miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Helse, inneklima og skolemiljø > Trivsel og helse > Trivsel og helse: Kartlegging av eget skolemiljø > Veiledning

Trivsel og helse: Kartlegging av eget skolemiljø

Veiledning

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Formål

Hovedmål med "Kartlegging av eget skolemiljø" er at elever, lærere og andre som deltar blir bevisste sitt psykososiale klasse- og skolemiljø. Det er videre et mål å føle ansvar for å bidra til et trivlig miljø i klassen.

Aktive prosesser som diskusjon og avgjørelser tatt i gruppe vektlegges.

Aktuelle samarbeidspartnere

I arbeidet med "Kartlegging av eget skolemiljø" oppfordres det til samarbeid med flere grupper. En kan samarbeide med andre klasser på skolen, samt andre skoler (både på lokalt, regionalt og internasjonalt nivå). Elevrådet bør inkluderes i arbeidet. Videre bør lærere og skolens ledelse (rektor, undervisningsinspektør) være med. Foreldre og skolehelsetjenesten kan også inviteres til å delta. Elevene bør ha en sentral og aktiv rolle under hele arbeidet.

Gjennomføring

  • Hvorfor bør vi gjennomføre en spørreskjemaundersøkelse?
    • alle får en mulighet til å si sin mening
    • se hva flest synes det er viktig å jobbe med
    • er anonym
    • kan sammenligne resultatet med andre skoler
    • bli kjent med spørreskjemaundersøkelse som forskningsmetode

    Før gjennomføring bør følgende avklares:
    • om resultatene fra undersøkelsen skal gjøres kjent og legges ut på internettet
    • i god tid før utfylling av skjemaet bør elevene, skolens ansatte og foreldre/foresatte informeres om hensikt, innhold, gjennomføring og oppfølging av undersøkelsen.
    • foreldre/foresatte bør godkjenne bruk av undersøkelsen
    • skolens ledelse bør godkjenne gjennomføringsplanen for undersøkelsen.
    • i klasser med svært få elever er ikke spørreskjema den beste metoden for kartlegging. Her bør det vurderes å bruke andre kartleggingsmetoder slik som samtalegrupper og diskusjon.

Gjennomføring av undersøkelsen

    • Skriv ut spørreskjemaet til elevene. Elevrådsrepresentanter eller lærer kan f.eks. legge svarene inn i datamaskinen etter gjennomføring.
    • alle elever i en og samme klasse bør besvare spørreskjemaet samtidig, forutsatt at det er tilstrekkelig mange maskiner på skolen til å gjøre det. Dersom det ikke er mulig, bør det ikke gå lang tid fra første til siste elev i klassen har besvart spørreskjemaet, helst ikke mer enn én dag.
    • det er kun mulig å gi ett svar på de fleste spørsmålene i undersøkelsen. På noen få spørsmål er det mulig å gi flere svar - i de tilfellene er det oppgitt i teksten under spørsmålet.

Én eller flere personer/veiledere fra skolens personale eller lærerstaben bør være tilstede når hver klasse/gruppe/elev fyller ut skjemaet. En slik veileder har disse oppgavene:

    • sørge for at alle elevene finner skjemaet på nettet
    • gi en muntlig innføring i hvordan skjemaet skal fylles ut
    • minne om at elevene som fyller ut skjemaet er sikret anonymitet
    • påse at hver elev fyller ut skjemaet uten påvirkning fra andre elever
    • hjelpe til ved eventuelle tekniske problemer
    • sørge for at alle elevene får tilstrekkelig tid til å fylle ut skjemaet
    • gi hjelp hvis det er elever som lurer på hvordan spørsmål skal forstås

Når resultatene fra undersøkelsen foreligger, anbefales følgende framgangsmåte:

    • en gruppe elever, en gruppe lærere/andre ansatte og skoleledelsen analyserer resultatene i fellesskap. Foreldrerepresentanter bør trekkes inn så langt det er mulig. Om dere har dannet en ansvarsgruppe, kan ansvarsgruppen gis ansvar for resultat-analyse.
    • klassen foreslår og diskuterer forbedringsområder på bakgrunn av resultatene.






Skjema

Dette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.

Skjema for elever
Skjema for lærere

Vis bare skjema