Aktivitet:
Mål temperatur i klasserommet
Et av kravene til skolenes fysiske innemiljø i Opplæringslovens § 9a er at det ikke skal være for varmt eller kaldt innendørs. For høy temperatur i klasserommene er et av de største inneklimaproblemene i norsk skole, og det kan gi plager som trøtthet, tørre slimhinner og tørr hud. Både for høy og for lav temperatur reduserer konsentrasjons- og yteevnen. FormålUndersøke temperaturforholdene i klasserommet og gi innsikt i hvordan temperaturen påvirker helse og arbeidsevne. Lære om Opplæringslovens § 9a og kravene til det fysiske innemiljøet på skolen. GjennomføringMål temperaturen i klasserommet en gang pr. skoledag i minst en uke (ukemålinger) eller en gang pr. skoletime (dagsmålinger). Gjennomfør målingene ved normal aktivitet i klasserommet. Gjør målingene i slutten av timen før vinduene åpnes og elevene forlater klasserommet. ResultaterInformasjon om temperaturforholdene i klasserommet som grunnlag for diskusjon om årsaker og vurdering av tiltak for å forbedre temperaturforholdene.
Valg for denne aktiviteten:Les veiledning Veiledningen inneholder detaljert veiledning og metodebeskrivelse til gjennomføring av aktiviteten som en del av undervisningen. Legg inn data Her logger deltakeren seg på for å registrere sine resultater i databasen. Vis resultater På resultatsidene kan alle se registrerte data for denne aktivitetene. Bakgrunnsstoff Artikler og lenker til bakgrunnstoff som er interessante for denne aktiviteten.
Forslag til andre aktiviteter på Miljolare.no
|