Arealtyper langs sjø/vassdrag
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Kartlegge hvilke typer av arealer som finnes
langs elva, vannet eller sjøen eller i nedbørfeltet
- Beskrive arealfordelingen og drøfte hva som
har satt sitt preg på området
- Bli bevisst sammenhengen mellom natur og
samfunn og få innsikt i hvordan mennesket
påvirker og endrer naturgrunnlaget
- Bli kjent med kommunal arealplanlegging
Samarbeidspartnere
Teknisk etat i kommunen, kommuneplanlegger, miljøvernleder, grunneiere
Utstyr
Kart (M-711, økonomisk kartverk eller andre kart
i passende målestokk), kommuneplanens arealdel
eller reguleringsplan
Gjennomføring
1 Avgrens området
Skolen må selv avgjøre hvor stort område som
skal inngå i kartleggingen. For skoler som har valgt
en fjord- eller kyststrekning eller en større innsjø
som referanseområde, kan det for eksempel være
aktuelt å la et belte på 100 m fra stranda inngå i
arealbruksundersøkelsen.
For skoler som jobber langs et vassdrag, kan det
være aktuelt å undersøke arealbruken i hele
nedbørfeltet, det vil si det terrengområdet som har avløp
til det samme vassdraget. Avhengig av hvor stort
vassdraget er, kan nedbørfeltet være lite (noen få
hektar), middels (noen få kvadratkilometer) eller
stort (flere titalls kvadratkilometer). Det er fullt mulig
å velge ut bare en mindre del av nedbørfeltet.
Dere kan gjøre avgrensingen ved å følge naturlige
grenser i terrenget, for eksempel veger og
eiendomsgrenser, eller gjøre et utsnitt fra et kartblad, for eksempel
en rute på 1 km2.
2 Registrer arealfordelingen
For å beskrive arealfordelingen langs sjøen eller i
nedbørfeltet benytter dere et kart over området i
kombinasjon med egne observasjoner ute i terrenget.
Observasjoner kan dere tegne direkte inn på kartet,
eller dere kan benytte en selvlaget kartskisse der bare
elva eller sjøen og noen kjente holdepunkter (veger,
bygninger og lignende) er inntegnet.
Følgende inndeling kan benyttes som
utgangspunkt for registreringen. Den inneholder både ulike
naturtyper og bebygde arealer.
- fjell/hei: kystlyngheier, heier i lavlandet, fastmark over skoggrensa, isbreer
- skog: barskog (gran og furu), lauvskog (edellauvskog, fjellbjørkeskog og lignende), blandingsskog
- jordbruksområde: åker, eng, beiteland og annen kulturmark
- vann eller våtmark: bekk, elv og innsjø (ferskvann), fjord og hav (saltvann), myr, elvedelta og lignende
- strandområde: svaberg, klipper, rullesteinsstrender, sandstrender og lignende
- bebygd areal: boligområder, fritidsbebyggelse, kontor-, forretnings- og industriområder og lignende
- trafikkareal: veger, jernbane, parkeringsplasser, havneområder og flyplasser
- annet: grustak, sandtak, bergverk, søppelfyllinger, golfbaner, akvakulturanlegg, badeplasser, fiskeplasser og lignende
Velg de kategoriene som passer for skolens område, og velg hvor detaljert registreringen skal gjøres. Ofte kan
det være greit å starte med en grovinndeling (skog) og heller dele inn i undergrupper (furuskog, edellauvskog)
etter hvert. Detaljeringsgraden bør ikke være større enn at man lett kan danne seg et helhetsbilde av hvilke
typer arealer som finnes langs sjøen eller vassdraget, og hvordan de blir benyttet. De valgte kategoriene tegner
dere inn på kartet med ulike fargekoder. Områder som er underlagt spesielle bestemmelser, for eksempel
verneområder eller militæranlegg, kan dere markere med egen skravering oppå den gjeldende fargekoden.
Fyll ut registreringsskjemaet ved å skrive opp de arealtypene som finnes i skolens område. Med «mye» mener
vi at arealtypen dekker mer enn 1/4 av området, mens «litt» angir at arealtypen dekker mindre enn 1/4.
3 Beregn arealfordelingen
På grunnlag av kartet som er tegnet, kan dere beregne hvor stor del hver arealkategori dekker. Rent visuelt
vil fargeleggingen som er brukt, vise hvilke typer arealer det er mye og lite av. Dere kan også gjøre mer
nøyaktige beregninger. Et enkelt hjelpemiddel i den sammenhengen er å bruke et planimeter eller en «prikkteller».
Klipp ut en rute på ca. 10 x 10 cm av stiv plastfolie og tegn inn prikker i et rutenett med 1/2 cm mellom hver
prikk. Når folien legges på et kart i målestokk
1 : 50 000, tilsvarer en rute på 2 x 2 cm (som inneholder 16 prikker) 1
km2. Åtte prikker tilsvarer 0,5
km2 og fire prikker 0,25
km2. Ved å legge foliebiten oppå arealkartet som er tegnet, og telle antall prikker innenfor
hver arealkategori kommer dere enkelt fram til hvor mange kvadratkilometer som er dekket av skog, åker,
industriområder og så videre. Størrelsen på arealene kan dere også beregne ved å bruke vekt (se aktivitetsforslaget «Skildre
form og storleik av lokaliteten», Mangfaldet i naturen).
Dersom det finnes flyfoto over området fra flere år tilbake, kan de samme beregningene gjøres ut fra
disse flyfotoene.
4 Hvorfor er arealbruken slik den er?
Kartleggingen av arealtyper kan brukes som
utgangspunkt for å drøfte hvorfor området er som det er
i dag. En innfallsvinkel er å se på det historiske
samspillet mellom mennesker og natur: Hvilken rolle
har naturprosessene spilt, og hvordan har
menneskene preget området? Drøftingen kan også ta
utgangspunkt i formelle beslutningsprosseser: Hvem bestemmer
hva arealene i kommunen skal brukes til, og hvilke
planer foreligger? Ved å sammenligne skolens
arealkart med kommuneplanens arealdel, eventuelt
reguleringsplan, kan elevene se om dagens arealbruk
stemmer med de planene som er vedtatt for området.
Samtidig kan de få kunnskap om fargekodene og
arealbrukskategoriene som benyttes i kommunal
arealplanlegging.
Mulige problemstillinger for videre drøfting
- Hvorfor ligger bolig- og industriområder der de
ligger? Er det historiske grunner, tilfeldigheter
eller bevisst planlegging? Har nærheten til vann
eller sjø hatt betydning?
- Hvem har rettigheter til å bruke områdene langs
sjøen eller vassdraget, og er det noen regler
eller restriksjoner for bruken?
- På hvilken måte kan arealutnyttelsen og den
menneskelige aktiviteten i området (jordbruk,
skogbruk, industri, bebyggelse og så videre) påvirke
vannmiljøene?
- Er det områder og naturtyper som bør skjermes
mot videre utbygging? Hvorfor?
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Vis bare skjema
|