Trivsel og helse: Kartlegging av eget skolemiljø
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
Hovedmål med "Kartlegging av eget skolemiljø"
er at elever, lærere og andre som deltar blir bevisste sitt psykososiale
klasse- og skolemiljø. Det er videre et mål å føle
ansvar for å bidra til et trivlig miljø i klassen.
Aktive prosesser som diskusjon og avgjørelser tatt i gruppe vektlegges.
Aktuelle samarbeidspartnere
I arbeidet med "Kartlegging av eget skolemiljø" oppfordres
det til samarbeid med flere grupper. En kan samarbeide med andre klasser
på skolen, samt andre skoler (både på lokalt, regionalt og internasjonalt
nivå). Elevrådet bør inkluderes i arbeidet. Videre bør
lærere og skolens ledelse (rektor, undervisningsinspektør) være
med. Foreldre og skolehelsetjenesten kan også inviteres til å
delta. Elevene bør ha en sentral og aktiv rolle under hele arbeidet.
Gjennomføring
- Hvorfor bør vi gjennomføre en spørreskjemaundersøkelse?
- alle får en mulighet til å si sin mening
- se hva flest synes det er viktig å jobbe med
- er anonym
- kan sammenligne resultatet med andre skoler
- bli kjent med spørreskjemaundersøkelse som forskningsmetode
Før gjennomføring bør følgende avklares:
- om resultatene fra undersøkelsen skal gjøres kjent og legges
ut på internettet
- i god tid før utfylling av skjemaet bør elevene, skolens
ansatte og foreldre/foresatte informeres om hensikt, innhold, gjennomføring
og oppfølging av undersøkelsen.
- foreldre/foresatte bør godkjenne bruk av undersøkelsen
- skolens ledelse bør godkjenne gjennomføringsplanen for undersøkelsen.
- i klasser med svært få elever er ikke spørreskjema
den beste metoden for kartlegging. Her bør det vurderes å bruke
andre kartleggingsmetoder slik som samtalegrupper og diskusjon.
Gjennomføring av undersøkelsen
- Skriv ut spørreskjemaet til elevene. Elevrådsrepresentanter
eller lærer kan f.eks. legge svarene inn i datamaskinen etter gjennomføring.
- alle elever i en og samme klasse bør besvare spørreskjemaet
samtidig, forutsatt at det er tilstrekkelig mange maskiner på skolen
til å gjøre det. Dersom det ikke er mulig, bør det ikke
gå lang tid fra første til siste elev i klassen har besvart
spørreskjemaet, helst ikke mer enn én dag.
- det er kun mulig å gi ett svar på de fleste spørsmålene
i undersøkelsen. På noen få spørsmål er
det mulig å gi flere svar - i de tilfellene er det oppgitt i teksten
under spørsmålet.
Én eller flere personer/veiledere fra skolens personale eller lærerstaben
bør være tilstede når hver klasse/gruppe/elev fyller ut
skjemaet. En slik veileder har disse oppgavene:
- sørge for at alle elevene finner skjemaet på nettet
- gi en muntlig innføring i hvordan skjemaet skal fylles ut
- minne om at elevene som fyller ut skjemaet er sikret anonymitet
- påse at hver elev fyller ut skjemaet uten påvirkning fra andre
elever
- hjelpe til ved eventuelle tekniske problemer
- sørge for at alle elevene får tilstrekkelig tid til å
fylle ut skjemaet
- gi hjelp hvis det er elever som lurer på hvordan spørsmål
skal forstås
Når resultatene fra undersøkelsen foreligger, anbefales følgende
framgangsmåte:
- en gruppe elever, en gruppe lærere/andre ansatte og skoleledelsen
analyserer resultatene i fellesskap. Foreldrerepresentanter bør trekkes
inn så langt det er mulig. Om dere har dannet en ansvarsgruppe, kan
ansvarsgruppen gis ansvar for resultat-analyse.
- klassen foreslår og diskuterer forbedringsområder på
bakgrunn av resultatene.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Skjema for elever
Skjema for lærere
Vis bare skjema
|