Naturopplevingar året rundt
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Føremål
- Bli kjende med eit område og motiverte til å
ta vare på det
- Oppleve og glede seg over naturen
- Observere årstidsendringar
- Skildre opplevingane
Gjennomføring
Opplevingsaspektet er ein sentral del av all
miljølære, og det er ei viktig inspirasjonskjelde for
engasjement. La elevane bruke sansane sine, registrere
årstidssvingingar og prøve å skildre opplevingane
sine. Å oppdage og oppleve den store
variasjonsrikdommen i naturen kan vekkje interessa og
ansvarskjensla hos elevane. Det er også ein viktig del av
samfunnsplanlegginga å ta vare på varierte
naturområde i nærmiljøet til folk.
1 Utforsk området med alle sansar
Gå på oppdagingsferd i området langs vatnet
med opne sansar og legg merke til naturformasjonar,
dyr og vekstar, lydar, lukter og spor etter dyr og
menneske. Enkle sanseøvingar for å oppleve mangfaldet
i naturen kan gjerast undervegs, til dømes:
- syn: Leit etter ting i området med ulike fargar
og fasongar. Teikn ein regnboge og prøv å finne
igjen alle fargane i naturen eller på gjenstandar i
området. Bruk lupe for å studere detaljar. Kva er
«stygt», og kva er «fint» å sjå på?
- hørsel: Lytt etter lydar. Er lydane naturlege eller menneskeskapte? Kva er lyd, og kva er støy? Kva
slags lyd lagar vatnet? Lytt på suset i store
sniglehus. Prøv å kjenne igjen dyre- og fuglelydar. Lag
instrument av naturmateriale (strå, hole stenglar,
pinnar, steinar).
- lukt: Finn fram til ulike lukter i fjøra eller
vasskanten. Leit etter planter med ulike lukter.
Kva slags lukt har vatnet? Kva slags lukt har jord
og stein, og korleis luktar svaberg ved sjøen?
Kva luktar godt, og kva luktar vondt? Kva slags
lukter tenkjer de på når de hører uttrykket «frisk
sjøluft»?
- smak: Finn etande vekstar med smak av surt,
søtt, salt eller bittert. NB! Pass på å ikkje smake
på giftige bær! Lag tangsuppe eller fiskesuppe.
Tapp sevje av tre og lag sevjesaft.
- følesans: Gå berrføtt på ulike typar underlag
(mose, svaberg, sand og liknande). Gjett på
gjenstandar som er gøymde under eit teppe, berre ved
å kjenne med fingrane. Finn glatte rullesteinar
som er gode å halde i handa. Prøv å halde
kravlande smådyr i handa. Finn ting som er mjuke,
ruglete, harde osv. å ta på.
2 Skildring av naturopplevingar i området
Det er ikkje utan vidare lett å setje ord på ei
naturoppleving. Prøv likevel å skildre kva de har gjort
og opplevd i området, gjennom til dømes
teikningar, songar, dikt, forteljingar eller dramatiseringar.
Det kan ofte vere uventa tankar og observasjonar
som dukkar opp.
Prøv også å fortelje kva de tykkjer om området.
Alle område har ein estetisk kvalitet, men kva
som er «vakkert» eller «stygt», er det ikkje alltid like lett
å bli samde om. Eit område kan vere slik at dei
fleste opplever det som vakkert. Tilsvarande kan dei
fleste oppleve eit anna område som stygt. Både støy
og søppel kan øydeleggje naturopplevinga i eit
område. Korleis opplever klassen området? Dersom de
ikkje blir samde, kva kan vere grunnen til at de
opplever området ulikt?
3 Følg naturen året rundt
Bli kjende med området ved å bruke det fleire
gonger gjennom året. Skriv gjerne inn til nettverket
og fortel kva de har gjort ute, og kom gjerne med
nyttige tips til andre. Både før, under og etter turen er
det ulike tema å diskutere, aktivitetar å gjennomføre
eller materiale å samle inn og studere. Framlegg til aktivitetar som kan gjerast på eit år:
- Måle temperaturen ute i vatnet gjennom året
- Følgje med i årssyklusen hos planter som veks ved vassområdet
- Følgje med i endringa av dyre- og fuglelivet ved vassområdet gjennom året. Kvar er dyra når de ikkje ser dei?
- Observere endringar i fargeskalaen i naturen gjennom året
- Skrive naturdagbok gjennom året
- Samle inn materiale til dekorasjon og forming
- Samle inn tang og tare, bær, sopp og krydder til matlaging
- Fiske med ulike reiskapar
- Lage bålplass til samlingsstaden ute
- Studere is- og snøkrystallar i lupe
- Byggje snøhytte og snølykter og lage isskulpturar
- Drive med isfiske eller skøyting på isen. NB! Pass på at isen er sterk nok.
- Observere vårteikn
- Lage seljefløyte
La også andre oppleve området til ulike årstider.
Inviter gjerne andre klassar, foreldre eller nabolag til
ei vandring langs elva eller stranda med innlagde
informasjonsstoppar undervegs der elevane kan fortelje om årssyklusar, aktivitetar og tema relaterte
til årstida.
Tips
Undervisning utandørs krev gjerne litt ekstra
planlegging vinterstid. Jamvel i dei eldste
aldersgruppene kan felles gjennomgåing av det som trengst
av varme klede og skor, vere ein føresetnad for eit
godt utbytte av turen.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Skriv litt om korleis det ser ut i området, og korleis de opplevde turen dit. Kva for faktorar var viktige for opplevinga (lukter, lydar, planter og dyr, vêret osv.)?
- Kva er positivt eller fint i området?
- Kva er negativt eller stygt i området?
- Har det skjedd positive eller negative endringar i det siste?
- Har de framlegg til forbetringar?
- Var klassen samd om ei skildring av området, eller var det fleire ulike meiningar?
|
|
Lag teikningar eller ta bilete av området slik det er i dag. Lag eit bilete av området slik de ønskjer det skal vere. |
|
Kor mange gonger har de vore ute i området det siste skuleåret? |
|
Dato |
Aktivitet |
Kommentarar eller tips til andre |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vis bare skjema
|