Energibruk og økonomi
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Gi innsikt i hvor store energikostnadene er på skolen og hjemme
Aktuelle samarbeidspartnere
Rektor, driftspersonale, foreldre, Enova, enøk-kontakt i kommunen, Norges
Naturvernforbund og andre miljøorganisasjoner, forskningsmiljøer.
Gjennomføring
I denne aktiviteten skal en finne fram til hvor mye energi som kjøpes og hva
den koster.
I første omgang bør en konsentrere seg om skolens energibruk. Dette
skyldes at sammenliknet med skolen, vil en i hjemmene finne flere varianter
av energibærere og hvordan de skaffes. Det vil også være store variasjoner
i typer husvære, hvor mange som bor der osv. Hvordan vi registrerer
dataene på skolen og hjemme er i prinsippet de samme. Dersom en gruppe også
velger å registrere energibruken i hjemmene, bør en nøye seg med å legge
inn i tabellene maksimum-, minimum- og gjennomsnittsverdiene.
Bruker skolen bare elektrisk energi, bør dette være en grei oppgave. Noe
mer komplisert blir det hvis skolen i tillegg bruker andre energibærere.
Uansett energibærer så er det nødvendig å samarbeide med den som har
ansvaret for skolens energibruk (rektor, driftspersonalet) for å komme fram
til et godt resultat.
Vi kan dele aktiviteten i fire deler:
- Finne fram til den totale energibruken, kostnadene og det oppvarma arealet
- Regne ut prisen på energi i kroner per kWh
- Regne ut den spesifikke energibruken per oppvarma areal
- Registrere resultatene på nettsidene til miljolare.no
De største utfordringene i denne aktiviteten ligger i utvilsomt i punkt 1.
Start gjerne med å lese artikkelen Energisystemet vårt.
Artikkelen inneholder en nærmere omtale av de ulike energitjenestene og
energibærerne.
Et godt tips er å skrive ut registreringsskjema til aktiviteten og ha det
tilgjengelig når en gjennomfører de ulike delene.
- Finne fram til den totale energibruken, kostnadene og det
oppvarmede arealet
Mengde energi i løpet av året Kontakt den som har ansvaret for
energibruken på skolen og be vedkommende om hjelp til å finne fram til
hvor mange kWh elektrisk energi, liter olje, og eventuelt termisk energi
som ble brukt. Fakturaene fra energiselgeren angir også energimengdene
på en eller annen måte. For elektrisk og termisk energi er enheten som
regel kWh, for olje i liter. Omgjøringsfaktoren 1 liter olje gir 10 kWh
energi kan brukes i det siste tilfellet.
Det er summen av den totale mengden energi som ble kjøpt som skal legges
inn i tabellen.
Legg inn eventuelle kommentarer Her er en ute etter
kommentarer/vurderinger f.eks. om eventuelle endringer i bruken av
bygningene, i antall klasser, værforhold, forslag til hvordan
energibruken kan reduseres etc.
Oppvarmet areal Med oppvarmet areal forstår en det arealet
som har en lufttemperatur som er minst 15 °C. Arealet skal måles fra
ytterveggens utside. Det er store forskjeller mellom skolene her i
landet, fra de minste med ca 80 m² til den største, Sandefjord vid skole
som har rundt 29 000 m². Legg summen av det totale oppvarma arealet
inn i tabellen.
Legg inn eventuelle kommentarer Her er en ute etter
kommentarer/vurderinger f.eks. om endringer i bruken av bygningene, av
antall klasser etc.
Årlige samlede energikostnader På de samme fakturaene som den
energiansvarlige brukte for å finne den totale energimengden, finner en
også energikostnadene. Legg summen av alle energikostnadene,
inkludert nettleie og avgifter inn i tabellen.
Legg inn eventuelle kommentarer Her er en ute etter
kommentarer/vurderinger f.eks. om forskjellige energiselgere, hvordan
kostnadene kan reduseres etc.
- Regne ut prisen på energi i kroner per kWh
Årlige samlede energikostnader per kWh Tallet som skal legges inn
i tabellen finnes ved å dividere de samlede energikostnadene (kr) med
verdien for den totale energibruken (kWh).
Legg inn eventuelle kommentarer Her er en ute etter
kommentarer/vurderinger f.eks. om eventuelle forskjeller fra år til år,
forskjeller mellom ulike energibærere, forslag til hvordan kostnadene
kan reduseres etc.
- Regne ut den spesifikke energibruken per oppvarma areal
Årlige samlede energibruk per areal Tallet som skal legges inn i
tabellen finnes ved å dividere verdien for den totale energibruken (kWh)
med verdien for det oppvarma arealet (m²).
Registreringer fra 639 skolebygninger i 2002 viser store variasjoner
her. For skoler som ikke har basseng ligger verdiene stort sett mellom
85 og 400 kWh/m². Gjennomsnittsverdiene er rundt 200 kWh/m². Se
"Bygningsnettverket. Årsrapport 2002".
Legg inn eventuelle kommentarer Eventuelle
kommentarer/vurderinger f.eks. om hvordan skolen ligger sammenliknet med
andre skoler, eventuelle forskjeller fra år til år, forslag til hvordan
energibruken kan effektiviseres etc.
Legg inn eventuelle bilder fra undersøkelsen Her kan en legge inn
ett eller flere bilder eller skannede tegninger fra gjennomføringen av
undersøkelsen. Det hører også med en kommentar eller billedtekst til
hvert bilde.
- Registrer resultatene på nettsidene til miljolare.no
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
År |
|
|
|
På skolen |
I hjemmene |
Kommentar |
|
|
Minimum |
Maksimum |
Gjennomsnitt |
Energiforbruk kWh |
| | | | |
Oppvarmet areal m² |
| | | | |
Energibruk per oppvarmet areal kWh/m²/år |
| | | | |
Årlige energikostnader kr |
| | | | |
Årlige energikostnader per areal kr/m² |
| | | | |
Vis bare skjema
|