Etiske varer - et naturlig alternativ?
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Få kunnskap om sammenhengen mellom forbruk, miljø og levekår
- Bli bevisst sine muligheter til å påvirke samfunnet (nasjonalt og internasjonal) som forbruker
Aktuelle samarbeidspartnere
Foreldre, innkjøpsansvarlig i kommunen eller stor bedrift i nærheten.
Utstyr
- Registreringsskjema
- Internett
Bakgrunn
I globaliseringens tidsalder er det lett å tenke at utviklingen går sin gang uten at vi - som enkeltmennesker - har mulighet til å påvirke. Men økonomi og teknologi lever ikke sine egne liv - det er menneskene som styrer utviklingen gjennom holdninger og valg. Om man ønsker å påvirke politiske og økonomiske rammebetingelser, kan man engasjere seg politisk. Har man en "hjertesak" finnes mange frivillige organisasjoner som jobber med ulike globale temaer. En tredje mulighet for påvirking er gjennom bevisst forbruk.
Vi merker det som oftest ikke selv - men mange av produktene vi forbruker er belastende for mennesker (produsenter) og miljø.
«Etiske» varer er produsert under menneskelige arbeidsforhold og er derfor et godt alternativ for de som ønsker å bruke sin forbrukermakt. Det gjelder bare å vite at varene eksisterer. Til dette er det utviklet merkeordninger, den mest kjente er Max Havelaar.
Gjennomføring
Ved å kartlegge hvilke «etiske» alternativer som finnes for et utvalg av produkter skal elevene lære om hvordan de, som forbrukere, kan påvirke andre menneskers leve- og arbeidsforhold. Etisk produksjon innebærer oftest også mindre miljøbelastning, men for enkelthets skyld fokuserer vi ikke på dette forholdet i denne aktiviteten. Flere andre aktiviteter under temaet Forbruk, ressurser og fordeling dekker det aspektet. Her ser vi mer på de etiske aspektene og hvordan vi som forbrukere påvirker den økonomiske og sosiale utviklingen i produksjonslandene til varene vi kjøper.
Nettsteder som kan brukes som ressurs til denne aktiviteten er for eksempel:
Steg 1: Kartlegg hvilke «etiske» alternativer som finnes
La elevene gå inn på nettstedet til Max Havelaar (se over) for å få en oversikt over deres arbeid. Man kan også dele ut skriftlig materiale om temaet og/eller gi en muntlig presentasjon.
Elevene skal velge minst 5 produkter som de bruker daglig/jevnlig (fra listen med dagligvareprodukter). Elevene skal finne eventuelle "etiske" alternativer for de ordinære produktene, og sjekke ut de fordelene de etiske alternativene gir for produsentene. Det kan være nødvendig å kontakte importør eller utsalgssted.
Aktuelle dagligvareprodukter elevene skal velge fra, der det kan finnes «etiske» alternativer er:
- Kaffe, te
- Kakao
- Sjokolade
- Honning
- Bananer
- Appelsiner
- Ris
- Kosmetikk
Steg 2: Kartlegg prisforskjellene
Når lista med ordinære og etiske produkter er klar, skal elevene kartlegge prisforskjeller på de ulike alternativene. Butikkene kan oppsøkes direkte eller ved telefon/e-post. Husk at en ikke nødvendigvis finner det originale og etiske alternativet i samme butikk. Helios (helsekost), Coop-butikkene, Meny/Centra/Ultra og Body Shop er eksempler på butikkjeder som kan ha etiske varer i sine hyller.
Elevene skal notere ned pris på den «ordinære» varen og på det «etiske» alternativet.
Steg 3: Vurder effektene av etisk handel
Til slutt skal elevene vurdere fordeler og ulemper ved etisk handel for produsentene og forbrukerne, samt foreslå hva som kan gjøres for å utnytte ytterligere de fordelene som identifiseres og redusere eventuelle ulemper.
Skrive hvorfor de skal registrere info - for å kunne sammenlinke med hverandre.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Type produkt |
|
| Vanlig variant | Etisk variant |
Nøyaktig beskrivelse, navn, produsent etc. | | |
Utsalgssted | | |
Pris for lik mengde (regn om) | | |
Fordeler for produsentene av den etiske varianten |
|
Ulemper for produsentene av den etiske varianten |
|
Fordeler for forbrukerne av den etiske varianten |
|
Ulemper for forbrukerne av den etiske varianten |
|
Anbefaling for å redusere ulempene |
|
Anbefaling for å forsterke fordelene |
|
Andre kommentarer/vurderinger |
|
Vis bare skjema
|