Bekkene og dammene
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Få kunnskap om de små vannforekomstene i
landskapet, deres funksjon og verdi
- Skaffe fram oversikt over hvor stor del av
bekkene og dammene som er forsvunnet de siste 30-40
årene
Samarbeidspartnere
Grunneiere, miljøvernleder, kommuneplanlegger
eller teknisk etat, landbruksetat, lokale historielag,
naturvernorganisasjoner
Utstyr
Kart fra ulike årstall (økonomisk kart,
orienteringskart), flyfoto, fotografier
Gjennomføring
1 Kartlegg endringen av små vannforekomster
Med små vannforekomster mener vi her bekker
og ulike typer av dammer og små tjern. Dammene
kan enten være naturlige små vannforekomster eller
skapt av mennesker (for eksempel gårdsdammer).
Oppgaven er mest relevant å gjennomføre i
jordbruksområder og tettbygde strøk der man vet at bekker
er lukket og dammer fylt igjen. Undersøkelsen kan
gjøres innenfor nedbørfeltet for et mindre vassdrag
eller i et avgrenset område av kommunen. Kartlegg
ingen kan gjerne gjennomføres over flere år
dersom man ønsker å dekke flere deler av kommunen.
Start med en befaring i området der dere
kartlegger hvilke bekker og dammer som eksisterer i dag.
Bruk et kart over området og tegn inn de bekkene og
dammene dere oppdager. Undersøk hvilke endringer
som har skjedd, ved å sammenligne med eldre kart
og fotografier fra området (for eksempel fra femti-
eller sekstitallet) og ved å intervjue grunneiere og folk
som har bodd lenge i området. I tillegg kan dere selv
lete etter spor i terrenget som indikerer at det
tidligere har vært en bekk eller en dam der. Det kan være
fuktige søkk, rester av kantvegetasjon, dreneringsrør
eller spor etter bakkeplanering.
Små, fisketomme tjern og dammer er viktige
levesteder for salamandrer. Både stor og liten
salamander står på «rødlista» over truede arter i Norge. Prøv å
finne ut om det er fisk i dammene dere undersøker,
og eventuelt om det er frosk og salamandrer der.
2 Undersøk årsaker til at bekkene og dammene
er forsvunnet
Dersom mange små vannforekomster er
forsvunnet, kan skolen prøve å finne årsaker til nedgangen.
Dammer i kulturlandskapet er ofte fylt igjen fordi de
har mistet sin funksjon som brann- og vanningsdammer, eller de kan ha grodd igjen på naturlig måte.
I utmarka har dammer blitt drenert på grunn av
skogbruksaktivitet. Bekker har man oftest drenert for
å øke jordbruksarealet, eller de kan være nedbygd i tett
bygde strøk. Diskuter hvordan endringene i forekomsten av bekker og dammer kan ha påvirket
landskapet eller landskapsbildet og dyre- og plantelivet.
Drøft gjerne spørmålet med grunneier, miljøvernleder,
biologer eller lokale naturvernorganisasjoner.
Er det planer om utbygginger i området som vil
føre til at flere dammer og bekker blir fylt igjen?
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Hvor stort område er undersøkt (i kvadratkilometer)? |
km2 |
Hvor mange kilometer med bekker fantes det i området omkring for eksempel 1960? |
km |
Hvor mange kilometer med bekker finnes det i området i dag? |
km |
Hvor mange dammer fantes det i området omkring for eksempel 1960? |
|
Hvor mange dammer finnes det i området i dag? |
|
Hvor mange av dagens dammer er fisketomme? |
|
Vis bare skjema
|