Trivsel og helse: Gjennomføring og evaluering
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Fase 4: Sett tiltakene ut i livet!
Etter at dere har planlagt gjennomføringen av tiltakene i fase 4 er det tid for å sette tiltakene ut i livet. Arbeidet i gjennomføringsfasen vil være avhengig av hvilke tiltak dere har valgt å satse på. Sett av god tid til denne fasen av arbeidet med Trivsel og helse.
Aktiv deltakelse
Tiltakene bør gjennomføres som et samarbeid mellom de ulike parter knyttet til skolen og det bør legges vekt på aktiv deltakelse både av elever, lærere, foreldre, skolehelsetjenesten og andre.
Fase 5: Evaluering og videreføring
Det er ikke nok å bare sette i gang et tiltak. Dere må også evaluere om tiltaket har den effekten/virkningen som dere ønsker at det skal ha. Det er viktig at tiltakene dokumenteres og evalueres. Dette gjør det enklere å videreføre og justere tiltakene neste gang de settes i gang.
Skolen bør videre sørge for at tiltak som har fungert legges inn i et forpliktende dokument - en virksomhetsplan. Planen viser at det er hele skolens ansvar og sikrer at tiltak blir fulgt opp over tid.
Registreringer
Dere kan bruke skjemaet når dere diskuterer og evaluerer hvordan gjennomføringen av tiltakene har gått og hvordan arbeidet med Trivsel og helse generelt har fungert og om det har gått slik dere hadde tenkt. Dere legger til slutt inn en felles registrering for hele skolen.
Arbeidet videre
Når dere har vært gjennom alle de fem fasene av Trivsel og helse, er det viktig å sørge for at tiltak som har fungert blir fulgt opp videre ved å legge dem inn i skolens virksomhetsplan. Kanskje dere ut fra kartleggingen i fase 1 fant flere områder som dere mener er viktige å jobbe med. Dere kan da gå tilbake til fase 2 og 3 og aktiviteten Trivsel og helse: Planlegging av tiltak for å prioritere de gjenstående områdene og planlegge nye tiltak som dere vil satse på. Det er også viktig å fortsette med de tiltakene dere allerede har jobbet med og gjennomført.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Fase 5: Evaluering og videreføring
|
Ja, vi har ikke hatt noen problemer |
Vi har hatt noe problemer |
Nei, planleggingen har ikke vært bra |
Har alt gått som planlagt? |
|
|
|
Hvilke konkrete tiltak har vi gjennomført? Beskriv kort tiltaket(ene) med noen få ord, maks en setning. |
Tiltak: |
|
|
Ja |
Nei |
Har dere oppnådd det dere ønsket med tiltakene? |
|
|
|
Nei, vi trengte mer tid |
Nei, vi trengte mindre tid |
Ja, vi trengte omtrent den tiden vi hadde
beregnet |
Beregnet dere nok tid til gjennomføring av tiltakene? |
|
|
|
Nedenfor følger noen påstander om hvordan samarbeidet har fungert. Sett et kryss for hver påstand.
|
Svært bra |
Bra |
Sånn passe |
Dårlig |
Svært dårlig |
Har ikke hatt samarbeid |
Samarbeidet mellom elever og lærere har fungert: |
|
|
|
|
|
|
Samarbeidet i ansvarsgruppen har fungert: |
|
|
|
|
|
|
Samarbeidet mellom skolen og foreldre/nærmiljø/andre
har fungert: |
|
|
|
|
|
|
Hvem har vært med og jobbet
med Trivsel og helse? (Sett ett eller flere kryss) |
|
Elevene |
|
Elevrådet |
|
Lærere/andre ansatte |
|
Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør |
|
Skolehelsetjenesten |
|
Foreldre/foresatte |
|
Andre.... |
Hvem har bestemt mest når dere har arbeidet
med Trivsel og helse? (Sett ett eller flere kryss) |
|
Elevene |
|
Elevrådet |
|
Lærere/andre ansatte |
|
Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør |
|
Skolehelsetjenesten |
|
Foreldre/foresatte |
|
Andre.... |
Har ansvarsgruppen fungert under arbeidet med Trivsel og helse? |
|
Ja |
|
Nei, hvorfor ikke: |
|
|
Har ikke hatt en ansvarsgruppe |
Hva kan gjøres bedre neste gang? |
|
Planleggingen |
|
Samarbeidet mellom lærere og elever |
|
Samarbeidet i ansvarsgruppen |
|
Samarbeidet med foreldre/nærmiljø |
|
Ansvarsfordelingen. Spesifiser: |
|
|
Hvilke råd vil dere gi til andre skoler som ønsker å gjennomføre
det samme som dere? |
|
Vis bare skjema
|