miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Kulturminner > Spor etter bruk av vannveien > Veiledning

Spor etter bruk av vannveien

Veiledning

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Formål

  • Bli kjent med hvordan elva eller sjøen er benyttet til transport og samferdsel i tidligere tider
  • Kartlegge spor etter ferdsel langs vann og vassdrag

Samarbeidspartnere

Fylkeskonservator/kulturvernkonsulent/arkeolog i fylkeskommunen, Samisk kulturminneråd, landsdelsmuseum, sjøfartsmuseum, lokale museer, historielag, kystlag, Fortidsminneforeningen, Norges fiskarlag, Norges fiskarkvinnelag, Forbundet Kysten, fartøyvernforeninger, kommunen, lokale veikontorer, lokalbefolkningen, båteiere

Utstyr

Kart, bygdebøker, tegne- og skriveutstyr

Gjennomføring

1 Kartlegg spor etter transport og samferdsel

Kulturminner knyttet til transport og samferdsel kan være båter, naust, støer, opptrekk, fortøyninger, brygger, ferjesteder, sluser, kanaler, tømmerfløting, veifar, stier, bruer og brukar. Stedsnavn og gårdsnavn sier ofte også noe om slik aktivitet.

La elevene selv forsøke å oppdage hvilke kulturminner som er knyttet til transport og samferdsel. Gå langs vassdraget eller ved sjøen. Suppler med opplysninger fra bygdebok, kart, intervjuer med lokalbefolkningen og fagfolk.

Marker de stedene som er synlige i dag, på et kart. Tegn også inn de innretningene som har vært der tidligere, men som nå ikke lenger finnes eller er synlige. Tegn inn gamle og nåværende veier/stier/transportårer på kartet. Tegn inn nord-pil. Velg ulik farge for å illustrere det som ikke er i bruk lenger, og det som fremdeles brukes.

Se om elevene kan finne bakgrunnen for at transporten gikk akkurat på disse stedene. Knytt an til bosetning, næringsvirksomhet og andre behov for transport og ferdsel og hvordan endringer i behov for samferdsel påvirker landskapet.

  • La elevene finne ut hvem som brukte båter i området, og hvilken bruk de hadde (fiske, handel, kirkegang m m). Hvordan foregår denne transporten i dag? Hvem har båter i dag og hva brukes båtene mest til? Undersøk forskjeller i materialbruk før og nå. Lag tegninger som viser de ulike båtene som brukes i området, eller som viser hvordan båttypene har endret seg over tid. Finn ut om det er gjort funn av stokkebåter eller andre gamle båttyper langs vassdraget eller i sjøen, og skaff flest mulig opplysninger om disse båtene. Kontakt arkeologisk landsdelsmuseum eller sjøfartsmuseum for opplysninger.

  • Finn ut om det er rester etter båtnaust, båtstøer, båtopptrekk, fortøyningssteder og brygger langs elva eller ved sjøen. Undersøk hvor gamle de er, og hvorfor de ble bygd.

  • Har det vært ferjetrafikk på stedet? Finn i så fall ut hvor, når og hvilken type ferjetrafikk (for folk, dyr, biler). Er det i tilfelle spor etter annen virksomhet (krambu, pakkhus, posthus m m) eller vei i tilknytning til ferjestedet?

  • Er det spor etter gamle bruer langs elva? Undersøk forskjeller i konstruksjonsmåte og byggematerialer. Finnes det klopper eller vadesteder i området? Krysser man elva et annet sted i dag?

  • Undersøk om det finnes sluser eller kanaler i området som er i bruk i dag. Eller finnes det rester etter tidligere tiders sluser og kanaler? Hvorfor ble de bygd, og hvorfor brukes de ikke lenger?

    2 Fyll ut skjema for spor etter transport og samferdsel

    Fyll ut et skjema for hvert av kulturminnene som er tegnet inn på kartet.

    Beskrivelse av utfylling:

    Type kulturminne kan være båter, naust, brygger, ferjesteder, kanaler m m. Skriv her også ned navnet på kulturminnet (for eksempel Ranvikbrygga) og eventuelt tidligere navn på stedet/kulturminnet.

    I rubrikken for alder fører man inn det året anlegget er oppført hvis det er kjent. Ellers kan man skrive hvilket århundre (for eksempel slutten av 1700-tallet) eller hvilken tidsperiode (for eksempel vikingtiden) det er fra. Det samme gjøres for bruksperiode.

    Hvis det ikke er plass til alt i rubrikken for historier og sagn, kan disse skrives på eget ark.

    Når det gjelder å beskrive tilstanden til kulturminnet, kan kriterier for dårlig bevaring være om treverk eller mur har falt ned eller er ødelagt, og om det bare er rester igjen etter det opprinnelige. Et godt bevart anlegg er det som står der noenlunde i samme stand som da det ble bygd.

    La klassen diskutere om kulturminnet er bevaringsverdig. Sett gjerne bevaring av kulturminnet opp mot andre verdier og behov (for eksempel bygging av skoler, sykehus, jernbane). Hvordan kan man løse slike konflikter mellom motstridende behov?

    Fyll også ut skjema for kulturminner som ikke lenger er synlige, men som dere vet har vært der tidligere. Hvis plasseringen er ukjent, kan dere skrive ned det dere vet. Fyll ut hvilke kilder dere har benyttet, for eksempel foto og bygdebøker.

    Det innsamlede materialet kan gis videre til historielaget eller museet. Legg beskrivelser og bilder på den elektroniske møteplassen.

    La elevene foreslå tiltak for bevaring.

    Tips og ideer

    Klassen kan arrangere en kulturvandring langs elva eller sjøen med spor etter gamle ferdselsårer som tema, se aktivitetsark «Inviter til historisk vandring».


    Skjema

    Dette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.

    Type kulturminne  
    Navn på kulturminnet eller stedet 
    Gårdsnr./bruksnr. 
    Når ble kulturminnet anlagt? 
    Hvilken periode var det i bruk? 
    Hvilken funksjon hadde det? 

      Ja Nei   Ja Nei

    Er kulturminnet fredet?

        Er det skadet/tildekket?    
    Brukes det i dag?     Er det godt synlig?    
    Er det godt bevart?     Er kulturminnet bevaringsverdig?    

    Argumenter for og mot bevaring
     






    Skriv ned historier eller sagn knyttet til kulturminnet/stedet. (Skriv gjerne på eget ark)
     






    Beskriv kulturminner som ikke lenger er synlige, men som en vet har vært der tidligere. (Skriv gjerne på eget ark)
     






    Kilder
     






    Referanse til foto, tegninger og kart som er sendt inn
     






    Vis bare skjema

  •