Kortreist mat
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Bli bevisst hvor maten vi spiser til hverdags kommer fra
- Undersøke hvilke alternativer som finnes og hva de koster
- Bli bevisst hvordan vi kan hjelpe til med å opprettholde det norske kulturlandskapet gjennom hva vi spiser
Aktuelle samarbeidspartnere
Nærbutikken, Bondens Marked
Utstyr
Registreringsskjema
Gjennomføring
Jo lenger maten vi spiser reiser, jo mer utslipp er det forbundet med transport av maten, og jo kortere den reiser jo ferskere kan den være når vi kjøper den. Gjennom å kjøpe mat som er produsert lokalt, bidrar vi også til å opprettholde det norske kulturlandskapet.
Undersøke maten elevene spiser til lunsj
Elevene skriver ned alle de ulike matvarene de spiste/drakk til lunsjen i dag. Hvor tror de at ingrediensene i matpakken kommer fra? Noen av matvarene består av flere ingredienser (f.eks. brød). Skriv også ned hvor de tror disse ulike ingrediensene kommer fra.
Elevene undersøker deretter, så langt som mulig, hvor maten kom fra, dvs. "hvor langt" drar disse produktene. De kan spørre foreldrene hjemme om de vet hvor ingrediensene kom fra. De kan sammen sjekke påleggspakkene om de finner informasjon der. Det meste av kjøtt- og fiskepålegg som er kjøpt i Norge, har sannsynligvis ingredienser fra Norge, men fra hvor i Norge? Og hva med osten? Hvor er den laget? I nøttepålegg kommer ingrediensene sannsynligvis fra utlandet. Hvor kommer frukten i syltetøyet eller juicen fra? Melk kjøpt i Norge er (foreløpig) norsk, men kan ha reist langt allikevel. Hva er det i brødet de spiser og hvor kommer kornet fra? Hvete er vanligvis importert, det produseres lite dette av i Norge, og en del rug er importert. Frukt og grønnsaker kommer fra forskjellige steder i verden i løpet av året, avhengig av hvor det er sesong for dem.
Elevene kan notere seg produsent av de ulike varene, og kontakte produsenten direkte der hvor de ikke finner noe opprinnelsesinformasjon på pakken. Dersom det står at appelsinjuicen er laget i Nord-Trøndelag, mangler det opplagt noe informasjon. Det vokser jo ikke appelsiner i Norge. Hvor langt kommer de fra? Spania, USA eller enda lenger unna?
Deretter kan elevene selv dra til butikken og undersøke hvor f.eks. ulike frukt og grønnsaker som er typiske i en matpakke kommer fra. Hvis det finnes flere alternativer fra ulike land, skriv ned både land og pris på disse.
Elevene registrer deretter analysen av matpakken i vedlagte skjema. De skriver ned alle ingrediensene som de spiste til lunsj, og krysser av i kolonnen som viser hvor produktet kom fra (eller hvor de tror det kommer fra).
Deretter kan elevenes resultater oppsummes i elevgruppen. Har de nå klart å finne ut hvor maten i egen matpakke kommer fra? Diskuter hva de største "ekstra belastningene" ved langreist mat er. Det går også an å sammenlikne resultatene med registreringer fra andre skoler: er det store forskjeller mellom elevenes matpakker generelt, er det noen tydelige forskjeller mellom ulike landsdeler, by/land osv.
Finn alternativer
Er det mulig å finne lokale (fra kommunen eventuelt. fra fylket) alternativer til de matvarene elevene vanligvis spiser? Hvordan skal man finne ut det? Noen elever kan f.eks. spørre i butikken om de har lokale varer. Finnes det er torg i nærmeste tettsted/by hvor bønder selger produkter fra gården, eller hvor småskalaprodusenter av mat selger sine produkter? Noen elever kan søke på Internet og finne ut om f.eks. "Bondens Marked" er opprettet på deres hjemsted? Noen kan undersøke om det finnes gårder med gårdsbutikk i nærheten, ved f.eks. å kontakte det lokale Bondelaget eller Bonde- og Småbrukarlaget, og sjekke om de kan gi noen tips.
Diskuter deretter i elevgruppen:
- Hva kan man gjøre for å få tak i lokale alternativer eller oppmuntre lokal produksjon?
- Vil vi spare penger på å endre matvanene, eller koster kortreiste produkter mer?
- Hvorfor koster norske produkter noen ganger mer enn produkter fra andre siden av jordkloden (for eksempel epler)?
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Kryss av hvor ingrediensene i matpakken kommer fra
Produkt | Fra nærmiljøet | Fra Norge | Fra Europa | Fra resten av verden |
Brød | | | | |
Pålegg |
1 | | | | |
2 | | | | |
3 | | | | |
Grønnsak |
1 | | | | |
2 | | | | |
Frukt |
1 | | | | |
2 | | | | |
Melk | | | | |
Juice | | | | |
Vis bare skjema
|