Hvilke tanker har nordmenn om et fullverdig liv?
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Bevisstgjøring om hva som kan bidra til et godt/fullverdig liv, hvilke kriterier må være oppfylt?
- Bidra til forståelse av hva det vil si å være fattig
- Få erfaring med å formidle kunnskap og inntrykk gjennom ulike kanaler
Aktuelle samarbeidspartnere
Gjennomføring
Den indiske filosofen og nobelprisvinneren i økonomi, Amartya Sen, definerer fattigdom som manglende mulighet til å leve et fullverdig liv. Hva skal til for å leve et fullverdig liv? Et minimum av materiell trygghet er nødvendig for å overleve - men utover dette er ikke svaret så klart som en skulle tro. Kanskje er det like mange oppskrifter på "det gode liv" som det er mennesker på jorda!
Nærhet til andre mennesker er viktig. Det å vite at man betyr noe for andre gir grunnlag for et godt liv. Leves det gode og fullverdige liv i Norge? Til tross for at vi lever i et rikt land - med olje, gass og materiell overflod - viser det seg at mange mennesker strever med savn, ensomhet og redsel for fremtiden. Dessuten har vi ulike forutsetninger for å finne oss til rette og trives i det samfunnet vi lever i. Hvordan er det for eksempel å leve med fysiske funksjonshemninger eller psykiske lidelser i Norge? Materiell trygghet er heller ingen selvfølge for alle - hjemløse tiggere har blitt en del av gatebildet i de største byene.
Et godt liv kommer sjelden av seg selv - det må skapes. Har alle mulighet til dette? Elevene skal foreta en spørreundersøkelse blant elever, lærere, foreldre og andre i lokalmiljøet om temaet.
Utfør en spørreundersøkelse i nærmiljøet/på skolen
Før elevene tar fatt på selve undersøkelsen, er det viktig at de har reflektert over temaet: Hva som gir et godt liv og hvordan en selv kan arbeide for dette? En diskusjon i elevgruppen rundt spørsmålene under kan være en mulig start. Man kan også lese aktuelle fortellinger/historier om ulike menneskeskjebner som elevene kan identifisere seg med, for eksempel om mobbing, ensomhet, skillsmisser, osv.
- Hvilke tre kriterier må minimum være oppfylt for at livet mitt er godt å leve (hva må jeg for eksempel gjøre/eie/ha)?
- Hva kan jeg gjøre for andre mennesker (i Norge/verden) så de kan leve et fullverdig liv?
- Har alle mennesker mulighet til å leve et fullverdig liv? Hvorfor/Hvorfor ikke?
Elevene går så ut i grupper på ca. tre, og stiller de tre spørsmålene til foreldre, lærere, medelever eller andre personer. Noter respondentens alder, kjønn og yrke.
Presentasjon av undersøkelsen
Hver gruppe presenterer de ulike svarene muntlig for hele elevgruppen. Ser det ut som om alder, kjønn og yrke påvirker svarene? Hvis ja, hva slags trender ser gruppa?
Gruppa kan også formidle sin oppfatning av fattigdom/det gode liv gjennom tegning, form og farge. De visuelle arbeidene kan eventuelt utgjøre en utstilling som elevgruppen kan presentere for resten av skolen.
Ved å registrere resultatene fra undersøkelsene kan elevene sammenligne sine resultater med andre skoler og bruke dette i presentasjonen av resultatene.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Informasjon om svarer |
kjønn | han
hun
|
alder | |
yrke | |
Spørsmål | Svar |
1.Hvilke tre kriterier må minimum være oppfylt for at livet mitt er godt å leve (hva må jeg for eksempel gjøre/eie/ha)? |
|
2. Hva kan jeg gjøre for andre mennesker (i Norge/verden) så de kan leve et fullverdig liv? |
|
3. Har alle mennesker mulighet til å leve et fullverdig liv? Hvorfor/Hvorfor ikke? |
|
Vis bare skjema
|