Planer for skolens referanseområde
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
Bli kjent med et område og motivert til å ta vare
på det
Få erfaring med planlegging ved å legge planer
for bruk av et område
Få kjennskap til kommunal arealplanlegging
Samarbeidspartnere
Grunneiere, kommuneplanlegger eller teknisk etat
i kommunen, miljøvernleder, parketaten i
kommunen, lokale organisasjoner
Utstyr
Kart i passende målestokk, tegnesaker, materiale
til bygging av modeller. Eventuelt kommuneplanens
arealdel eller reguleringsplan for området
Gjennomføring
1 Utforsk området og lag aktivitetsplan for
skolens bruk
Ta utgangspunkt i skolens referanseområde
eller adopsjonsområde langs sjø eller vassdrag.
Diskuter hvilken nytte skolen kan ha av området i
undervisningen, og hvordan elevene ser for seg at
området kan brukes. Hvilke aktiviteter kan gjøres i
området til ulike årstider? Hvordan egner området seg for
lek, idrett og friluftsliv? Er det spennende geologi i
området eller plante- og dyreliv som kan utforskes?
Er det kulturminner i området eller historiske
hendelser som kan knyttes til stedet? Er det
miljøproblemer som bør undersøkes og ryddes opp i? Er
det skjøtsel- og vedlikeholdsarbeid som skolen kan
utføre i området? Hva med andre
miljøforbedrende tiltak? Diskuter gjerne mulige tiltak og
aktiviteter med grunneier, miljøvernleder og lokale
organisasjoner.
Lag en aktivitetsplan for skolens bruk gjennom
året. Det kan dere gjøre ved å plotte inn i en
kalender hvilke uker eller dager skolen vil benytte
området, og hvilke temaer det skal arbeides med. Lag en
kartskisse som viser området, og tegn inn hvor de
forskjellige aktivitetene skal foregå. Undersøk om
det er andre som bruker området, og pass på at
skolens bruk ikke kommer i konflikt med disse. Ta hensyn
til andre brukere og næringsinteresser i området. Ta
også hensyn til dyre- og plantelivet i området.
2 Foreslå tiltak i området - lag plan for tilrette
legging og skjøtsel
Dersom skolen benytter et fast referanseområde
over flere år eller det er stor ferdsel av andre brukere i
området, kan det i noen tilfeller være ønskelig å
gjøre enkelte tilretteleggingstiltak. Det kan for
eksempel være å utbedre stier, bygge bru over bekken, lage
flytebrygge, benker eller en bålplass, eller få en
bedre trafikksikret atkomst til området. Diskuter om det
er fysiske forhold i området som skolen ønsker å
endre på. Skolen kan ikke gå i gang med slike tiltak
uten tillatelse fra grunneieren, og det er en god regel
å velge enkle løsninger og ikke gjøre mer enn
høyst nødvendig. La elevene lage utkast til hvordan de
ønsker at området kan tilrettelegges. Lag tegninger, kart
og modeller for hvor stier, bruer, brygger, benker og
lignende bør plasseres. Diskuter dere fram til en
felles løsning og presenter forslaget for grunneieren og
en representant fra kommunen. Diskuter mulige
løsninger for hvordan tiltakene kan gjennomføres.
I enkelte områder langs sjø og vassdrag kan det
være aktuelt med skjøtsel- og vedlikeholdsarbeid. Det
kan dreie seg om tiltak for å forbedre forholdene for
fisk og fugl, gjenskape tapt vegetasjon, opprettholde
kulturmarker, vedlikeholde kulturminner eller rett og
slett fjerne forurensning og forsøpling. Skolen bør
undersøke med grunneier og miljøvernleder (og
eventuelt fylkesmann eller fylkeskommune) om det er tiltak
som elevene kan delta i. Det kan for eksempel være:
opprensking og utlegging av grus i bekker og
elver for å forbedre gyteforholdene for fisk
kalking av vann og vassdrag for å redusere
effekten av sur nedbør
utsetting av fuglekasser og andeholker for å for
bedre hekkemulighetene
planting langs elver og bekker for å få tilbake
en naturlig kantvegetasjon
vedlikehold av gamle slåtteenger langs kysten (sjø
slåtter) for å hindre gjengroing
brenning av lyngheier langs kysten for å
opprettholde tradisjonelle vegetasjonssamfunn
vedlikehold av gamle sjømerker og bolter
oppryddingsdugnader for å fjerne oljesøl eller
søppel
NB! Disse aktivitetene krever veiledning fra
fagpersoner, og skolen må ikke gå i gang på egen
hånd! Dersom skolen i samarbeid med fagmiljøer og
organisasjoner setter i gang skjøtsel- og
vedlikeholdsarbeid, bør det lages en plan for skolens
medvirkning (hvor ofte skal arbeidet utføres, når på året,
hvilke redskaper trengs, og så videre).
3 Lag en arealplan for området
Skolens referanseområde er ikke nødvendigvis et
rent naturområde. Kanskje foregår det jord- eller
skogbruksdrift der, og kanskje finnes det også både
veger og bygninger. Tegn inn på et kart den
eksisterende utnyttingen av området ved å bruke
arealkategoriene som er gitt i tabellen nedenfor. De oppgitte
fargene er de som også brukes i kommunens
reguleringsplaner.
Se for dere en videre utvikling av området.
Hvordan mener skolen at området bør benyttes? Hvilke
deler av området bør beholdes som friområder? Er det
dyrkbare områder som kan brukes til
landbruksformål? Bør det bygges hus eller hytter i området, og
hvor kan bygninger i tilfelle plasseres? Lag tegninger
og beskrivelser av hvordan dere ønsker eller ser for
dere at området vil bli om ti år. Tegn inn på kart med
de samme arealkategoriene og fargene.
Undersøk med kommunens planlegger om det
finnes en reguleringsplan som dekker skolens
referanseområde. Sammenlign skolens plan med den
vedtatte reguleringsplanen. Hva er forskjellen? Vil
planene som er lagt for området, komme i konflikt
med skolens bruk? Dersom skolen er uenig i planen, si fra
til kommunens planlegger og undersøk mulighet
ene for å få omgjort reguleringen.
4 Meld fra om skolens interesser i området
Arealbruken i en kommune er alltid i endring.
Områder langs sjø og vassdrag er ofte utsatt for utbygg
inger til blant annet veger, boliger og
næringsformål. Nye planer kan komme i konflikt med
skolens bruk. For å gjøre kommunens planleggere
oppmerksom på de interessene skolen har av
undervisningsarealer, bør skolen melde fra om hvilke områder
de benytter, og be om at det blir tatt hensyn til
skolens bruk dersom det skal utarbeides planer for
området. Ta også kontakt med private grunneiere og sørg
for at skolens bruk er avklart med dem. Tegn
området inn på et kart som dere sender over til
kommunen sammen med en beskrivelse av skolens bruk.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Har skolen meldt fra til kommunen om hvilket referanseområde de ønsker å benytte i undervisningen? |
Ja |
Nei |
|
|
Har skolen foreslått tiltak for tilrettelegging eller skjøtsel i området? |
Ja |
Nei |
|
|
I tilfelle ja, beskriv tiltak som vil bli fulgt opp: |
|
Send inn kart, tegninger og beskrivelser av området slik dere ønsker at det skal være, og hvordan dere ser for dere området om ti år. |
|
Vis bare skjema
|