miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Forbruk, ressurser og fordeling > Lag en motreklame > Veiledning

Lag en motreklame

Veiledning

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Formål

  • Bli kjent med reklamens virkemidler
  • Hva fokuserer reklamen på?
  • Hva forteller reklamen om produktets innhold og historie?
  • Hva utelater reklamen å fortelle om?

Aktuelle samarbeidspartnere

Butikker, importører/produsenter av varer, Miljøheimevernet, Forbrukerrådet, Forbrukerombudet

Utstyr

Registreringsskjema

Bakgrunn

Tenk på hvor ofte man kjøper produkter som er produsert langt utenfor Norge. Bananene kan være produsert i Costa Rica, jeansen i India, osten i Sveits og fotballen i Pakistan. Særlig i utviklingsland er arbeidsforholdene ofte meget dårlige og lønnen knapt nok til å leve av. Fotballen kan være produsert av barnearbeidere med elendige lønninger, og arbeideren på bananplantasjen kan ha fått helseskader på grunn av de giftige sprøytemidlene han/hun har pusten inn. Gjennom produktene vi kjøper, er vi daglig i kontakt med de store problemene i verden med henblikk på fattigdom og miljøproblemer.

Hva vet vi om historien bak tingene vi kjøper? Reklame sier vanligvis lite om under hvilke forhold en vare er produsert, og fokuserer heller på hva vi som forbrukere kan oppnå med å bruke eller eie varen. Holder reklamen det den lover oss som forbruker?

«Før du er ferdig med frokosten din, har du vært avhengig av halve verden.»

Martin Luther King

Gjennomføring

Steg 1: Analyser og diskuter hvordan merkevarer vil oppfattes gjennom reklamen

Undersøk hvilke merkevareprodukter elevene finner i klasserommet (f.eks. klær, gymtøy, deodorant/sjampo, møbler, vesker, mobiltelefoner, TV, PC).

Elevene finner reklame for noen av disse produktene, i blader, aviser, på TV eller utendørsreklame.

Deretter kan elevene diskutere i små grupper hvordan denne merkevaren vil oppfattes gjennom reklamen.

Her er noen spørsmål de kan diskutere:

  • Forteller reklamen en historie rundt produktet?
  • Forsøker reklamen å fremstille en spesiell livsstil eller en spesiell følelse ved å bruke dette produktet?
  • Hvordan er forholdet mellom selve produktets kvaliteter/spesifikasjoner og det inntrykket reklamen forsøker å gi?
  • Holder reklamen hva den lover oss som forbruker?
  • Får vi den samme følelsen av å bruke produktet, som reklamen formidler?
  • Synes elevene at de får noen informasjon om selve produktet og dets kvalitet gjennom reklamen?

Steg 2: Sjekk historien bak produktet

Etter å ha diskutert rundt reklamen knyttet til produktet, kan elevene undersøke om den reelle bakgrunnen for produktet. De kan kontakte de som selger varen, og undersøke om disse har kunnskap om, eller kan dokumentere bakgrunnen for produktet, f.eks. hvordan man har belastet miljøet gjennom produksjonen, eller om det har forekommet barnearbeid eller dyreforsøk.

Noen produkter har produksjon utenfor Norge, andre bare i Norge. Elevene forsøker å finne informasjon om opprinnelsesland på produktet. De undersøker også hva slags annen informasjon om produktet de finner på emballasjen. De kan deretter forsøke å finne ut noe mer om varens historie ved å kontakte f.eks. produsent eller importør. De kan også kontakte aktuelle samarbeidspartnere listet opp ovenfor for mulig hjelp.

Elevene bør vurdere følgende forhold for å beskrive produktets historie:

  • Hvor kommer råvarene fra?
  • Hvilke miljøbelastninger har produksjonen ført til?
  • Hvor er varen produsert og under hvilke arbeidsforhold?
  • Hvordan blir pengene som betales for produktet fordelt på de ulike produksjons- og omsetningsleddene?
  • Hvor langt er varen transportert?

Steg 3: Lag en motreklame

La elevene lage en motreklame som forteller produktets historie, merkevaren eller selskapet bak (f.eks. om innvirkning på mennesker og miljø). De kan velge selv hvilket medium de vil bruke (magasin, tv, radio). La elevene bruke reklamens egne virkemidler.

Det finnes tips og ideer til motreklame på hjemmesidene til organisasjonen Adbusters .

Registrering
Registrer reklamen i på Internet sammen med en beskrivelse. Det er laget et enkelt registreringsskjema i form av et tekstfelt samt muligheten for å legge inn en lenke til en Internettside (dersom elevene lager en slik selv). Dermed kan andre skoler gå inn og se hvordan deres skole har løst oppgaven, og dere kan se hvordan andre har løst oppgaven: hva de har lagt vekt på i vurderingen av historien bak produktet, ideer til motreklame, osv.


Skjema

Dette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.

Historien bak
Type produkt  
Produsent og nøyaktig beskrivelse på produktet




Beskrivelse av reklamen: Hva fokuserte reklamen på? Hva var det reklamen ikke sa noe om?  







Produktet - historien bak: Lag en kort samlet vurdering av produktet, og hva dere har funnet ut om råvarer, produksjonsforhold, inntektsfordeling osv.  









Oppgi kilder  



Vis bare skjema