miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Helse, inneklima og skolemiljø > Trivsel og helse > Trivsel og helse: Planlegging av tiltak > Veiledning

Trivsel og helse: Planlegging av tiltak

Veiledning

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Fase 2: Prioritering av satsningsområder


På bakgrunn av resultatene fra spørreskjemaundersøkelsen i fase 1, skal dere diskutere i klassen og i elevrådet hvilke områder dere synes det er viktig å jobbe med for å bedre det psykososiale miljøet på skolen, og hvorfor dere synes at akkurat disse områdene er viktigst å jobbe med.

Eksempler på områder dere kan jobbe med:

  • Bedre trivselen og det sosiale miljøet på skolen
  • Tiltak innen mobbing
  • Aktiviteter som styrker ansvar og omsorg ovenfor andre
  • Aktiviteter som styrker selvfølelse og selvstendighet
  • Det fysiske miljøet (f.eks. flere leker i skolegården, penere klasserom og utearealer ol.)
  • Øke den fysiske aktiviteten blant elevene
  • Bedre kostholdet blant elevene
  • Tiltak innen rusmisbruk (alkohol og narkotiske stoffer)
  • Tiltak innen tobakk
  • Styrke samarbeidet mellom skole og hjem

Analysen av kartleggingen vil også fremheve hvorfor akkurat de utpekte områdene er viktige å fokusere på. Dere kommer kanskje fram til flere områder på skolen som trenger en forbedring? Neste trinn er å bli enige om hvilke områder dere ønsker å sette i gang tiltak innenfor. Det er viktig å prioritere ett eller noen få områder som dere ønsker å forbedre.

Hva er viktig å ta hensyn til når vi skal velge satsingsområde?

  • Ikke sats på for mange områder samtidig.
  • Dere bør prioritere de områdene de fleste vil jobbe med.
  • Det er viktig å ta utgangspunkt i skolens visjoner og mål.



Fase 3: Hvilke tiltak skal vi satse på?


Etter at dere har valgt satsingsområde(r), er neste trinn å bli enige om hvilke tiltak dere skal sette i gang med. Dere bør prioritere de tiltakene de fleste vil jobbe med.

Hva er viktig å ta hensyn til når vi skal prioritere tiltak?

  • Hvem skal delta i gjennomføringen?
  • Når kan tiltakene gjennomføres?
  • Er det nødvendig med ekstra ressurser for å gjennomføre tiltakene?
  • Har dere gjennomført liknende tiltak på skolen tidligere? Hvilke tiltak fungerer bra på skolen? Kan dere fortsette med disse tiltakene?

Eksempler på tiltak
På nettsidene til HEFRES finner dere eksempler på Trivsels- og miljøskapende tiltak som HEFRES-skolene gjennomførte.



Registreringer

Dere kan bruke skjemaet når dere diskuterer hvilke områder dere ønsker å satse på (fase 2) og når dere planlegger hvilke tiltak dere skal sette i gang (fase 3). Når dere har bestemt hvilke tiltak dere vil gjennomføre, og funnet ut hvordan dere skal jobbe med dem, legger dere inn en felles registrering for hele skolen.


Arbeidet videre

Etter at dere har prioritert hvilke tiltak dere vil jobbe med, og planlagt hvordan dere skal gjennomføre disse i praksis, er det tid for å sette tiltakene ut i livet (fase 4). For å sikre at arbeidet blir fulgt opp, er det viktig å evaluere gjennomføringen av tiltakene og hvordan arbeidet med Trivsel og helse har fungert (fase 5). De to siste fasene av arbeidet finner du i aktiviteten Trivsel og helse: Gjennomføring og evaluering.



Skjema

Dette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.


Fase 2: Prioritering av satsingsområder


Hva er det som trenger en forbedring på skolen vår? (Sett ett eller flere kryss)
  Trivselen og det sosiale miljøet på skolen
  Tiltak innen mobbing
  Aktiviteter som styrker ansvar og omsorg ovenfor andre
  Aktiviteter som styrker selvfølelse og selvstendighet
  Det fysiske miljøet (f.eks. flere leker i skolegården, penere klasserom og utearealer ol.)
  Den fysiske aktiviteten blant elevene
  Kostholdet blant elevene
  Tiltak innen rusmisbruk (alkohol og narkotiske stoffer)
  Tiltak innen tobakk
  Samarbeidet mellom skole og hjem
  Annet....

 

Hva vil vi prioritere å jobbe med? (Sett ett eller flere kryss)
  Bedre trivselen og det sosiale miljøet på skolen
  Tiltak innen mobbing
  Aktiviteter som styrker ansvar og omsorg ovenfor andre
  Aktiviteter som styrker selvfølelse og selvstendighet
  Det fysiske miljøet (f.eks. flere leker i skolegården, penere klasserom og utearealer ol.)
  Øke den fysiske aktiviteten blant elevene
  Bedre kostholdet blant elevene
  Tiltak innen rusmisbruk (alkohol og narkotiske stoffer)
  Tiltak innen tobakk
  Styrke samarbeidet mellom skole og hjem
  Annet....

 

Hvordan har vi kommet fram til at disse omårdene er viktige? (Sett ett eller flere kryss)
  Spørreskjemaundersøkelse
  Diskusjoner i klassen
  Diskusjoner i elevrådet
  Diskusjoner i ansvarsgruppa
  Samtaler med andre skoler
  Annet....


Fase 3: Hvilke tiltak skal vi satse på?


Hvilke konkrete tiltak har vi tenkt å gjennomføre? Gi en kort beskrivelse
Tiltak: 





 

Hvem kan være med? (Sett ett eller flere kryss)

  Klassestyrer
  Andre lærere
  Alle elevene på skolen
  Bare elevene i klassen
  Skolehelsetjenesten
  Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør
  Foreldre/foresatte
  Søsken/andre familiemedlemmer
  Bedrifter i nærmiljøet
  Idrettslag
  Speideren
  Frivillige organisasjoner
  Andre....

 

Når kan vi jobbe med tiltakene? (Sett ett eller flere kryss)

  I skoletiden
  Utenom skoletiden
  Både i og utenom skoletiden

 

I hvilke fag/timer kan vi jobbe med tiltakene? (Sett ett eller flere kryss)

  I alle fag
  I naturfag/matematikk
  I samfunnsfagstimene
  I KRL/religionstimene
  I språktimene (norsk, engelsk, tysk, fransk ol.)
  I heimkunnskapstimene
  I kroppsøvingstimene
  I musikktimene
  I klassens time
  Andre...

 

Er det nødvendig med ekstra ressurser for å kunne gjennomføre tiltakene?

  Nei
  Ja - hva:
    Bruk av fritid   Penger Hva mer?  

 

Svar på neste spørsmål hvis dere har krysset av på om det er nødvendig med ekstra penger for å gjennomføre tiltakene

Hvordan skal vi skaffe penger for å gjennomføre tiltakene? (Sett ett eller flere kryss)
  Søke om penger fra organisasjon eller privatperson
  Loppemarked
  Lotteri
  Annet - hva:  


 

Hvem har vært med og jobbet med fase 2 og 3? (Sett ett eller flere kryss)
  Elevene
  Elevrådet
  Lærere/andre ansatte
  Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør
  Skolehelsetjenesten
  Foreldre/foresatte
  Andre....

 

Hvem har bestemt mest når vi har arbeidet med fase 2 og 3? (Sett ett eller flere kryss)
  Elevene
  Elevrådet
  Lærere/andre ansatte
  Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør
  Skolehelsetjenesten
  Foreldre/foresatte
  Andre....

 

Har vi opprettet en ansvarsgruppe?
  Ja
  Nei

 

Har ansvarsgruppen fungert?
  Ja
  Nei, hvorfor ikke:  

 

Vis bare skjema