse kan i denne sammenheng deles inn i tre aspekter:

  1. Å ha rett: å ha kunnskap om sine rettigheter, dvs. kunnskap om det formelle systemet som åpner mulighetene for deltakelse - og som begrenser disse. Dette gjelder f.eks. lover og regler.
  2. Å få rett: dvs. å kjenne til de ulike veiene til medvirkning på de aktuelle nivåer (lokalt/kommunalt/fylke osv.) og hvordan det er tilrettelagt for at ens rettigheter blir oppfylt.
  3. Å ta rett: dreier seg om å bruke de mulighetene som finnes i de fora som er tilgjengelige for å oppnå noe i en konkret sak eller situasjon.

Skoler som ønsker å delta i kommunens planlegging - å ta rett - kan velge å involvere seg i ulik grad, f.eks.:

  • Bidra med informasjon og synspunkter undervegs i planprosessen
  • Delta i kartlegginger og registreringer
  • Lage sine egne planforslag

Alle kommuner skal ha utpekt en egen representant i kommunens faste planutvalg som skal være talsmann for barns interesser.

Elevene er med i Øvre Eiker

I Øvre Eiker kommune i Buskerud regnes skolen som en hjørnestein i kommunens nærmiljøarbeid. Hvert år arrangeres Barnas kommunestyre (BK), der elevrepresentanter for femte og åttende klasse deltar. BK tar opp saker barn og unge er opptatt av, og har 30 000 kroner til fordeling på strakstiltak. I tillegg er elevrådene høringsinstans for kommuneplanen, og det er et mål at alle reguleringsplaner som omfatter skolens nærområde, skal forelegges elevrådet til uttalelse.
Kilde: Fra barnetråkk til ungdomsting. BLD

Gjennomføring

Steg 1: Innhente informasjon om muligheter for deltakelse

Elevene setter seg inn i de rettighetene som ligger i plan- og bygningsloven og i de rikspolitiske retningslinjene (se linker for litteratur). Gå gjennom saksgangen i en planprosess (se f.eks. vedlagte linker til aktuelle artikler) og gjøre elevene oppmerksomme på hvor i prosessen skolen eller elevene kan komme med synspunkter, forslag og kommentarer.

Pågår det noen planprosesser i kommunen for tiden, som elevene har interesse av å involvere seg i? For å få mer informasjon om dette, kan noen av elevene kontakte barnerepresentanten, teknisk etat eller evt. servicetorget i kommunen, eller sjekke om det også ligger informasjon om slike pågående plansaker på kommunens hjemmeside.

Ta kontakt med kommuneadministrasjonen for å få vite hvem som er kommunens barnerepresentant. Kommunens barnerepresentant eller kommuneplanleggeren kan eventuelt også inviteres til et informasjonsmøte med lærere og elever. Be ham eller henne fortelle om hva som er barnerepresentantens oppgave og hva kommunen gjør for å sikre barn og unges interesser i planlegging, f.eks. i saker der barn og unges lekearealer nedbygges.

Enkelte kommuner har innført ordninger med barnas kommunestyre der elever får beslutningsmyndighet og kan bevilge midler til tiltak som skolene foreslår, f.eks. utbedring av lekeplasser og sykkelstier. Andre kommuner har gjennomført åpne høringer for barn og unge eller latt elevrådet være høringsinstans i plansaker. Atter andre har et barne- og ungdomsråd som får plansaker til uttalelse. La elevene finne ut av hvorvidt noen av disse tiltakene er gjennomført i egen kommune.

Steg 2: Evaluer kommunens innsats og foreslå tiltak for økt medvirkning

Diskuter i elevgruppen hvilke muligheter elevene har for å fremme sine interesser i kommunens plansaker. Diskuter også hva elevene og skolen kan gjøre for å bidra med opplysninger til barnerepresentantens arbeid, og hvordan de kan medvirke i planleggingen. Diskuter også hva kommunen eller barnerepresentanten kan gjøre for å involvere barn og unge i større grad.

Evaluer kommunens tilrettelegging for at barn og unge skal bli hørt i plansaker. Gi kommunen en vurdering på en skala med 4 ulike karakterer (se registreringsskjema).

Elevene skriver så et brev til kommunens planutvalg om hva som kan gjøres for å lette barn og unges muligheter til å formidle sine synspunkter, og til å delta i planleggingen av sine omgivelser. Dersom gruppen er fornøyd med barn og unges påvirkningsmuligheter i kommunale prosesser, foreslås at de skriver et brev med ros til kommunestyret.

Tips og idéer

Heftet "Fra barnetråkk til ungdomsting", utgitt av Barne- og Familiedepartementet, er også egnet som utgangspunkt for opplæring i barn og unges deltakelse i politiske prosesser.


Skjema

Dette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.

Barnas representant i kommunens faste utvalg for plansaker
Navn  
Tittel/stilling  
Adresse (jobb)  
Telefonnummer  

 

Eksempel på barn og unges medvirkning i kommunen  
Erfaring fra egen og andre barn/unges medvirkning i kommunen  
Vurdering av kommunens ordninger for barnas medvirkning  
Karakter til kommunen for tilrettelegging Dårlig Litt bra Bra Svært bra
       
Forslag til tiltak for økt medvirkning  

 

Andre kommentarer/vurderinger  

Vis bare skjema