miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Kulturminner > Runer og bergkunst > Veiledning

Runer og bergkunst

Veiledning

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Formål

  • Bli kjent med kulturminner i nærområdet.
  • Bli kjent med verneproblematikk.
  • Bruke våre tidligste «skriftlige kilder» som grunnlag for skapende arbeid

Samarbeidspartnere

Fylkeskonservator/kulturminnekonsulent/arkeolog ved fylkeskommunen, landsdelsmuseum, bibliotek, kunstnere

Utstyr

Stein, papir, tre, tegne- og maleutstyr og annen nødvendig redskap

Gjennomføring

1 Undersøk kilder og besøk et bergkunstfelt

Aktivitetene kan innebære besøk ved en helleristning. Kontakt fylkeskommunen eller det arkeologiske landsdelsmuseet for å finne ut hvor det er registrerte helleristninger i nærheten. Gjenstander med runeinnskrifter eller bergkunst fra før 1650 er automatisk fredede kulturminner. I tillegg er bergkunst en gruppe kulturminner som står i stor fare for å bli ødelagt. Tilstandsmålinger som er gjort ved helleristningsfelt de siste årene, har vist at ødeleggelsen akselererer voldsomt, og hvis man ikke setter i gang tiltak, vil mange forsvinne i løpet av de nærmeste tiårene. Årsaken til at bergkunsten ødelegges, kan være sur nedbør, økt algevekst, forvitring, slitasje og hærverk. Det er foreløpig ikke forsket nok til å vite hva som kan gjøres for å motvirke dette. Det kan hende at den eneste løsningen er å dekke til helleristningsfeltene fullstendig for at de skal bevares for ettertiden.

Før turen til helleristningsfeltet bør klassen ha snakket om problemene med at bergkunsten er utsatt for ødeleggelse. Vis stor varsomhet ved eventuelt besøk til et helleristningsfelt. Av hensyn til slitasje må ingen gå over helleristningene ved besøket.

2 Bruk bergkunst til skapende arbeid

Elevene kan skape egen kunst ved å bruke symboler/figurer fra helleristninger og hulemalerier. Kunsten kan være fri fantasi, eller elevene kan prøve å framstille en hendelse, en opplevelse eller en historie. Kunstverket kan lages med maling og pensel på papir, på treverk eller på stein. Kanskje elevene kan dekorere en vegg i klasserommet eller i skolegården med kopier fra bergkunst?

3 Undersøk ulike typer bergkunst fra ulike perioder

Finn bøker om bergkunst på biblioteket. De store feltene på Vingen, Sogn og Fjordane og i Alta, Finnmark har flere tusen figurer fordelt på mange felt. Finn kart over større helleristningsfelt og la elevene velge mindre felt der de kan telle ulike typer figurer, finne ut hvilke figurer som er vanligst, og hvordan de er tegnet (detaljerte, skissemessige særtrekk).

Bergkunst finnes oftest på bergflater i nærheten av vann eller på steder med vannsig. Bergkunst kan være både hulemalerier og helleristninger. Hulemalerier er relativt sjeldne i Norge. Den tidligste bergkunsten er laget i steinalderen, den yngste er fra eldre jernalder. Betydningen og bruken av figurene i helleristningene er uviss. Den vanligste forklaringen er at de har blitt brukt i forbindelse med ritualer for jakt (elg, reinsdyr, hval), jordbruk (båter) og fruktbarhet (skålgroper). På noen større helleristningsfelt kan man finne alle typer figurer. La elevene diskutere hva figurene forestiller, og hva bergkunsten kan ha vært brukt til.

4 Runer

Undersøk med fylkeskommunen eller det arkeologiske landsdelsmuseet hvilke runer man har funnet i området. Runeinnskrifter finnes særlig på gjenstander av bein og tre. Runer har vært brukt på alt fra handelsmerker til smedevers. «Kyss meg» står det på en runeinnskrift fra middelalderens Oslo. Runer er noen ganger blitt sammenlignet med vår tids tagging. På skulderen av en antikk løve fra Pireus i Hellas er det en gang i vikingtiden «tagget» en lang runeinnskrift (dessverre uleselig). La elevene risse runeskrift i tre eller bein og lage egne tags eller skrive beskjeder til hverandre.

5 Temaer for diskusjon

  • Hvordan har runer eller figurer fra helleristninger vært brukt som symboler i nyere tid? Piktogrammene i OL på Lillehammer og nazistenes solkors er noen eksempler.

  • Er det riktig å tagge? Eventuelt når? Forskjellen mellom graffiti (kunstneriske framstillinger) og tags (bumerke, navnetrekk).

  • Bør bergkunsten tildekkes totalt slik at den bevares for ettertiden? Skal noen felt holdes åpne for publikum, men da risikere at de blir borte for alltid?

    6 Fyll ut skjema for antall figurer

    Hvis man besøker et helleristningsfelt eller har tegninger over store felt, kan elevene telle opp ulike figurer og sette dem i et skjema. Sett kryss for å markere antall figurer i de fem gruppene. La elevene bearbeide materialet og undersøke om antallet kan indikere noe om alder (fangstristninger regnes for å være eldre enn jordbruksristninger, men feltene kan ha begge typer figurer).

    Tips og ideer

    Sammenlign bergkunst i Norge med bergkunst fra andre deler av verden, for eksempel hulemalerier i Frankrike og Sahara.


    Skjema

    Dette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.

    Skjema for utfylling: Utforsk runer og bergkunst

      Antall figurer
    0 1-5 5-10 10-20 20-
    Jakt/fangst Fisk          
    Dyr          
    Mennesker          
    Annet          
    Jordbruk Båt          
    Menneske          
    Skålgroper          
    Annet          

    Vis bare skjema

  •