Resultater
Alle områder | » | Nordland | » | Geitryggen | » | Geitryggen | » | 26.09.2005 (1.-4.klasse ved Susendal skole) |
Deltaker: | Susendal Oppvekstsenter/Avd skole |
Utført av: | 1.-4.klasse ved Susendal skole |
Område: | Geitryggen (Aarborte - Hattfjelldal, Nordland) |
Kulturminne: | Geitryggen |
Dato: | 26.09.2005 |
Type kulturminne:
Gammel ferdselssti på morenerygg.
I hvilken periode var det i bruk?:
Stien er brukt i uminnelig tid.
Klassetrinn for barn som var med:
1.- 4. klasse, en forelder, 2 lærere og 2 fra statsskog
Antall personer:
11. elever
Antall dugnadstimar:
med ryddedag og skiltoppsetting 7. timer
Lokale foreininger eller lag det er samarbeidet med:
Statsskog nordland, skiltmaker og Helgeland museum.
Hvilken funksjon hadde og har det?:
Stien ble tidligere mye brukt for å nå molteterreng, til fjellfiske, jakt o.a.
Stien har etterhvert gått ut av bruk på grunn av en skogsveg som ligger litt lågere i terrenget og på grunn av at startområdet er ganske gjengrodd og vanskelig å oppdage.
Beskriv hva som er gjort:
Før vi tok til med ryddeprosjektet tok vi kontakt med grunneier for å få tillatelse til å sette opp og rydde nedre del av Geitryggen. Vi tok også kontakt med statsskog nordland å ytret et ønske om samarbeid på ryddedagen. Helgeland Museum gav oss råd om skilting og i samarbeid med skiltmaker bestemte vi utforming på skilt, hvordan- og hvor disse skulle settes opp. Alt gikk i boks. Grunneier var udelt positiv og visste faktisk ikke om denne stien. Statsskog helgeland avd. Hattfjelldal troppet opp med 2. personer på ryddedagen. Skiltmaker produserte skilt etter vårt ønske og hjalp oss med råd, veiledning og oppsetting av skiltene. På forhånd snakket vi med elevene om prosjektet. Vi snakket om flere av kulturminnene vi har i dalen og om hvor viktig det er å ta vare på denne kulturhistorien ikke bare muntlig men også i praksis. Vi snakket også en del om hva del vil si å "ta vare på". At det ikke nødvendigvis betyr å erstatte det gamle men ta vare på det som "lar seg redde". I forbindelse med vårt prosjekt ville det bety at vi ikke skulle snauhøgge rundt stien, nei vi skulle åpne opp nedre del slik at stien kom til syne. Vel fremme på stedet, hvor elevene og en foreler troppet opp til utedag med hansker, sager, kjerrsakser o.l startet arbeidet. Vi ryddet unna kvist som andre hadde klipt ned og la det et stykke unna stien. Vi snakket med ungene om at dette ville bli til jord og at det var næring til skogbunnen. Vi saga ned trær og småkratt som hadde vokst opp midt i stien. Alle arbeidet som helter og storkosa seg ute i det gode høstværet. Vi tok matpause, laga bål grilla brødskive og tok oss en pust i bakken. Tommy Røst og Per Lorentzen fra Statsskog Hattfjelldal kom. De tok oss med en tur opp langs stia, snakket om den gamle furuskogen, om bruken av stien, forråtningsprosessen m.m En lærerik stund for elevene. Det å erfare i praksis er spennende og lærerikt.Etter at vi så oss fornøyd med ryddingen av stien, snakket vi om skilting hvor og hvordan. Vi ble enige om at vi nå hadde funnet ut en god løsning og skiltene ble bestillt hos skiltmaker. Dette tok selvfølgelig litt tid, skiltene skal prepareres og tørke godt før oppsetting, derfor ble de ikke satt opp før mandag 27. mars. Vi tok en ny tur med elevene og et skilt ble satt opp det andre bare for fotografen vi må vente på våren for å få slått ned stolper til skiltet. Likevel satte vi det profisorisk opp og bestemte plass sammen med elevene. Oppdrag utført. Til våren skal vi gå hele Geitryggen på tur og invitere foreldre med for å se vårt vellykkede prosjekt og ikke minst for å oppleve hvilken opplevelse det er å gå denne stia helt til fjells.