Støv fra vegtrafikk
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål Formål
- Undersøke hvor mye vegstøv som dannes langs en
vegstrekning
- Undersøke trafikkens betydning for mengden av
svevestøv
Aktuelle samarbeidspartnere
Statens vegvesen sitt veikontor i fylket, helse- og
miljøetaten i kommunen, lokal velforening, Trygg
Trafikk.
Utstyr
Petriskål med hvitt filterpapir, dobbeltsidig tape for å
feste papiret til skålen og til å feste skålen på autovern,
stein e.l. når undersøkelsen gjennomføres.
Bakgrunn
Svevestøv er til dels et alvorlig helseproblem i enkelte
norske byer og tettsteder, og mange er plaget.
Svevestøvmålinger som foretas om høsten og vinteren i de
store byene, viser stadig overskridelser av grenseverdiene.
Vi vet imidlertid lite om hvor alvorlig problemet er for
skolebarn på vei til og fra skolen.
Veitrafikken er den viktigste kilden til
luftforurensninger i byer og tettsteder. De viktigste
luftforurensningene er nitrogenoksider, som kommer fra
forbrenningsmotorer, og svevestøv, som delvis stammer fra
eksos og delvis fra slitasje av veibanen. I Norge sliter
piggdekkene bort omtrent 250 000 tonn asfalt pr. år. Det
meste av støvet består av grove partikler som faller ned
nær kjørebanen og danner et støvlager ved veien . En mindre
andel er svevestøv som virvles opp og kan holde seg lenge i
lufta.
Gjennomføring
Oppgaven utføres i to deler. Del 1 utføres i felt og
oppgavens siste del gjøres ved hjelp av skolens
datamaskiner:
- Kartlegge mengden svevestøv
- Registrering og vurdering av resultatene
Det er laget et skjema for registrering av
svevestøv.
Klassen velger en av veiene elevene bruker til skolen og
gjennomfører oppgaven på stedet der det er mest trafikk.
Dersom trafikktellingsaktiviteten også gjøres, utføres de
på samme sted.
NB! Vent på tørt vær!
Velg dager for gjennomføring av oppgaven når det ikke er
nedbør og det er tørt på veien. Gjerne etter at det har
vært opphold noen dager. Slike dager har mest svevestøv og
er representative for de dagene myndighetene baserer sine
reguleringer på.
Gjennomføring i felt
Velg et sted på skoleveien der det er stor trafikk.
Filterskålen plasseres vannrett og festes med
dobbeltsidig tape i bunnen, nær veien på autovern, stein,
stubbe e.l. En kasse kan brukes, men den bør være av tre
eller papp med steiner i bunnen slik at den ikke blåser
bort. Lapp med «Forskningsundersøkelse pågår - vennligst
ikke rør» kan henges ved siden av hvis en vil unngå at noen
tar skålen. Dersom det er et støvlag på stedet skålen
festes, kan dette tørkes vekk med klut, fille eller
lignende.
Obs! Tenk på sikkerheten og vær forsiktig når dere
oppholder dere nær trafikken.
Det er viktig for å kunne sammenligne resultatene med
andre skoler at skålene står ute i perioder uten nedbør og
med lite vind.
Filterskålen skal settes ut om morgenen mellom 08.00 og
09.00 og hentes inn igjen om ettermiddagen i 3 dager. La
skålene stå ute minst 5 timer hver dag. Lokket settes på
filterskålen når de tas inn om ettermiddagen. Skålene
trenger ikke stå ute tre dager etter hverandre. Det som er
viktige er at skålen står ute i tørt vær i totalt ca 15
timer. Start tidspunkt og sluttidspunkt skal registreres.
Dersom en skål blir ødelagt, begynner dere på nytt med en
ny.
Står ikke skålene så lenge ute som 15 timer før forsøket
er avsluttet er det greit, så lenge en noterer start og
sluttider.
NB! Vent hvis det regner
Hvis det regner eller snør blir det lite støv i lufta.
Derfor setter dere ikke ut skålen på slike dager. Har dere
begynt en dag det var tørt og fint og så regner det neste
dag, venter dere bare med å sette ut skålen til det er en
tørrværsperiode igjen. Skålen skal stå ute, med samme
filterpapir, 3 dager uten nedbør i løpet av periode (f.eks
opptil en måned).
Hvis det kommer nedbør mens skålen står ute, ta den inn,
la den tørke og vent på godvær før dere fortsetter.
Når dere har fått en skål som har stått i de anbefalte
dager, tar dere den til klasserommet og sammenligner med
klassifiseringstabell av forurensingsnivå for skålene dere
finner på Internettsidene. Etter hvor mye støv det er i
skålene kan dere si noe om hvor forurenset det var langs
veien dere undersøkte.
Blader, insekter og større elementer som eventuelt har
falt i skålene tas ut før vurderingen av
forurensningsbelastningen gjøres.
2. Undersøk filterskålene
Prikkene på papiret er nedfallstøv fra trafikken. Selve
svevestøvpartikler, de grenseverdier lages for og som måles av
myndighetene, er så små at vi må ha mikroskop for å se dem (De er
maks 10 mikrometer (1 µm = 1/1000 ) i diameter). Det er imidlertid
klar sammenheng mellom mengden av større partikler og svevestøv i
områder nær veger. Dette benytter vi til å finne hvor mye svevestøv
det var.
Selv ved forurensningsnivåer karakterisert som «lavt» vil det være
mulig å se forskjell på et filter brukt i felt og ett som ikke har
vært brukt.
MERK, det er ofte lite støv i lufta!
De aller fleste skoleveger vil nok komme i nivå «lite forurenset».
Det skal gjerne mye biler til, eller lengre perioder med kaldt, tørt vær i
piggdekksesongen for å få andre nivåer.
Fremgangsmåte for å telle prikker må følges:
Skjær eller klipp ut ett kvadratisk hull på 1 ganger 1 cm i et
papir. Legg dette papiret over filteret og tell de svarte og grå
prikkene innenfor utklippet. Hvis dere kan se en prikk, er det en
prikk, uansett størrelse. Gjenta dette for 3-5 steder på filteret og med
forskjellige personer som teller. Beregn gjennomsnittstallet.
Dette tallet, som er snittet av hva dere fant innenfor 1
kvadratcentimeter, er sammen med en generell vurdering nok for å
finne riktig nivå i tabellen nedenfor.
Klassifiseringstabell
Nivå |
|
Ant. prikker |
Beskrivelse |
Lite |
|
< 11 |
Filterpapiret har enkeltvise svarte og grå prikker, ingen felter med
gråfarging.
|
Noe |
|
11-25 |
Filterpapiret har svarte og grå prikker over hele flaten, ingen felt
med gråfarging.
|
Mye |
|
26-50 |
Filterpapiret har ganske mange svarte og grå prikker. Det er 1-2
felter på papiret med gråfarge.
|
Svært mye |
|
> 50 |
Filterpapiret har mange svarte og grå prikker. Det er flere felter
på papiret med gråfarge.
|
NB! Dere skal registrere både antall prikker og forurensningsnivå
i databasen.
Ble det lite?
Da skal dere bare være glade. Men målte dere utenfor piggdekksesongen
kan dere kanskje finne høyere verdier neste gang? Eller ved en annen veg?
3. Registrering på nettsidene og vurdering
Ved å velge «Legg inn Data» under aktiviteten på
nettsiden kan dere registrere alle resultatene. I tillegg
til resultatene dere har funnet er det også felter for å gi
kommentarer/vurderinger av resultatene. Alle dataene dere
legger inn vil straks dukke opp på resultatsiden og kan
sammenlignes med andre resultater fra andre skoler.
Skålene deres sammenlignes med tabellen som viser skåler
for ulike forurensningsnivåer.
Videre arbeid
Nå er det opp til dere om dere vil gjøre ytterligere
vurderinger og arbeid med det dere fant.
På resultatsidene kan dere studere enkeltresultater
eller vurdere skolenes resultater statistisk. Ved å studere
dette kan dere se om det er klare mønstre mellom når, hvor
og under hvilke forhold en finner lite og mye støv.
|
Støvmålinger
"live" på Internett
Alle de store byene i Norge har en felles
Internettportal for luftkvalitet, www.luftkvalitet.info.
På denne siden finnes også mye fakta om grenseverdier
for luftkvalitet, regelverk osv. |
Lag en forskningsrapport
På forsiden til aktiviteten ligger det lenke til et
nyutviklet verktøy for å lage en rapport for disse
undersøkelsene. Der kan dere legge inn egne bilder,
figurer, lenker og vurderinger og får frem en spennende
rapport i PDF format. Her er det tips til vurderinger og en
lærer å bearbeide resultater slik forskere gjør det.
Tips, mer spennende resultater
For å vurdere trafikkens betydning og gjøre oppgaven enda
mer spennende, kan aktiviteten utføres på to eller flere
forskjellige tidspunkt om høsten eller våren, og
sammenligne resultatene. Gjerne en gang før
piggdekksesongen starter, og en midt i piggdekksesongen.
Piggdekksesongen begynner 1. november. Vanligvis er det
stor forskjell om det er snø eller ikke på veien. Lengre
perioder med tørt, stille vær om vinteren kan gi høye
svevestøvkonsentrasjoner, spesielt der det er bar
asfalt.
|
Tiltak for å
redusere mengden av svevestøv
Alle nye bensindrevne biler i Norge har katalysator for
å rense eksosen. Katalysatoren hjelper litt, men renser
slett ikke eksosen helt.I noen av de største byene i
Norge må man betale for å kjøre med piggdekk. Dette
reduserer slitasjen på asfalten, men fjerner ikke
støvproblemet helt. |
Aktuelle diskusjonspunkter
Som grunnlag for vurderinger eller oppfølging kan
følgende spørsmål være aktuelle:
- Hva skjer med svevestøvet på asfalten når en bil
kjører raskt forbi?
- Hvilke konsekvenser kan svevestøvet ha for helse og
miljø?
- Ved hvilke værsituasjoner tror dere at det dannes
mest svevestøv?
- Er det mange biler med piggdekk på veiene rundt
skolen, og hvordan kan dette virke inn på mengden av
støv?
- Hva kan gjøres for å begrense støvmengden? Hvilke
tiltak vil dere foreslå?
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Tid |
Dato |
Starttid |
Sluttid |
Dag 1 |
|
|
|
Dag 2 |
|
|
|
Dag 3 |
|
|
|
Vegnavn/gatenummer |
|
Fartsgrense på målestedet |
km/t |
Beskriv været i dagene og periden skåla stod ute |
|
Beskriv skåla ved undersøkelsens slutt |
|
Forurensningsgrad (antall prikker) |
prikker/cm²
|
Forurensningsgrad (jf skjema)
|
Lite |
Noe |
Mye |
Svært |
|
|
|
|
Vis bare skjema
|