Aktivitet:
Trivsel og helse: Kartlegging av eget skolemiljø
I følge Opplæringsloven § 9a-3 skal skolen aktivt og systematisk arbeide for å fremme et godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. På samme måte som arbeidsmiljøet er viktig for at arbeidstakere skal trives og gjøre en god jobb, er skolemiljøet viktig for elevenes trivsel og prestasjoner. FormålDette er den første aktiviteten i arbeidet med Trivsel og helse. Elevene gjennomfører en spørreundersøkelse for å kartlegge skolemiljøet. Resultatene fra spørreskjemaundersøkelsen gir et godt utgangspunkt for å diskutere hva som bør forbedres på skolen. Arbeidet danner grunnlaget for aktiviteten Trivsel og helse: Planlegging av tiltak. Elevene blir kjent med spørreskjemaundersøkelse som forskningsmetode. GjennomføringSå mange som mulig av skolens elever og lærere bør delta i kartleggingen. Alle elever i en og samme klasse bør om det er mulig besvare spørreskjemaet samtidig. ResultaterEn kartlegging av trivselssituasjonen ved skolen for videre analyse og diskusjon om hva som bør forbedres. Grunnlaget for aktiviteten Trivsel og helse: Planlegging av tiltak.
Valg for denne aktiviteten:Les veiledning Veiledningen inneholder detaljert veiledning og metodebeskrivelse til gjennomføring av aktiviteten som en del av undervisningen. Legg inn data Her logger deltakeren seg på for å registrere sine resultater i databasen. Vis resultater På resultatsidene kan alle se registrerte data for denne aktivitetene. Bakgrunnsstoff Artikler og lenker til bakgrunnstoff som er interessante for denne aktiviteten.
|