Barn og unges rettigheter i plansaker
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Bli kjent med barn og unges rettigheter i
planlegging
- Få kunnskap om kommunal arealplanlegging
- Foreslå tiltak som kan gi barn og unge økt
medvirkning i plansaker
Aktuelle samarbeidspartnere
Kommuneplanlegger eller teknisk etat i
kommunen, barnerepresentanten i kommunens faste utvalg
for plansaker, elevråd, barne- og ungdomsråd
Med rett til å delta...
Barn og unge har rett til å få si sin mening og
bli hørt. Dette er rettigheter som også gjelder i
kommunal planlegging. Det finnes egne
rikspolitiske retningslinjer for å styrke barn og unges
interesser i planlegging. Retningslinjene inneholder blant annet disse bestemmelsene:
- Barn og unge har rett til å delta og si sin mening ved utarbeiding av planer som angår dem.
- Utearealer som brukes av barn og unge, skal være sikret mot forurensning, støy, trafikk- og helsefare.
- Barn og unge har krav på fullverdig erstatningsareal dersom lekearealene deres nedbygges.
Gjennomføring
Bli kjent med barn og unges rettigheter i plansaker
Sett dere inn i de rettighetene som ligger i plan- og bygningsloven og i de rikspolitiske
retningslinjene. Inviter gjerne kommuneplanleggeren eller
kommunens barnerepresentant til et informasjonsmøte
med lærere og elever. Diskuter hva bestemmelsene har
å si for elevene og for deres omgivelser.
Bli kjent med barnerepresentantordningen
Alle kommuner skal ha utpekt en egen
representant i kommunens faste planutvalg som skal være
talsmann for barns interesser. Kontakt kommuneadministrasjonen for å få vite hvem som er
kommunens barnerepresentant. Inviter gjerne vedkommende
til skolen og be han eller henne fortelle hva som er
barnerepresentantens oppgave, og informere om hva kommunen gjør for å sikre barn og unges
interesser i planlegging. Diskuter hva skolen kan gjøre for
å bidra med opplysninger til barnerepresentantens arbeid, og hvordan skolen kan medvirke i planlegging.
Bli kjent med saksgangen i plansaker og foreslå tiltak for økt medvirkning
Gå gjennom saksgangen i en planprosess og bli
oppmerksom på hvor i prosessen skolen eller
elevene kan komme med synspunkter, forslag og
kommentarer. Få også tak i informasjon om ulike former
for deltakelse og medvirkning. Skoler som ønsker å
delta i kommunens planlegging, kan velge å
involvere seg i ulik grad, for eksempel:
- bidra med informasjon og synspunkter undervegs i planprosessen
- delta i kartlegginger og registreringer
- lage sine egne planforslag
Enkelte kommuner har innført ordninger med barnas kommunestyre der elever får
beslutningsmyndighet og kan bevilge midler til tiltak som
skolene foreslår, for eksempel utbedring av lekeplasser og syk
kelstier. Andre kommuner har gjennomført åpne høringer for barn og unge eller latt elevrådet være
høringsinstans i plansaker. Atter andre har et barne- og ungdomsråd som får plansaker til uttalelse.
Diskuter hvilke muligheter elevene har for å
fremme sine interesser, og foreslå tiltak overfor
kommunen som kan gjøre det lettere for barn og unge å
komme fram med sine synspunkter og delta i
planleggingen av sine omgivelser.
Elevene er med i Øvre Eiker
I Øvre Eiker kommune i Buskerud regnes
skolen som en hjørnestein i kommunens
nærmiljøarbeid. Hvert år arrangeres Barnas
kommunestyre (BK), der elevrepresentanter for femte og
åttende klasse deltar. BK tar opp saker barn og unge
er opptatt av, og har 30 000 kroner til fordeling
på strakstiltak. I tillegg er elevrådene
høringsinstans for kommuneplanen, og det er et mål at alle
reguleringsplaner som omfatter skolens
nærområde, skal forelegges elevrådet til uttalelse.
Kilde: Fra barnetråkk til ungdomsting. BFD
Tips og idéer
Gå inn på nettverkets internettsider og sjekk om
noen andre skoler i kommunen allerede har lagt inn
navnet på kommunens barnerepresentant, så slipper kommunen å svare på det samme spørsmålet fra alle
klasser som gjør denne oppgaven.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Hvem er barnas representant i kommunens faste utvalg for plansaker? |
Navn |
|
Tittel/stilling |
|
Adresse (jobb) |
|
Telefonnummer |
|
Hvordan kan skolen og kommunens barnerepresentant samarbeide? Beskriv forslag til tiltak.
|
|
Hvilke tiltak kan gjennomføres i kommunen for å få barn og unge mer aktivt med i planlegging av omgivelsene?
|
|
Fortell om tiltak og prosjekter dere har vært med på, som gjelder medvirkning i planlegging. Hvilke erfaringer sitter dere igjen med?
|
|
Vis bare skjema
|