Observer solvinkel og UV-stråling
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Observere hvordan UV-strålingen varierer i løpet av en dag på grunn av endringer i solhøyden.
- Observere hvordan UV-strålingen varierer i løpet av året, også på grunn av endringer i solhøyden.
Oppgaven passer godt å gjennomføre på en dag rundt
vårjevndøgn (slutten av mars) eller høstjevndøgn (slutten av september), og en
dag nærmere sommerferien, i tillegg til noen observasjoner i tida mellom.
Observasjonene kan gjerne fortsette etter sommerferien om ønskelig. For å
gjennomføre oppgaven uten noen form for måleinstrument, er det nødvendig å
utføre oppgaven på dager med sol (slik at det blir skygge).
Aktuelle samarbeidspartnere
Statens strålevern, NILU, Meterologisk Institutt, skoler med
værstasjoner (Dalen vgs.), Kreftforeningen, Planteforsk.
Utstyr
- Enkel «UV-viser», pappskive, binders, saks, lim, tape og penn.
- Kompass.
- Frivillig: termometer, UV-måler.
Prinsippet for «UV-viseren" er at den måler
solhøyden. Solhøyden er den viktigste faktoren som bestemmer hvor sterk
UV-strålingen blir. Andre faktorer som bestemmer hvor sterk UV-strålingen blir,
er gitt normal-verdier når «UV-viseren» ble laget (f.eks. skyfri himmel, ingen
refleksjon fra snø eller annet fra omgivelsene og normalt tykt ozonlag).
Klipp ut «UV-viseren». Hvis det ikke finnes fargeskriver på
skolen, bruk den uten farger og fargelegg selv. Lim den på en pappskive. Bøy
til bindersen i henhold til veiledningen, stikk den gjennom midten av
«UV-viseren» og fest bindersen med tape på undersiden. Lag til minst to
«UV-visere».
Hvis det er interesse for å benytte målinger fra en
værstasjon, kontakt Dalen vgs. for informasjon om nærmeste skole (Karl Torstein
Hetland, karlth@online.no).
UV-målere i form av UV-klokker er tilgjengelig fra følgende
steder:
Bakgrunn
Hva er UV-stråling?
Dersom naturlig sollys sendes gjennom et prisme, ser man at
lyset splittes i forskjellige farger. Man får et spektrum av farger, med rødt i
den ene enden og fiolett i den andre. Men sollyset inneholder ikke bare den
strålingen øyet ser. Solspekteret stopper ikke ved rødt og fiolett, men har
usynlige «farger» som fortsetter i begge ender av fargeskalaen. Sollyset er
elektromagnetisk stråling, og de forskjellige fargene på lyset skyldes
forskjellig bølgelengde på strålingen. Ved bølgelengder lengre enn rødt lys har
man først den infrarøde strålingen (varmestråling), deretter enda mer
langbølget stråling som mikro- og radiobølger. I den andre enden av spekteret,
med bølgelengder kortere enn den fiolette, har man den ultrafiolette
strålingen, forkortet UV-stråling (Fra engelsk: ultra violet). Denne strålingen
er mer energirik enn synlig lys. Røntgen- og gammastråling har enda kortere
bølgelengde enn UV-stråling og enda høyere energi. Generelt er det slik at jo
kortere bølgelengde strålingen har, desto mer energirik er den. Figuren under
viser en grov inndeling av det elektromagnetiske spektrum.
UV-strålingen deles gjerne opp i UVA (bølgelengdeområde
320-400 nm), UVB (280-320 nm) og UVC (ca. 100-280 nm). Synlig lys ligger i
bølgelengdeområdet 400-780 nm. Ved jordoverflaten finner man ikke UVC-stråling
fordi stråling med bølgelengder kortere enn ca. 290 nm blir absorbert av ozon
og andre gasser i jordens atmosfære. Ozonlaget hindrer også en vesentlig del av
UVB-strålingen (70-90%) i å nå jordoverflaten.
Hva bestemmer hvor sterk UV-stråling er?
UV-strålingen påvirkes av ulike faktorer: solhøyden, skyer,
ozonlagets tykkelse, refleksjon fra omgivelser, forurensning og hvor høyt du er over havet.
Solhøyde: Jo høyere sola står på himmelen, desto sterkere er UV-strålingen.
UV-strålingen varierer altså med tidspunktet på dagen og med tiden på året.
Strålingen er sterkest når sola står høyest på himmelen, dvs. midt på dagen i sommermånedene
(omtrent kl. 13-13.30). Jo nærmere ekvator, desto sterkere er UV-strålingen.
Skyer:
UV-strålingen
er normalt sterkest ved skyfri himmel. Et tynt skydekke demper UV-strålingen
ubetydelig. Et tykt skydekke kan dempe UV-strålingen med opptil 90 %. Men selv
med skyer kan nivået av UV-stråling være høyt. Spredte skyer kan ha samme
effekt som refleksjonen fra forskjellige overflater og dermed øke den totale
UV-strålingen.
Ozonlagets tykkelse: Vi
finner større eller mindre mengder av ozon i alle høyder i atmosfæren. Mest
ozon finner vi i den delen av atmosfæren som vi kaller for stratosfæren. Den
strekker seg fra ca. 10 km og opp til ca. 40 km over bakken. Ca. 90 % av alt
ozon i atmosfæren finner vi fordelt mellom 10 og 30 km over bakken. Dette kalles
ozonlaget. Ozonlagets tykkelse angis i Dobson-enheter forkortet DU. Hvis
ozonlaget har en tykkelse på 300 DU ville dette lagets tykkelse være 3 mm tykt
hvis alt ozonet ble samlet til et sjikt ved bakken.
Ozonlaget beskytter oss mot skadelig ultrafiolett stråling fra sola. Uten ozon i
atmosfæren ville vi ha blitt fullstendig solbrent i løpet av få minutter. Ozon
absorberer alt lys med bølgelengde kortere enn 290 nm (UVC) og en god del av
lyset mellom 290 og 320 nm (UVB). Ozonlagets tykkelse varierer i løpet av året
og til og med i løpet av en dag. En reduksjon i ozonlagets tykkelse på 1 % gir
1.0-1.2 % økning i UV-stråling. I høyere luftlag absorberer en tynnere
atmosfære mindre UV-stråling. For hver 1000 meters stigning i høyde, øker
derfor UV-strålingen med 10 % til 12 %.
Refleksjoner fra omgivelsene: UV-strålingen reflekteres eller spres også av forskjellige overflater.
For eksempel kan nysnø reflektere så mye som 80 % av UV-strålingen, tørr
strandsand rundt 15 % og sjøskum rundt 25 %.
Hva er UV-indeks?
Nivået av
naturlig UV-stråling på jordas overflate angis ved den globale enheten kalt
UV-indeks. Verdiene i indeksen går fra null og opp til omtrent 15 - jo høyere
indeksverdi, desto større er sannsynligheten for skade på hud og øyne og desto
kortere tid tar det før skaden inntreffer. UV-strålingen og dermed verdiene i
indeksen varierer i løpet av dagen. Når man rapporterer UV-indeks, legges det
mest vekt på den sterkeste UV-strålingen på en gitt dag. På en skyfri dag
forekommer den sterkeste strålingen over en fire-timers periode midt på dagen. Tabellen under angir nivå av
UV-strålingen, når de inntreffer og enkle solingsråd. I Sør-Norge sommerstid er
UV-strålingens intensitet typisk oppe i en UV-indeks på 6-7 ved klarvær og sol.
For Nord-Norge er UV-indeks 50 % lavere enn for Sør-Norge i perioden mai til
juli. På sommeren er UV-indeks ved Middelhavet rundt 10-11.
UV-indeks |
Intensitet |
Tilsvarer |
Solingsråd |
1-2 |
Lav |
Vinter i Norge |
Du kan trygt være ute uten solbeskyttelse. |
3 - 5 |
Moderat |
April-mai og augustseptember i Sør-Norge.
Mai - august i Nord-Norge |
Ta pauser fra solen.
Klær, solhatt og solbriller gir god beskyttelse og husk solkrem. |
6 - 7 |
Høy |
Juni - juli i Sør-Norge.
Mai i høyfjellet |
Ta pause fra solen mellom kl. 12-15.
Klær, solhatt og solbriller gir god beskyttelse.
Bruk solkrem med høy faktor (15) og UVA- beskyttelse. |
8-10 |
Svært høy |
Juni - juli i høyfjellet.
Sommer i Syden.
|
Unngå solen mellom kl. 12-15 og søk skygge.
Bruk klær, solhatt og solbriller.
|
>11 |
Ekstrem |
Ekvatornære områder.
Alpene om sommeren.
|
Unngå solen mellom kl. 12-15 og søk skygge.
Klær, solhatt og solbriller er absolutt nødvendig.
|
Gjennomføring
Gjennomfør oppgaven i flere perioder: på en dag rundt
vårjevndøgn (slutten av mars) eller høstjevndøgn, og en dag nærmere
sommerferien, samt observasjoner midt på dagen noen ganger i tiden imellom. Del
1 gjenomføres i felt og deretter brukes skolens datamaskiner:
- Observer UV-indeks ved hjelp av en «UV-viser» eller ved en UV-måler
- Registrer og vurder resultatene
Bruk gjerne skjemaet som er laget for registrering av observasjonene, og lag en eller gjerne to «UV-visere». Benytt UV-måler
(UV-klokke eller lignende) hvis skolen har tilgang på dette. Da kan observasjoner utføres uavhengig av solforhold.
I denne oppgaven skal dere observere hvordan UV-strålingen
varierer i løpet av en dag og i løpet av året som følge av at solhøyden
varierer.
a. Studer variasjonen i UV-indeksen over en dag.
Gjør mange observasjoner i løpet av en dag:
NB! Vent til en dag med sol (slik at det blir skygge fra
bindersen på «UV-viseren»). Velg en solrik dag rundt vårjevndøgn (21. mars)
eller høstjevndøgn (23. september). Start observasjonene tidlig om morgenen og
gjør observasjoner en til to ganger i timen til sola har passert maksimal
solhøyde (13.00 -13.30). Dette tidspunktet kan dere finne ved å bruke tidspunkt
for soloppgang og solnedgang (kanskje oppgitt i lokalavisa?).
b. Studer variasjoner i UV-indeksen med årstiden.
Gjør observasjoner en gang midt på dagen over en
periodepå et par måneder:
UV-strålingen øker omtrent til det dobbelte fra vårjevndøgn
til St. Hans. Tilsvarende vil UV-strålingen avta fra skolestart og utover
høsten.
Start gjerne observasjoner rundt vårjevndøgn (21. mars) og
gjør observasjonene midt på dagen, når sola står høyest på himmelen.
Gjenta observasjonene omtrent en gang i uka frem til
sommerferien starter. Eventuelt kan man starte observasjonene like etter
sommerferien og holde på til høstjevndøgn (23. september).
Observasjoner med UV-viseren
Legg «UV-viseren» flatt på et åpent sted, og med pilen på
«UV-viseren» pekende mot nord (bruk kompass).
Tegn en tydelig prikk på «UV-viseren» der skyggen av
bindersen slutter.
Skriv ned dato og klokkeslettet ved siden prikken av på
«UV-viseren» eller noter det og den UV-indeksen dere leser av på UV-viseren»
på skjemaet.
Bruk gjerne ulike «UV-visere» for observasjoner i løpet av
en dag og for en periode hvis dere tegner inn observasjonene direkte på viseren.
Skriv ned på skjemaet om det er skyfritt eller ikke og om
det er snø på bakken rundt.
Skriv ned temperaturen i skyggen, hvis det finnes lett
tilgjengelig termometer på skolen.
Registrering på nettsidene og vurdering
Ved å velge «Legg inn data» under aktiviteten kan dere
registrere alle resultatene. Det er også plass til å legge inn vurderinger og
kommentarer til resultatene. Resultatene vil dukke opp på resultatsiden og dere
kan sammenligne med resultater fra andre skoler.
Videre arbeid
Oppgaven eller arbeidet med å vurdere resultatene kan
utvides med følgende:
- «UV-viseren»
gir UV-indeks bare for standard forhold og kan bare benyttes på solrike
dager. Benytt egen UV-måler hvis skolen har tilgang på det, eller besøk en
skole som har værstasjon og gjør avlesninger fra denne hvis det finnes i
nærheten.
- Gå
inn på UV-nett, et målenettverk for overvåking av naturlig ultrafiolett
(UV) stråling i Norge, for å se reelle målinger og for å se naturlige
variasjoner i UV-indeks. Bruk verdier fra en nærliggende målestasjon til å
sammenligne med egne observasjoner (http://uvnett.nrpa.no/uv/index.htm).
- Benytt følgende simuleringsprogram til å finne forventet UV-indeks for ulike
forhold: http://zardoz.nilu.no/~olaeng/fastrt/fastrt-enkel.html.
- kjør simuleringer og noter ned UV-indeks for samme tidspunkt som er brukt
under observasjoner med «UV-viseren». Benytt reelle ozonverdier (www.luftkvalitet.info/uv eller
http://www.fys.uio.no/plasma/ozone/)
og passende overflatetype (sand, plen, betong, snø) og skyforhold.
- se hvordan UV-strålingen påvirkes av de ulike faktorene, forsøk å simulere
med ulike ozonverdier, skyforhold, overflatetyper og høyde over havet.
- forsøk å simulere for henholdsvis hjemstedet deres og steder dere har vært på
eller skal på ferie til, i Norge og i utlandet.
- Lag
egne «UV-visere», med ulike ozonverdier. De kan enten lages på papir/papp
eller i stor skala slik at den kan stå ute i skolegården så alle kan se på
den hver dag. Oppskrift på hvor stor avstand det skal være til hver sirkel
for ulike ozonverdier, samt eksempler på hvordan skyggen vil bevege seg
over viseren i løpet av en dag, avhengig av tid på året og hvor langt nord
man er, finnes i artikkelen «Prinsipp for enkel «UV-viser"» som du kan laste ned fra artikkeloversikten hos Statens strålevern.
- Mål
solhøyden. Finn eller sett opp en stokk/pinne/flaggstang ute i skolegården
og mål lengden på skyggen. Det enkleste er å bruke en pinne som er 1 meter
lang (100 cm), men andre lengder kan brukes. Noter i tilfellet lengden på
målepinnen. Det er laget plass på registereringsskjemaet til å notere
disse størrelsene.
Punkter til diskusjon i rapporten:
Som grunnlag for vurderinger eller oppfølging kan følgende
spørsmål være aktuelle. Bruk aktivt oppgitt bakgrunnsstoff og lenker.
Stemmer nedtegnelsene på «UV-viseren» med UV-indeks for
nærmeste UV-målested, værstasjon eller ved annen måling av UV? Hva med i
forhold til simulerte UV-indeksverdier? Hva kan gi forskjeller?
Hvordan er sammenhengen mellom eventuelt målt skyggelengde og
UV-indeks?
Hvordan endrer UV-strålingen seg med endringer i ozonlagets
tykkelse?
Er det værforhold og annet som påvirker
målingene/observasjonene, slik som snø, skyet vær, mye luftforurensning etc.?
Hva skjer når det kommer nysnø?
Er det lokale forhold som særlig påvirker UV-strålingen på
skolen? (fjell/skog/åpent landskap, nær sjø/hav, tettbebyggelse/høye hus og
bygninger)
Er det sammenheng mellom UV-indeks og den målte
utetemperaturen?
Hvordan vil UV-strålingen være på andre steder dere er i
helgene, ferier etc. (Norge / utlandet, slalombakken/snødekte
vidder/skogsterreng/ stranda)?
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data. Skjema Del a
Dato: |
|
Sola står opp klokken: |
|
Sola går ned klokken: |
Snø på bakken rundt? (Ja / Nei): |
|
Lengde på evt. målepinne * |
|
Klokkeslett (evt. dato) |
UVI avlest |
UVI målt* |
UVI simulert* |
Skyfritt (Ja / nei) |
Luft-temp* |
Skygge-lengde* |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
Punkter merket med * er frivillige punkt.
Skjema del b
Tidspunkt |
Sol opp kl |
Sol ned kl |
Snø? |
Måle-pinne lengde (mm) |
UVI avlest |
UVI målt* |
UVI simulert* |
Skyfritt (Ja / nei) |
Luft-temp (ºC)* |
Skygge-lengde (mm)* |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
Punkter merket med * er frivillige punkt.
Vis bare skjema
|