Miljømerking av varer
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Miljømerking av varer kan hjelpe oss forbrukere til å velge produkter som er minst mulig miljøskadelige. Svanemerket og Debiomerket er offisielt godkjente miljømerker, men det finnes også andre typer miljømerker. I denne aktiviteten skal elevene sjekke utvalget av miljømerkede varer i butikken, og bli kjent med merkeordningene.
Formål
- Bli kjent med hvilke merker som finnes og forstå forskjellene mellom dem
- På grunnlag av miljømerking kunne velge produkter som er minst mulig miljøbelastende
- Undersøke utvalget av miljømerkede varer i dagligvarebutikker
Aktuelle samarbeidspartnere
Representanter for lokal dagligvarehandel, Miljøheimevernet, lokale miljøorganisasjoner.
Utstyr
Registreringsskjema
Gjennomføring
Det finnes mange typer miljømerker. Noen er offisielt godkjente, som Svanemerket og Debiomerket, mens andre er definert av produsentene selv. Merker som produsentene selv lager, er sjelden kontrollert av andre, og vi har bare produsentens ord for at varen er miljøvennlig. Produsentenes egne merker kan inneholde færre miljøkrav enn de offisielle miljømerkene, eller de kan baseres på strengere/flere krav enn de offisielle gjør.
Miljømerker gis ut fra ulike kriterier. For at en vare skal få Debiomerket, må den være produsert økologisk uten bruk av kjemiske sprøytemidler og kunstgjødsel. Svanemerket gis til produkter som ut fra en samlet vurdering «fra vugge til grav» gir lite forurensning.
Steg 1: Bli kjent med ulike miljømerker
Elevene starter med å hente informasjon fra Internet og miljø- og forbrukerorganisasjoner for å få oversikt over ulike merker. De noterer seg hvilke merker som finnes, forskjellen mellom merkene, hvem som står bak, og hva slags informasjon merkene gir. Diskuter i elevgruppen hva elevene mener er best: Mange opplysninger på produktene eller et godkjent miljømerke? Diskuter også hva som er spesielt med Svanemerket i forhold til andre merker.
Undersøk noen utvalgte produkter i butikken
Skriv ut -registreringsskjemaet for bruk i aktivitetene videre.
La elevene besøke ulike nærbutikker på jakt etter miljømerkede varer. Del elevene i grupper, som besøker ulike dagligvareforretninger. Elevene får med seg et registreringsskjema hver og ser om de finner:
- Tre forskjellige Svanemerkede produkter
- Tre forskjellige økologiske produkter med Debiomerke
Tips om varetyper med Svanemerke:
Vaskemidler, toalettpapir, kaffefilter, konvolutter og skriveblokker.
Tips om varetyper med Debiomerke:
Mel, melk, frukt og grønnsaker.
Elevene noterer sine «funn» i skjemaet. De krysser av for hvilke produkttyper de finner som har godkjente miljømerker. Finner de andre varetyper med godkjent miljømerke, kan disse skrives inn nederst på lista. Det kan eventuelt diskuteres i elevgruppen senere hvilke av «funnene» som kan regnes som seriøse miljømerker.
Elevene kan forsøke å finne tilsvarende produkter uten miljømerking, og undersøke om de miljømerkede produktene er billigere eller dyrere enn andre produkter. De noterer prisene på de miljømerkede varene og tilsvarende varer uten miljømerke (noteres på et eget ark).
Det er mulig å utvide aktiviteten ved at elevene besøker forskjellige butikker i nærmiljøet, og ser hvordan utvalget av miljømerkede varer varierer mellom de ulike butikkene. Gruppene besøker da ulike typer forretninger. Ta med registreringsskjema.
Bruk undersøkelsen som utgangspunkt for diskusjon i elevgruppen, og diskuter for eksempel følgende spørsmål:
- Hvis det er prisforskjeller, hva kan det komme av?
- Kan det ha noe med mengde å gjøre (antall gram eller desiliter i pakningen) eller konsentrasjon/dosering?
- Er kvaliteten forskjellig?
- Er miljømerkede varer alltid litt dyrere?
Diskuter hvorfor det ofte er slik (det kan være dyrere å produsere mat uten sprøytemidler, mens f.eks. mindre emballasje burde gjøre et produkt billigere).
Steg 2: Sjekk totalutvalget av miljømerkede varer i butikken
En mer omfattende oppgave er å undersøke alle typer miljømerker i butikken. Gjør en avtale med en lokal dagligvarebutikk om å gå gjennom vareutvalget på jakt etter miljømerker. Her må elevene lage egne skjema, gjerne ved å ta utgangspunkt i registreringsskjemaet, som utvides med blanke linjer der de fyller inn andre typer varer enn de som er forhåndsdefinerte. Kanskje de også må lage flere linjer for samme produkt for å få med at ulike produsenter kan ha ulike miljømerker på sine produkter. Elevene noterer seg alle varetyper og hvor mange forskjellige miljømerker de finner.
Elevene kan også lage en utstilling med miljømerkede produkter. Kanskje butikken de besøkte ønsker å markedsføre de miljøvennlige varene gjennom samarbeid om en utstilling? Elevene kan intervjue butikksjefen eller innkjøpssjefen om deres syn på miljømerkede produkter, f.eks. om de har planer om å ta inn flere økologiske produkter eller varer med miljømerker. Dersom butikken vet hvor mange ulike produkter de har, kan elevene f.eks. beregne hvor stor andel av varene som er miljømerkede. I utstillingen kan de vise frem eksempler på ulike produkter og lage informasjonsmateriell/plakater om hva ett eller flere av miljømerkene står for. Ta gjerne bilder fra utstillingen og legg dem inn sammen med registreringsskjemaet.
Steg 3: Diskusjon
Diskuter til slutt i elevgruppen hva elevene synes om utvalget av miljømerkede varer i butikkene. Er de miljømerkede varene bare pynt for å gi et godt bilde av butikken? Er det stort nok utvalg til at man kan få dekket sitt behov for mat i en vanlig husholdning, dersom man ønsker å spise bare miljømerket mat?
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
| Svanen | Debio | EU-blomsten | Bra miljøvalg (Falken) | Annet | Melk | | | | | | Juice | | | | | | Kaffe | | | | | | Te | | | | | | Hvetemel | | | | | | Brød | | | | | | Frukt | | | | | | Grønnsaker | | | | | | Vaskemidler for klær | | | | | | Oppvaskmidler for hånd | | | | | | Toalettpapir | | | | | | Kaffefilter | | | | | | Konvolutter | | | | | | Skriveblokker | | | | | | Dongeribukser | | | | | | T-skjorte | | | | | | Håndklær | | | | | | Kjøleskap | | | | | | Dvd-spiller | | | | | | Mobiltelefon | | | | | | Engangskamera | | | | | | Joggesko | | | | | | Fotball | | | | | |
Dersom butikken er tilsluttet en dagligvarekjede, skriv navnet på kjeden. |
| Hva var elevgruppens evaluering av denne butikkens utvalg av miljømerkede varer? |
| Eventuelt andre kommentarer |
|
Etter å ha registrert skjemaet kan du legge inn bilder fra utstillingen eller andre deler av arbeidet, dersom dere ønsker det.
Vis bare skjema
|