Undersøk miljøforhold ved skolen
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Lære om hva Universell utforming er.
- Undersøke miljøforhold i skolebygningen og skolens uteområde som kan gi plager, spesielt for personer med nedsatt funksjonsevne knyttet til miljø (overfølsomhet for luft og materialer)
- Gi en mulighet til aktiv deltakelse i arbeidet med eget skolemiljø.
- Bidra til bevisstgjøring og holdningsskaping ved å øke forståelsen for de begrensninger og utfordringer som elever med ulike funksjonshemninger møter i skolemiljøet.
- Foreslå løsninger som bedrer tilgjengeligheten for elever med nedsatt funksjonsevne.
Aktuelle samarbeidspartnere
Helse- og miljøetaten, Planetaten og Teknisk etat i kommunen, skolens driftspersonale, skolens ledelse, FAU, Norges Astma og Allergiforbund, Kommunalt råd for funksjonshemmede.
Utstyr
- Registreringsskjema
- Skrivesaker
- Utstyr for måling av karbondioksid (CO2)
- Termometer
- Flora
- Målebånd eller tommestokk
- Digitalt kamera
Bakgrunn
Begrepet Universell utforming eller tilgjengelighet for alle, har fått stor utbredelse de siste årene. Universell utforming betyr at bygninger og uteområder skal utformes på en slik måte at alle mennesker, både barn, eldre, ulike grupper funksjonshemmede osv. skal kunne bruke dem på en likestilt måte uten spesielle tilpasninger eller hjelpemidler. Universelt utformede løsninger skal i tillegg til funksjonalitet også ivareta hensyn til miljø, estetikk, sikkerhet og holdbarhet.
Ulike brukergrupper har forskjellige behov som det må tas hensyn til. Dette gjelder bevegelseshemmede, synshemmede, hørselshemmede, utviklingshemmede, astmatikere og allergikere, barn, eldre, alle med "hjul": rullestolbrukere, syklister, foreldre med barnevogn osv. Bygninger og uteområder som er tilrettelagt for personer med nedsatt funksjonsevne fungerer også godt for alle andre.
Andel av mennesker med astma- og allergiplager øker. Materialer som benyttes, ulike plantetyper, avgassingsstoffer o.l. kan fremkalle reaksjoner som irritasjon i slimhinner
i øyne og luftveier, eksem, hodepine, konsentrasjonsvansker m.m. Barn og unge er særlig utsatt.
Et godt inneklima er viktig for trivsel, arbeidseffektivitet og livsutfoldelse for alle, men det er spesielt viktig for hjerte-/lungesyke og astmatikere.
For å oppnå gode forhold for alle, er det bl.a. viktig å tenke over disse forholdene:
Temperatur
For høy temperatur i klasserommene er et av de største inneklimaproblemene i norsk skole, og det kan gi plager som trøtthet, tørre slimhinner og tørr hud. Blir temperaturen for lav, øker varmetapet fra kroppen, og dermed blir man mer mottakelig for infeksjonsykdommer. Både for høy og for lav temperatur reduserer konsentrasjons- og yteevnen. Å sørge for en jevn innetemperatur rundt 20°C gir best arbeidsmiljø.
Ventilasjon
Luftkvaliteten i et rom avhenger av ventilasjonssystem, forekomst av materialer som kan fremkalle overfølsomme reaksjoner eller ubehag, type aktivitet som foregår i rommet og forekomst og plassering av allergene vekster m.m. En bygning må tilføres tilstrekkelig ren uteluft slik at luft med forurensninger fra mennesker, materialer og aktiviteter byttes ut med frisk luft. I områder med sterkt forurenset uteluft, bør luften renses før den tilføres bygget.
Måling av karbondioksid (CO2) er mye brukt for å kartlegge inneklimaet. Karbondioksid er i seg selv ikke direkte helseskadelig, men konsentrasjonen av denne gassen sier noe om hvor god luftkvaliteten er, og om det er behov for bedre frisklufttilførsel. Et høyt CO2-nivå tyder på at luftskiftet er for dårlig i forhold til antall personer i rommet. Det kan innebære at innholdet av andre mer skadelige forurensninger i lufta også er høyt.
Takhøyde
Stor takhøyde gir god romopplevelse. Stor takhøyde gir også større romvolum, slik at forurensninger i romluften tynnes ut og luftkvaliteten bedres.
Beplantning
Pollenallergi er en av de vanligste allergisykdommene, anslagsvis 20 % av befolkningen lider av ulike grader av pollenallergi, som i typiske tilfeller gir symptomer om våren og sommeren. De vanligste allergene artene er bjørk, or, hassel og planter som gress og burot. I tillegg til at nese og øyne renner, klør og hovner opp, er symptomene tretthet og nedsatt konsentrasjonsevne. Den beste måten å hindre at plager oppstår hos pollenallergikere, er å unngå beplantning av allergene planter og trær i nærheten av adkomst, inngang, oppholdssoner og ved vindu hvor det forventes hyppig lufting.
Gjennomføring
Denne aktiviteten kan gjøres forholdsvis enkelt eller den kan gjøres til en større prosjektoppgave. Gjennomføringen er delt i 3 deler, hvor del 1 er obligatorisk og del 2 og 3 er frivillige tillegg avhengig av klassetrinn, fag og tid som er til disposisjon.
1. Undersøk skoleanlegget
Undersøk viktige forhold i skolebygningen og skolens uteområde som har betydning for tilgjengeligheten for personer med nedsatt funksjonsevne knyttet til miljø (overfølsomhet for luft og materialer). Hele skoleanlegget må være universelt utformet for at skolen skal være tilgjengelig for alle, men i denne aktiviteten skal elevene kun undersøke noen utvalgte tilgjengelighetskrav
Noter resultatene i registreringsskjemaene under gjennomføringen. Til slutt registreres resultatene her på miljolare.no.
Bruk gjerne et digitalt kamera og ta bilder for å dokumentere undersøkelsen. Bildene kan legges inn i databasen og benyttes i del 3. Lag rapport.
1.1 Undersøk klasserommet
Undersøk skolens luftkvalitet ved å utføre eller benytte tidligere resultater fra aktivitetene Mål temperatur i klasserommet og Mål karbondioksid (CO2) i klasserommet.
Mål i tillegg høyden og arealet av klasserommet.
Undersøk om det finnes renholdsprogram og rutiner for rengjøring og vedlikehold av ventilasjonsanlegget.
1.2 Undersøk skolens uteområde
Undersøk beplantningen i skolens uteområde. Finn eventuell forekomst av allergene arter som bjørk, or, hassel, lind og gress. Mål avstanden fra beplantning med allergene arter til klasserom og oppholdsarealer.
2. Sammenlign resultatene med krav i «lovverket» og foreslå tiltak
Krav til det fysiske skolemiljøet (skolebygning og uteområde) reguleres bl.a av følgende lover og forskrifter:
- Plan- og bygningsloven. Kommunal- og regionaldepartementet, Miljøverndepartementet 1985 nr. 77.
- Forskrift om krav til byggverk og produkter til byggverk (TEK). Kommunal- og regionaldepartementet 1997.
- Arbeidsmiljøloven 2000. (Lov om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. av 4. februar 1997). Arbeids- og administrasjonsdepartementet.Særlig kap § 13.
- Opplæringslova. Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa. Særlig kap 9a. Utdannings- og forskningsdepartementet 1998.
- Forskrift for miljørettet helsevern for barnehager og skoler. (Veileder til forskrift 3/98). Statens helsetilsyn 1998. IK-2619.
Tabellen viser et utvalg av anbefalte krav til byggverk og utearealer (TEK):
Klasserom |
Temperatur |
Ventilasjon |
Driftsrutiner for ventilasjonsanlegg |
Takhøyde (persontetthet?) |
Renhold |
Innetemperatur bør være mellom 20 og 22 °C |
Maks CO2- konsentrasjon 1800 mg/m3 ( = 1000 ppm ved 1 atm og 25 °C) |
Det bør være rutiner for rengjøring og vedlikehold av ventilasjonsanlegget. |
Undervisn. rom 2,7 m, eventuelt 2,4 m for rom mindre enn 40 m2.
(Persontetthet Areal (m2)/elev?) |
Daglig rengjøring alle skoledager |
Uteområde |
Beplantning |
Beplanting som avgir allergifremkallende pollen bør plantesminimum 100 m fra oppholdsarealer.
Ved offentlige tilgjengelige bygg og mye brukte uteområderbør avstanden til allergifremkallende vekster være 200 m. |
Sammenlign resultatene av undersøkelsen med de anbefalte kravene i tabellen. Diskuter i klassen og foreslå eventuelt tiltak som kan bidra til å forbedre luftkvaliteten og forholdene for allergikere.
3. Lag rapport
Denne delen tar utgangspunkt i at elevene selv har utført del 1 og eventuelt del 2 og at andre skoler også har registrert sine resultater.
Ved hjelp av en rapportmal som ligger på temasiden Helse, inneklima og skolemiljø kan elevene lage forskningsrapporter basert på egne og andres resultater. Det er mulig å teste rapportmalen før en starter arbeidet, og den egner seg godt til arbeid i mindre grupper.
Noen tips til problemstillinger som kan drøftes i rapporten:
- Tilfredsstiller de undersøkte parametrene på skolen kravene til universell utforming?
- Hvordan er resultatene fra skolen sammenlignet med andre skoler?
- Hva kan gjøres for å forbedre luftkvaliteten og forholdene for allergikere på skolen?
- Hva gjør kommunen for å forbedre luftkvaliteten på skolen?
- Hvordan er det med tilgjengelighet for personer med funksjonsnedsettelser generelt i Norge?
Finn eventuelt andre kilder til fakta. I rapporten kan elevene legge inn både tekst, bilder og figurer. Når rapporten er ferdig kan den skrives ut i pdf-format og den kan publiseres på nettsidene slik at andre kan lære av arbeidet som er gjort.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data. Undersøk skolens innemiljø
Klasserom |
Kvalitetskrav |
Måling |
Er kravet oppfylt? |
Kommentarer |
Temperatur |
Innetemperatur bør være mellom 20 og 22 °C |
ºC |
| Ja |
| Nei |
|
Ventilasjon (CO2) |
Maks CO2- konsentrasjon 1800 mg/m3 ( = 1000 ppm ved 1 atm og 25 °C) |
mg/m³ |
| Ja |
| Nei |
|
Driftsrutiner ventilasjons-anlegg |
Det bør være rutiner for rengjøring og vedlikehold av ventilasjonsanlegget |
|
| Ja |
| Nei |
|
Takhøyde (Persontetthet?) |
Undervisnings rom 2,7 m, eventuelt 2,4 m for rom mindre enn 40 m2
|
m |
| Ja |
| Nei |
|
Persontetthet Areal (m2/elev) |
m2/elev |
Daglig rengjøring |
Daglig rengjøring alle skoledager |
|
| Ja |
| Nei |
|
Undersøk skolens uteområde
Uteområde |
Kvalitetskrav |
Type beplantning |
Måling |
Er kravet oppfylt? |
Kommentarer |
Avstand fra bygning / oppholdsarealer til allergi-fremkallende vekster |
Minst 200 m |
|
m |
| Ja |
| Nei |
|
Vis bare skjema
|