Trafikksikker skoleveg
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Kartlegge hvilke skoleveger som benyttes
- Undersøke sikkerheten på skolevegene
- Foreslå tiltak for økt trafikksikkerhet
- Lære om Opplæringslovens § 9a og kravene til det fysiske utemiljøet på skolen
Aktuelle samarbeidspartnere
Elevråd, foreldrerådets arbeidsutvalg, lokal
velforening eller beboerforening, teknisk etat i
kommunen, barnerepresentanten i kommunens faste utvalg
for plansaker, Statens vegvesen sitt vegkontor i
fylket, Trygg Trafikk (har fylkessekretærer ved
vegkontorene i fylkene)
Utstyr
Kart som dekker skolekretsen, tegne- og skrivesaker
Bakgrunn
Et av kravene til skolenes fysiske utemiljø i Opplæringslovens §9a er at uteområdene skal være utformet slik at elevene er sikret mot trafikkfare og at skolen skal ha trafikksikre tilførselsveger. Barn og unge har ikke forutsetninger for å mestre kompliserte trafikksituasjoner i samme grad som voksne.
Gjennomføring
Hvordan oppleves skolevegen?
Få tak i et kart i passende målestokk som dekker
hele skolekretsen. La elevene tegne inn på kartet
huset der de bor, og skolevegene de vanligvis benytter
når de går eller sykler til skolen. Marker på kartet om
det er spesielle snarveger som benyttes, og hvor det
er gang- og sykkelveger.
La elevene markere med rød tusj steder langs
skolevegen hvor de føler seg utrygge i trafikken, og la
dem forklare hvorfor stedet oppfattes som utrygt. I
arbeidsprosessen kan det være en fordel at elevene først
jobber individuelt eller i smågrupper med å tegne
inn sin egen skoleveg, og at elevene deretter lager et felles kart for hele klassen.
Hvor mange av elevene i klassen føler seg utrygge
på skolevegen på grunn av trafikken? Foreta en
opptelling og før resultatet inn i registreringsskjemaet.
Skriv også inn hvilke forhold som oppfattes som mest
utrygge. Send opplysningene til nettverkets database.
Send kartet og en kort beskrivelse av skolevegene
og de utrygge områdene til dem som arbeider med
trafikksikkerhet i kommunen (vanligvis teknisk
etat), eller til vegkontoret i fylket.
Sjekk sikkerheten på skolevegen
Undersøk noen av de strekningene som benyttes
av elevene til og fra skolen. Finnes det fortau eller
gang- og sykkelveger slik at elevene kan gå trygt? Er
det gangfelt og eventuelt trafikksignal der elevene
må krysse gata? Synes elever og foreldre at
sikkerheten på skolevegene er god nok?
Nedenfor gjengis utdrag av en sjekkliste fra
Statens vegvesen som kan brukes for kontroll av
sikkerheten på skoleveger der seksåringer ferdes. Lista er
veiledende og ikke ment som absolutte krav. Det
må tas hensyn til lokale forhold, for eksempel hvor
stor trafikken er.
Det er ikke bare manglende fortau eller gangfelt
som kan være en sikkerhetsrisiko.
Andre risikofaktorer når elevene går langs vegen
eller krysser den, kan være:
- strekninger og kryss med dårlig belysning og
dårlig sikt
- steder der trafikk tvinges ut på vegkant,
vegskulder eller fortau
- steder der inn- og utkjøring til eiendommer
krysser gang- og sykkelveger
- grave- og byggearbeid, lasting og lossing
- at vegen som skal krysses, har tre eller flere
kjørefelt
- vegkryss som er kompliserte for bilførere
Diskuter i klassen hvor de trafikkfarlige stedene
på skolevegen er, og hva som gjør at stedene
oppleves som utrygge. Har det skjedd ulykker eller
nesten-ulykker på noen av stedene? Diskuter også hva som
kan gjøres av tiltak for å bedre forholdene. Finnes
det alternativer til de farlige strekningene? Hvorfor
benyttes i tilfelle ikke disse? Hva betyr elevenes
egen atferd på skolevegen? Hva kan elevene selv gjøre
for at skolevegen skal bli mindre risikofylt, og hva
krever innsats fra myndighetene?
Visste du at...
10-20 % av alle trafikkulykker der barn er
innblandet, skjer på skoleveg?
(Kilde: Statens vegvesen)
|
Foreslå tiltak for sikrere skoleveg
For å sikre barn en trygg skoleveg kan
myndighetene innføre ulike typer av trafikksikkerhetstiltak
der det er nødvendig. De viktigste tiltakene er å:
- bedre sikten slik at fotgjengere og bilførere kan
se hverandre godt, for eksempel ved å sette opp
gatelys og rydde vekk buskas ved kryss og
overgangssteder
- redusere kjørehastigheten ved fartshumper og
lignende
- anlegge fortau eller gang- og sykkelveger slik at fot
gjengere og syklister skilles fra motorisert trafikk
- lage sikre krysningssteder ved bruk av gangfelt,
trafikklys og fotgjengeroverganger
Ofte er det beboere eller velforeninger som tar
initiativ til å innføre tiltak. Bakgrunnen kan være
ulykker som har skjedd, eller opplevd utrygghet.
Klassen, elevrådet eller skolens foreldreutvalg kan
også foreslå tiltak. Diskuter i klassen hvilke
trafikksikkerhetstiltak som elevene mener er viktige å
gjennomføre, og lag en priortert og grunngitt liste over
tiltak. Denne lista kan elevene sende til behandling i elevrådet, eller de kan sende den til teknisk etat i kommunen eller til vegkontoret i fylket.
Når private tar initiativ til tiltak, må de først finne
ut om vegstrekningen er riksveg, fylkesveg eller
kommunal veg. Som hovedregel gjelder at vegsjefen i
fylket er ansvarlig for tiltak og kostnader på riksveger
og fylkesveger. For tiltak på disse vegene må elevene ta kontakt med vegkontoret i fylket eller med
Fylkestrafikksikkerhetsutvalget. For tiltak som gjelder
kommunale veger, skal teknisk etat i kommunen kontaktes.
Trygg Trafikks fylkessekretær, som holder til på
vegkontorene, kan hjelpe til med råd og veiledning.
I enkelte kommuner er det innført ordninger
som gir elevene mulighet til å komme med forslag til hvor
dan penger til gatelys skal brukes, eller foreslå
hvor det bør lages gang- og sykkelveger.
Elevråd med medbestemmelsesrett
Elevene i Klepp kommune på Jæren i
Rogaland har engasjert seg i hvordan penger til gatelys
og "Aksjon skoleveg" skal fordeles. Sakene tas
opp på skolen, der klassens ønsker leveres til
elevrådet. Tre representanter fra hvert elevråd
danner så et kommunalt elevråd som avgir
innstilling til teknisk styre. Teknisk styre skal ha gode
grunner for å endre de forslagene som kommer
fra elevene. Elevrådene er også høringsinstans
når det gjelder prioritering av gang- og
sykkelveger og i trafikk- og skiltsaker. En gang i året
fordeler det kommunale elevrådet penger til
strakstiltak som skolene har fremmet ønske om.
Kilde: Fra barnetråkk til ungdomsting. BLD
Tips og idéer
Andre oppgaver som kan gjøres i tilknytning til
skolevegkartleggingen:
- Hvordan opplever elevene skolevegen sin?
La alle elevene beskrive skolevegen sin. Hvordan ser det ut langs skolevegen - hva slags bygninger passerer de, er det mye eller lite trafikk, hva finnes av natur? Hva kan de oppleve undervegs? Lag tegninger og fortellinger.
- Hvor lang skoleveg har elevene?
La elevene måle på kartet avstanden hjemmefra og til skolen. Beregn lengden i kilometer ut fra målestokken på kartet. Beregn også gjennomsnittet for hele klassen (se aktivitetsark BR15).
- Hvordan kommer elevene seg til skolen?
Undersøk i klassen hva som er det vanligste framkomstmiddelet: til fots, med sykkel, med buss
eller bil (se aktivitetsark BR16).
- Hvor stor er trafikken?
Foreta trafikktellinger på utvalgte vegstrekninger (se aktivitetsark BR14).
- Lag planforslag for en gang- og sykkelveg.
Lag forslag til hvor det bør anlegges gang- og sykkelveg, og tegn traseen inn på et kart.
Undersøk hvilke grunneiere som blir berørt av forslaget, og diskuter hvilke interessekonflikter som kan oppstå. Undersøk hvem som er ansvarlig for planlegging og opparbeiding, hvilke kostnader som er
forbundet med tiltaket, og la elevene sette seg inn i saksgangen.
Lag rapport
Ved hjelp av en rapportmal som ligger på temasiden Helse, inneklima og skolemiljø kan elevene lage forskningsrapporter basert på egne og andres resultater. Det er mulig å teste rapportmalen før en starter arbeidet og den egner seg godt til arbeid i mindre grupper.
Noen tips til problemstillinger som kan drøftes i rapporten:
- Er sikkerheten på skolevegene så god at kravene til skolemiljøet i Opplæringsloven §9a er oppfylt?
- Hva kan gjøres for å forbedre sikkereheten på skolevegen?
- Hvordan er resultatene fra skolen sammenlignet med andre skoler?
- Bør det sendes en klage på sikkerheten på skolevegene til skolens ledelse?
Finn eventuelt andre kilder til fakta. I rapporten kan elevene legge inn både tekst, bilder og figurer. Når rapporten er ferdig kan den skrives ut i pdf-format og den kan publiseres på nettsidene slik at andre kan lære av arbeidet som er gjort.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Hvor mange av elevene føler seg utrygge på skolevegen på grunn av trafikken?
|
Svært utrygge |
Litt utrygge |
Trygge |
|
|
|
Hvilke forhold oppfattes som mest utrygge på skolevegen? (Sett ett eller flere kryss)
|
- Manglende fortau |
|
- Manglende gang- og sykkelveg |
|
- Manglende gangfelt |
|
- Mangelfull belysning |
|
- Dårlig sikt |
|
- Høy fart på forbipasserende biler |
|
- Stor trafikk |
|
- Annet (spesifiser i feltet nedenfor) |
|
Hva slags tiltak er foreslått for å sikre skolevegen bedre, og hvordan har dette blitt fulgt opp?
|
|
Vis bare skjema
|