Vårt naturområde
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Bli kjent med et naturområde og motivert til å
ta vare på det
- Bidra til at skolen sikres tilgang til naturområder
i nærmiljøet
- Bli kjent med barn og unges rettigheter i
arealplanlegging
Aktuelle samarbeidspartnere
Grunneiere, kommuneplanlegger eller teknisk etat
i komunen, barnerepresentanten i kommunens faste utvalg for plansaker, lokale organisasjoner, elevråd
Utstyr
Kart over skolens nærmiljø, ev. kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan for området
Bakgrunn
Mange skoler har innført faste utedager og
bruker uteområdene aktivt i undervisningen. Dette gir
behov for områder ut over skolegården. Særlig for
elever på småskoletrinnet er det fint med et fast
område som man jevnlig kommer tilbake til.
"Skoler og barnehager må sikres tilgang til naturpregede arealer i
rimelig nærhet," står det i Stortingsmelding nr. 58
(1996-97) Miljøvernpolitikk for en bærekraftig utvikling.
I praksis betyr dette at alle skoler burde ha sin Hundremeterskog eller Paradisbukt - et naturområde
for opplevelse, utforsking, lek og læring. For
byskoler, som ikke har naturområder like om hjørnet, kan
parker og grøntanlegg være et godt alternativ. Å sørge for
at små grøntområder i nærmiljøet blir tatt vare på,
er samtidig godt miljøvernarbeid.
Telemarksskoler med uteklasserom
I Telemark har 75 % av grunnskolene fått et
tilrettelagt uteundervisningsområde i
gangavstand fra skolen, og det er inngått avtale om bruk
med grunneier. Områdene er opprettet etter
initiativ fra Statens utdanningskontor i Telemark,
Fylkesmannens miljøvernavdeling i Telemark og
Telemark Skogselskap.
Gjennomføring
Hvilke naturområder finnes i skolens nærmiljø?
Undersøk hva som finnes av offentlig
tilgjengelige naturområder - inkludert parker, grøntdrag,
skogholt m.m. - i skolens nærmiljø. Tegn områdene inn på
et kart. Dra på befaring til aktuelle områder og
diskuter hvordan områdene kan egne seg til bruk i
undervisningen.
- Hvilke aktiviteter kan gjøres i området til ulike
årstider?
- Hvordan egner området seg for lek og friluftsliv?
- Er det spennende geologi i området eller
plante- og dyreliv som kan utforskes?
- Er det kulturminner i området eller historiske
hendelser som kan knyttes til stedet?
- Er det miljøproblemer som bør undersøkes og
ryddes opp i?
- Er det skjøtsels- og vedlikeholdsarbeid som
skolen kan utføre i området?
- Hva med andre miljøforbedrende tiltak?
"Adopter" et område
Velg et område som skolen kan ha som fast
uteklasserom eller adopsjonsområde. Følg området
gjennom året og benytt de aktivitetsmulighetene som
området innbyr til. Hva med å undersøke dyrespor,
henge opp fuglekasser, lage akebakke, grille pølser og pinnebrød, spille uteteater og se på stjernehimmelen? Skolen kan også føre tilsyn med at området ikke forsøples eller ødelegges på annen måte.
Bruk registreringsskjemaet og meld inn til
nettverkets database hvilket område dere har valgt, om
dere bruker området ofte eller sjelden, og hva dere
har gjort av miljøtiltak i området.
Dersom området er et offentlig friområde, kan
skolen fritt benytte det i undervisningen. Ta kontakt
med grunneieren for å avklare hvordan skolen kan
bruke området, dersom det er privat. Skolen bør passe på
å velge et område som tåler ferdsel, slik at bruken
ikke er til skade for dyre- og plantelivet eller
kulturminner i området. Ta også hensyn til andre brukere
og næringsinteresser. Valg av område kan gjerne skje
i samarbeid med kommunale etater, eventuelt i samråd med fylkeskommunen (plan- eller
kulturetaten) eller Fylkesmannen (miljøvernavdelingen).
Utedager i nærmiljøet
Øvre Slettheia skole i Kristiansand har
Fiskåskogen som sitt naturområde. Alle klassene
(1.-3. klasse) har en fast utedag i uka og har valgt
seg ulike samlingsplasser. Elevene har laget
natursti i området og satt sine egne navn på steder i
skogen. Rådyrplassen fikk navnet sitt fordi noen
elever så rådyr der - eller i alle fall rådyrlort,
mens paraplyskogen fikk navnet sitt fordi trærne
gav så godt ly mot regnvær. Fiskåskogen ligger
rett ved skolen og kan nås til fots på mindre enn
fem minutter.
Skolen kan undersøke hvilken status området har
i kommunens planer, og ta initiativ til å sikre
området (se avsnittet Meld fra om skolens interesser).
Foreslå tiltak i området
Dersom skolen benytter et fast område over flere
år, kan det i noen tilfeller være ønskelig å gjøre
enkle tilretteleggingstiltak. Det kan for eksempel være
å utbedre stier, lage benker eller en bålplass, eller få
en mer trafikksikker atkomst til området.
Diskuter om det er fysiske forhold i området
som skolen ønsker å endre på. Skolen kan ikke gå i
gang med slike tiltak uten tillatelse fra grunneieren,
og det er en god regel å velge enkle løsninger og
ikke gjøre mer enn høyst nødvendig. Lag tegninger,
kart og modeller som viser hvordan området kan
tilrettelegges. Diskuter dere fram til en felles løsning
og presenter forslaget for grunneieren og
representanter fra kommunen. Diskuter mulige løsninger for hvor
dan tiltakene kan gjennomføres.
Skolen kan også undersøke med grunneieren og
miljøvernlederen (og eventuelt Fylkesmannen eller
fylkeskommunen) om det er miljø- eller
skjøtselstiltak som elevene kan delta i. Det kan for eksempel være:
- planting langs bekker for å få tilbake en
naturlig kantvegetasjon
- rydding av vegetasjon for å hindre gjengroing
- vedlikehold av stier, benker, bålplasser e.l.
- å arrangere oppryddingsdugnad
Meld fra om skolens interesser
Arealbruken i en kommune er alltid i endring.
By- og tettstednære områder er ofte utsatt for
utbygging til blant annet veger, boliger og næringsformål.
Nye planer kan komme i konflikt med skolens bruk.
For å gjøre kommunens planleggere oppmerksomme
på de interessene skolen har, bør skolen melde fra
om hvilke områder de benytter, og be om at det blir
tatt hensyn til skolens bruk dersom det skal
utarbeides planer for området.
Tegn inn på kart de områdene som skolen
allerede bruker eller ønsker å benytte jevnlig i undervisning
en. Ta kontakt med teknisk etat eller kommuneplanleggeren og kommunens barnerepresentant. Overlever kartene sammen med en beskrivelse av skolens bruk, og be om at opplysningene blir brukt som
grunnlagsmateriale for videre planlegging i området.
Uteundervisningsområder kartlagt
I Kristiansand ønsket kommunen oversikt
over hvilke områder skolen brukte til
miljøundervisning. Pedagogisk senter og
barnerepresentanten i kommunen bad elevrådene om å registrere
skolens bruk av uteområder og komme med
ønsker om framtidig bruk. Initiativet ble fulgt opp,
og skolens opplysninger ble nedtegnet på kart
utarbeidet av teknisk sektor i kommunen. Materialet fra skolene er seinere benyttet i
kommunens arbeid med plan- og reguleringsaker.
Skolen kan også på egen hånd ta initiativ til at
områdene de benytter blir sikret for framtidig bruk. Un
dersøk med teknisk etat eller
kommuneplanleggeren hvilke planer som gjelder for området, og
sjekk planstatus og eventuelt nye planforslag. Hvilke
fargekoder er brukt i kommuneplanens arealdel eller
i reguleringsplanen for området? Dersom området
har status som friområde eller friluftsområde, bør
saken være grei. Dersom området derimot er regulert
til parkering, boligområder eller andre
utbyggingsformål, kan det kanskje være aktuelt for skolen å
foreslå en omregulering av området som sikrer
skolens bruk.
Iglemyra reddet som undervisningsområde
Iglemyr skole i Sandnes kommune i Rogaland gikk i spissen for å ta vare på restene av et
myrområde nær skolen - og vant fram! I
kommunens planer var området regulert til
parkeringsplass, og ble utbyggingen gjennomført, ville
skolen miste et viktig naturområde. Etter en to
år lang prosess vedtok bystyret i 1994 at myra
skulle reguleres til friareal og undervisning.
Høsten 1996 ble området offisielt åpnet av
ordføreren. Da hadde også kommunens parketat vært i
aksjon for å restaurere myra og gjenskape
dammen som var blitt borte. Restaureringen skjedde i
samarbeid med skolen, som ved åpningen satte
ut igler og froskeyngel i dammen.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data. Avstand fra skolenHvor langt unna skolen er dette området? | Under 200 meter
Mellom 200 og 500 meter
Over 500 meter
|
BruksfrekvensHvor ofte brukes området av småskoletrinnet? | Aldri
Sjelden
Av og til
Ofte
|
Hvor ofte brukes området av mellomtrinnet? | Aldri
Sjelden
Av og til
Ofte
|
Hvor ofte brukes området av ungdomstrinnet? | Aldri
Sjelden
Av og til
Ofte
|
Hvor ofte brukes området av videregående skole? | Aldri
Sjelden
Av og til
Ofte
|
TilgangEr skolens bruk av området sikret gjennom avtale med grunneieren? | Ja
Nei
Vet ikke
|
Er skolens bruk av området sikret gjennom regulering av området (til friområde e.l.)? | Ja
Nei
Vet ikke
|
Er kommunen informert om skolens bruk av området? | Ja
Nei
Vet ikke
|
MiljøtiltakEr det utført miljøtiltak i området? Hva er gjort og hvordan har skolen har bidratt? |
|
Vis bare skjema
|