Trivsel og helse: Planlegging av tiltak
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Fase 2: Prioritering av satsningsområder
På bakgrunn av resultatene fra spørreskjemaundersøkelsen i fase 1, skal dere diskutere i klassen og i elevrådet hvilke områder dere synes det er viktig å jobbe med for å bedre det psykososiale miljøet på skolen, og hvorfor dere synes at akkurat disse områdene er viktigst å jobbe med.
Eksempler på områder dere kan jobbe med:
- Bedre trivselen og det sosiale miljøet på skolen
- Tiltak innen mobbing
- Aktiviteter som styrker ansvar og omsorg ovenfor andre
- Aktiviteter som styrker selvfølelse og selvstendighet
- Det fysiske miljøet (f.eks. flere leker i skolegården, penere klasserom og utearealer ol.)
- Øke den fysiske aktiviteten blant elevene
- Bedre kostholdet blant elevene
- Tiltak innen rusmisbruk (alkohol og narkotiske stoffer)
- Tiltak innen tobakk
- Styrke samarbeidet mellom skole og hjem
Analysen av kartleggingen vil også fremheve hvorfor akkurat de utpekte områdene er viktige å fokusere på. Dere kommer kanskje fram til flere områder på skolen som trenger en forbedring? Neste trinn er å bli enige om hvilke områder dere ønsker å sette i gang tiltak innenfor. Det er viktig å prioritere ett eller noen få områder som dere ønsker å forbedre.
Hva er viktig å ta hensyn til når vi skal velge satsingsområde?
- Ikke sats på for mange områder samtidig.
- Dere bør prioritere de områdene de fleste vil jobbe med.
- Det er viktig å ta utgangspunkt i skolens visjoner og mål.
Fase 3: Hvilke tiltak skal vi satse på?
Etter at dere har valgt satsingsområde(r), er neste trinn å bli enige om hvilke tiltak dere skal sette i gang med. Dere bør prioritere de tiltakene de fleste vil jobbe med.
Hva er viktig å ta hensyn til når vi skal prioritere tiltak?
- Hvem skal delta i gjennomføringen?
- Når kan tiltakene gjennomføres?
- Er det nødvendig med ekstra ressurser for å gjennomføre tiltakene?
- Har dere gjennomført liknende tiltak på skolen tidligere? Hvilke tiltak fungerer bra på skolen? Kan dere fortsette med disse tiltakene?
Eksempler på tiltak
På nettsidene til HEFRES finner dere eksempler på Trivsels- og miljøskapende tiltak som HEFRES-skolene gjennomførte.
Registreringer
Dere kan bruke skjemaet når dere diskuterer hvilke områder dere ønsker å satse på (fase 2) og når dere planlegger hvilke tiltak dere skal sette i gang (fase 3). Når dere har bestemt hvilke tiltak dere vil gjennomføre, og funnet ut hvordan dere skal jobbe med dem, legger dere inn en felles registrering for hele skolen.
Arbeidet videre
Etter at dere har prioritert hvilke tiltak dere vil jobbe med, og planlagt hvordan dere skal gjennomføre disse i praksis, er det tid for å sette tiltakene ut i livet (fase 4). For å sikre at arbeidet blir fulgt opp, er det viktig å evaluere gjennomføringen av tiltakene og hvordan arbeidet med Trivsel og helse har fungert (fase 5). De to siste fasene av arbeidet finner du i aktiviteten Trivsel og helse: Gjennomføring og evaluering.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Fase 2: Prioritering av satsingsområder
Hva er det som trenger en forbedring på skolen vår? (Sett ett eller flere kryss) |
|
Trivselen og det sosiale miljøet på
skolen |
|
Tiltak innen mobbing |
|
Aktiviteter som styrker ansvar og omsorg ovenfor andre
|
|
Aktiviteter som styrker selvfølelse og selvstendighet
|
|
Det fysiske miljøet (f.eks. flere leker i skolegården,
penere klasserom og utearealer ol.) |
|
Den fysiske aktiviteten blant elevene |
|
Kostholdet blant elevene |
|
Tiltak innen rusmisbruk (alkohol og narkotiske stoffer) |
|
Tiltak innen tobakk |
|
Samarbeidet mellom skole og hjem |
|
Annet.... |
Hva vil vi prioritere å jobbe med? (Sett ett eller flere kryss) |
|
Bedre trivselen og det sosiale miljøet på
skolen |
|
Tiltak innen mobbing |
|
Aktiviteter som styrker ansvar og omsorg ovenfor andre
|
|
Aktiviteter som styrker selvfølelse og selvstendighet
|
|
Det fysiske miljøet (f.eks. flere leker i skolegården,
penere klasserom og utearealer ol.) |
|
Øke den fysiske aktiviteten blant elevene |
|
Bedre kostholdet blant elevene |
|
Tiltak innen rusmisbruk (alkohol og narkotiske stoffer) |
|
Tiltak innen tobakk |
|
Styrke samarbeidet mellom skole og hjem |
|
Annet.... |
Hvordan har vi kommet fram til at disse omårdene
er viktige? (Sett ett eller flere kryss) |
|
Spørreskjemaundersøkelse |
|
Diskusjoner i klassen |
|
Diskusjoner i elevrådet |
|
Diskusjoner i ansvarsgruppa |
|
Samtaler med andre skoler |
|
Annet.... |
Fase 3: Hvilke tiltak skal vi satse på?
Hvilke konkrete tiltak har vi tenkt å gjennomføre? Gi en kort beskrivelse |
Tiltak: |
|
Hvem kan være med? (Sett ett eller flere kryss) |
|
Klassestyrer |
|
Andre lærere |
|
Alle elevene på skolen |
|
Bare elevene i klassen |
|
Skolehelsetjenesten |
|
Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør |
|
Foreldre/foresatte |
|
Søsken/andre familiemedlemmer |
|
Bedrifter i nærmiljøet |
|
Idrettslag |
|
Speideren |
|
Frivillige organisasjoner |
|
Andre.... |
Når kan vi jobbe med tiltakene? (Sett ett eller flere kryss) |
|
I skoletiden |
|
Utenom skoletiden |
|
Både i og utenom skoletiden |
I hvilke fag/timer kan vi jobbe
med tiltakene? (Sett ett eller flere kryss) |
|
I alle fag |
|
I naturfag/matematikk |
|
I samfunnsfagstimene |
|
I KRL/religionstimene |
|
I språktimene (norsk, engelsk, tysk, fransk ol.) |
|
I heimkunnskapstimene |
|
I kroppsøvingstimene |
|
I musikktimene |
|
I klassens time |
|
Andre... |
Er det nødvendig med ekstra
ressurser for å kunne gjennomføre tiltakene? |
|
Nei |
|
Ja - hva: |
|
|
Bruk av fritid |
|
Penger |
Hva mer? |
|
Svar på neste spørsmål hvis dere har krysset av på om det er nødvendig med ekstra penger for å gjennomføre tiltakene
Hvordan skal vi skaffe penger for å gjennomføre tiltakene? (Sett ett eller flere kryss) |
|
Søke om penger fra organisasjon eller privatperson |
|
Loppemarked |
|
Lotteri |
|
Annet - hva: |
|
Hvem har vært med og jobbet med fase 2 og 3? (Sett ett eller flere kryss) |
|
Elevene |
|
Elevrådet |
|
Lærere/andre ansatte |
|
Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør |
|
Skolehelsetjenesten |
|
Foreldre/foresatte |
|
Andre.... |
Hvem har bestemt mest når vi har arbeidet med fase 2 og 3? (Sett ett eller flere kryss) |
|
Elevene |
|
Elevrådet |
|
Lærere/andre ansatte |
|
Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør |
|
Skolehelsetjenesten |
|
Foreldre/foresatte |
|
Andre.... |
Har vi opprettet en ansvarsgruppe? |
|
Ja |
|
Nei |
Har ansvarsgruppen fungert? |
|
Ja |
|
Nei, hvorfor ikke: |
|
Vis bare skjema
|