Er utviklingen i Norge bærekraftig?
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Få et bevisst forhold til bærekraftig utvikling i Norge, bl.a. gjennom praktisk arbeid med enkel statistikk
- Kartlegge hva folk vet eller tror om utviklingen i Norge, sett i et bærekraftperspektiv
Utstyr
PC med Internettoppkobling og/eller bibliotek
Gjennomføring
Som kjent avhenger bærekraftig utvikling av en rekke forhold, både miljømessige, sosiale og økonomiske, samt at det avhenger av utviklingen i forholdet mellom generasjoner og mellom fattige og rike. Noen av disse forholdene er enklere å måle enn de andre, og det er heller ikke alle relevante forhold det finnes statistikk for.
Vi har her plukket ut noen sentrale miljøindikatorer som belyser ressursforbruk, forurensning og avfallsbehandling. Elevene skal gjennom å hente frem statistikk for en del viktige nøkkeltall om miljøsituasjonen i Norge, evaluere og vurdere utviklingen i et bærekraftperspektiv. Deretter skal intervjue noen personer om de samme temaene.
Steg 1: Finn miljøstatistikk
Statistisk Sentralbyrå lager hvert år en omfattende statistikk "Naturressurser og miljø". Denne finnes altså på deres websider, eller den kan bestilles i trykket utgave. Finn fram statistikk for følgende områder:
Energi (unntatt sjøfart og energisektoren) |
|
Bruk av energi, olje og gass |
|
Bruk av energi (fornybar) |
Transport |
|
Innenlands persontransport, passasjerkilometer |
Klima |
|
Utslipp av klimagasser til luft |
Jordbruk |
|
Størrelse av dyrket areal |
|
Forbruk av plantevernmidler |
Avfall (våtorganisk avfall) |
|
Totalt |
|
Gjenvinning og kompostering |
Avfall (papir) |
|
Totalt |
|
Gjenvinning |
Alle disse områder er sentrale for å vurdere om den miljømessige utviklingen i Norge går i bærekraftig retning. Vi kan f.eks. ha økende gjenvinning av avfall, men dersom totalvolumet av avfall også øker, vil dette spise opp den positive gevinsten av gjenvinningen.
For hvert av disse områdene skal elevene finne tall for hhv. året 1992 og siste år som er offentliggjort. Beregn prosentvis endring i perioden for hver enkelt indikator.
Steg 2: Vurder og gi karakter
På bakgrunn av utviklingstrekkene, skal elevene så gjøre en vurdering av hvor bærekraftig utviklingen i Norge er på dette området. Det finnes ikke fasitsvar til denne oppgaven. Bærekraftig utvikling er et komplekst område, og her tar vi bare for oss en dimensjon - miljødimensjonen. I utførelsen av aktiviteten, er det vel så viktig med selve drøftingen av kompleksitet, som det er å trekke noen konklusjon.
Vurderingen registreres også på nettsiden. Dermed kan man sammenligne vurderingene fra flere elevgrupper/skoler.
Steg 3: Gjør en spørreundersøkelse
Elevene går så ut og gjennomfører en spørreundersøkelse blant folk i nærmiljøet. Elevene stiller fem likelydende spørsmål til minst 15 personer. Resultatene blir bedre jo flere personer som svarer. Gjerne 30-50 totalt, men kravet er minst 15.
Skriv ut skjemaet og la elevene få med seg noen eksemplarer hver. Elevene velger selv ut de personene som skal intervjues, men bør bestrebe seg på å oppnå en viss spredning i alder og kjønn (minst fem personer av hvert kjønn) hos svarpersonene.
NB! Alle spørsmålene må besvares av alle personer!
Spørsmålene
- Er utviklingen i Norge mer bærekraftig nå enn i 1992?
- Har tiltakene i Norge bidratt til å bedre livsbetingelsene for mennesker globalt?
- Oppfører nordmenn seg i det daglige mer miljøvennlig nå enn i 1992?
- Oppfører du deg i det daglige mer miljøvennlig nå enn i 1992?
- Vil Norge ha en mer bærekraftig utvikling i 2012 enn nå?
Elevene registrerer resultatene i skjemaet på nettet. Resultatene deles inn i aldersgruppene:
- <-20
- 21-40
- 41-60
- 61-80
- 80->
For hvert spørsmål vil det automatisk lages grafer over svarene i prosent, fordelt på alder og kjønn. Dette bruker elevene som bakgrunn for sine vurderinger av resultatene. Er det sammenheng mellom det statistikken sier om miljøutviklingen i Norge og det intervjupersonene sier? Hva kan det komme av dersom disse ikke stemmer overens? Registrer også en kommentar om sammenhengen mellom statistikk og svarpersonenes meninger.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Steg 1 og 2:
Utført av |
|
|
1992 |
År: __ __ __ __ |
Energi |
Bruk av energi, olje og gass |
1000 tonn |
1000 tonn |
Bruk av energi, fornybar |
1000 tonn |
1000 tonn |
Transport |
Innenlands persontransport, passasjerkilometer |
km |
km |
Klima |
Utslipp av klimagasser til luft |
*1000 tonn |
*1000 tonn |
Jordbruk |
Størrelse av dyrket areal |
dekar* |
dekar* |
Forbruk av plantevernmidler |
tonn |
tonn |
Avfall (våtorganisk avfall) |
Totalt |
1000 tonn |
1000 tonn |
Gjenvinning og kompostering |
1000 tonn |
1000 tonn |
Avfall (papir) |
Totalt |
1000 tonn |
1000 tonn |
Gjenvinning |
1000 tonn |
1000 tonn |
Elevenes vurdering av hvor bærekraftig utviklingen i Norge er i skjemaets berørte områder: |
|
* 1 dekar = 1 mål = 1000 kvadratmeter
Steg 3 *
Alder |
|
Kjønn |
|
Spørsmål 1 |
Er utviklingen i Norge mer bærekraftig nå enn i 1992? | Veldig lite | Litt | Noe | En del | Mye |
Spørsmål 2 |
Har tiltakene i Norge bidratt til å bedre livsbetingelsene for mennesker globalt? | Veldig lite | Litt | Noe | En del | Mye |
Spørsmål 3 |
Oppfører nordmenn seg i det daglige mer miljøvennlig nå enn i 1992? | Veldig lite | Litt | Noe | En del | Mye |
Spørsmål 4 |
Oppfører du deg i det daglige mer miljøvennlig nå enn i 1992? | Veldig lite | Litt | Noe | En del | Mye |
Spørsmål 5 |
Vil Norge ha en mer bærekraftig utvikling i 2012 enn nå? | Veldig lite | Litt | Noe | En del | Mye |
* Når du registrerer skjemaet i steg 3 vil du etter å ha registrert det første skjemaet få opp lenke til å gjenta registrering av neste skjema. Vis bare skjema
|