Inviter til naturvandring
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Bli kjent med natur i nærmiljø
- Formidle naturfaglig og økologisk kunnskap til andre
Aktuelle samarbeidspartnere
Lokale naturfaglige foreninger
Gjennomføring
En naturvandring er en guidet tur der
informasjon og aktiviteter skjer undervegs. Gjennom
vandringen kan deltakerne bli mer oppmerksomme på hva
som finnes av natur i nærmiljøet sitt.
Ved planlegging av turen er det viktig å tenke på:
- Hvor skal turen gå, og hvor lang skal den være?
- Hvilke temaer skal tas opp: geologi, dyreliv,
planteliv?
- Når skal turen arrangeres: i skoletida, på
ettermiddagen, som søndagstur?
- Hvem skal inviteres: elever, foreldre, en
barnehage eller en pensjonistforening?
- Hva trengs av utstyr på turen?
- Hvem tar ansvar for hva?
Velg tema og område for vandringen
En naturvandring i by- eller tettstedmiljø kan ta
for seg ulike trekk ved naturen på stedet, eller man
kan velge et avgrenset tema, for eksempel en
vårblomstvandring eller en rompetrollsafari. Tema må
velges både ut fra årstid, klassens interessefelt og hva
som finnes av lokaliteter i nærheten av skolen. Trekk
gjerne fram det som enten er spesielt eller ganske typisk
for stedet dere bor. Har skolen laget en natursti, kan
den være utgangspunkt for naturvandringen. Ellers
kan vandringsruta gå gjennom parker, grøntdrag,
gater, torg og boligfelt. Finn et område som egner seg
til det temaet som er valgt for turen, og diskuter
valg av traseer og stoppesteder. Skal oppmøte skje på
skolen eller et annet sted?
Det gjelder å planlegge godt. Gå opp ruta på
forhånd og beregn hvor mye tid som skal brukes på
hvert stoppested. Ideelt sett bør en naturvandring ikke
vare lenger enn to timer. Legg gjerne inn en enkel
servering undervegs eller som avslutning på turen.
Tegn inn vandringsruta på et kart og del det ut til
deltakerne ved starten av turen.
Lag program
Naturvandringen kan organiseres på mange
måter. Ett alternativ er å ha en rute med fire-fem
stoppesteder undervegs der man legger inn informasjon
og/eller praktiske aktiviteter. Mindre elevgrupper
kan ha ansvar for hver sin post og for å lede gruppa
av turdeltakere fram til neste stopp. Velg om
klassen selv skal stå for all informasjon på turen, eller
om dere skal invitere med en "naturekspert", for
eksempel en botaniker, zoolog, ornitolog eller geolog.
Elevenes egne arbeider (for eksempel fakta-ark, se
nedenfor) bør i tilfelle supplere den profesjonelle
hjelpen.
Lag faktaark
Til de ulike stoppestedene på naturvandringen
kan det lages faktaark med informasjon som deles ut
til deltakerne. Faktaarkene kan inneholde utfyllende opp
lysninger om emnet som tas opp, og bestå av
tekst og tegninger eller bilder. Faktaarkene bør ikke
være på mer enn en side. Aktuelle opplysninger kan
være beskrivelse av arter og deres leveområder,
miljøtrusler og tiltak som kan gjøres for å bedre miljøet.
|