miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Deltakelse og demokrati > Barn og unges rettigheter i plansaker > Veiledning

Barn og unges rettigheter i plansaker

Veiledning

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Formål

  • Bli kjent med barn og unges rettigheter i planlegging
  • Få kunnskap om kommunal arealplanlegging
  • Foreslå tiltak som kan gi barn og unge økt medvirkning i plansaker

Aktuelle samarbeidspartnere

Kommuneplanlegger eller teknisk etat i kommunen, barnerepresentanten i kommunens faste utvalg for plansaker, elevråd, barne- og ungdomsråd

Med rett til å delta...

Barn og unge har rett til å få si sin mening og bli hørt. Dette er rettigheter som også gjelder i kommunal planlegging. Det finnes egne rikspolitiske retningslinjer for å styrke barn og unges interesser i planlegging. Retningslinjene inneholder blant annet disse bestemmelsene:

  • Barn og unge har rett til å delta og si sin mening ved utarbeiding av planer som angår dem.
  • Utearealer som brukes av barn og unge, skal være sikret mot forurensning, støy, trafikk- og helsefare.
  • Barn og unge har krav på fullverdig erstatningsareal dersom lekearealene deres nedbygges.

Gjennomføring

Bli kjent med barn og unges rettigheter i plansaker

Sett dere inn i de rettighetene som ligger i plan- og bygningsloven og i de rikspolitiske retningslinjene. Inviter gjerne kommuneplanleggeren eller kommunens barnerepresentant til et informasjonsmøte med lærere og elever. Diskuter hva bestemmelsene har å si for elevene og for deres omgivelser.

Bli kjent med barnerepresentantordningen

Alle kommuner skal ha utpekt en egen representant i kommunens faste planutvalg som skal være talsmann for barns interesser. Kontakt kommuneadministrasjonen for å få vite hvem som er kommunens barnerepresentant. Inviter gjerne vedkommende til skolen og be han eller henne fortelle hva som er barnerepresentantens oppgave, og informere om hva kommunen gjør for å sikre barn og unges interesser i planlegging. Diskuter hva skolen kan gjøre for å bidra med opplysninger til barnerepresentantens arbeid, og hvordan skolen kan medvirke i planlegging.

Bli kjent med saksgangen i plansaker og foreslå tiltak for økt medvirkning

Gå gjennom saksgangen i en planprosess og bli oppmerksom på hvor i prosessen skolen eller elevene kan komme med synspunkter, forslag og kommentarer. Få også tak i informasjon om ulike former for deltakelse og medvirkning. Skoler som ønsker å delta i kommunens planlegging, kan velge å involvere seg i ulik grad, for eksempel:

  • bidra med informasjon og synspunkter undervegs i planprosessen
  • delta i kartlegginger og registreringer
  • lage sine egne planforslag

Enkelte kommuner har innført ordninger med barnas kommunestyre der elever får beslutningsmyndighet og kan bevilge midler til tiltak som skolene foreslår, for eksempel utbedring av lekeplasser og syk kelstier. Andre kommuner har gjennomført åpne høringer for barn og unge eller latt elevrådet være høringsinstans i plansaker. Atter andre har et barne- og ungdomsråd som får plansaker til uttalelse. Diskuter hvilke muligheter elevene har for å fremme sine interesser, og foreslå tiltak overfor kommunen som kan gjøre det lettere for barn og unge å komme fram med sine synspunkter og delta i planleggingen av sine omgivelser.

Elevene er med i Øvre Eiker

I Øvre Eiker kommune i Buskerud regnes skolen som en hjørnestein i kommunens nærmiljøarbeid. Hvert år arrangeres Barnas kommunestyre (BK), der elevrepresentanter for femte og åttende klasse deltar. BK tar opp saker barn og unge er opptatt av, og har 30 000 kroner til fordeling på strakstiltak. I tillegg er elevrådene høringsinstans for kommuneplanen, og det er et mål at alle reguleringsplaner som omfatter skolens nærområde, skal forelegges elevrådet til uttalelse.

Kilde: Fra barnetråkk til ungdomsting. BFD

Tips og idéer

Gå inn på nettverkets internettsider og sjekk om noen andre skoler i kommunen allerede har lagt inn navnet på kommunens barnerepresentant, så slipper kommunen å svare på det samme spørsmålet fra alle klasser som gjør denne oppgaven.

Skjema

Dette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.

Hvem er barnas representant i kommunens faste utvalg for plansaker?
Navn  
Tittel/stilling  
Adresse (jobb)  
Telefonnummer  

Hvordan kan skolen og kommunens barnerepresentant samarbeide? Beskriv forslag til tiltak.  
Hvilke tiltak kan gjennomføres i kommunen for å få barn og unge mer aktivt med i planlegging av omgivelsene?  
Fortell om tiltak og prosjekter dere har vært med på, som gjelder medvirkning i planlegging. Hvilke erfaringer sitter dere igjen med?  

Vis bare skjema