Påvekstorganismar i ferskvatn
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Føremål
- Undersøkje og gjere greie for påvekstorganismar
i elva, bekken eller innsjøen
- Forstå samanhengen mellom påvekstorganismar
og kvaliteten på vatnet, det vil seie om det er
næringsfattig eller næringsrikt, om det er surt eller
mindre surt
Utstyr
Vasskikkert, liten kniv eller noko anna skarpt til
å skrape påvekst av steinar
Gjennomføring
Påvekstorganismar er organismar som sit festa på
steinar, planter og andre ting i vatnet.
Påvekstorganismane har ingen røter. I motsetnad til dei
vanlege blomsterplantene som kan bruke røtene sine til å
ta opp næring og vatn frå jorda, må
påvekstorganismane ta den næringa dei treng, direkte frå
vatnet. Det gjer at dei er svært avhengige av
næringsinnhaldet i vatnet. Difor kan vi fortelje mykje om
kvaliteten på vatnet ved å undersøkje kva for
påvekstorganismar som lever der.
Groingsorganismane blir delte i grupper etter
korleis dei skaffar seg den næringa og den energien
dei treng:
Er det mykje næringssalt i vatnet, får vi mykje
algar og mosar. Dei er primærprodusentar som sjølve
kan byggje opp organisk materiale ved hjelp av
næringssalt, CO2 og sollys. Dersom elva blir tilført
organisk materiale, får vi bakteriar, sopp og enkle dyr. Dei
er konsumentar og nedbrytarar som lever av
organisk materiale som andre har bygd opp. Er tilførslane
store, blir elva uappetittleg og grumsete, slik det er vist
i oversikta over planter og dyr, bilete 10-12 i
delen om påvekstorganismar. Tilførslar av næringssalt
og organisk materiale kjem mellom anna frå
hushaldskloakk, avrenning frå landbruk og frå ulike typar industri.
Sur nedbør er også ei viktig
ureiningskjelde. Då får vi spesielle algar og mosar som toler surt
vatn. Næringssalt som nitrogen finst òg i sur nedbør.
Difor kan det vere mykje påvekstalgar i vatn i
område med sur nedbør. Prøv å vurdere korleis
menneska har påverka dei påvekstorganismane de finn i
det området de undersøkjer.
Har de ein vasskikkert, er det lettare å sjå kva
som gror på elvebotnen. Dersom det er vanskeleg å
avgjere kva slags påvekst de ser i elva eller bekken,
bør de ta nokre prøver av påveksten for å ta med inn
i klasserommet. Der de tek prøvene, bør
straumfarten vere meir enn 20 cm per sekund. Då er
elvebotnen vanlegvis dekt av stein, som gjev stabilt og godt
feste for påvekstorganismar. Vel ei avgrensa elvestrekning
der de tek prøvene, gjerne 10 m lang. Plukk
ein del steinar og sjå kva som gror på dei. Skrap litt
på steinane, og de vil oppdage at dei fleste har
ulike typar belegg. Legg avskrapet i ein kvit plastbakke
med litt vatn. Då er det lettare å sjå korleis påveksten
ser ut. Har de tilgang til mikroskop eller stereolupe,
kan det vere morosamt å ta med prøver av avskrapet
for å sjå på alt det rare ei påvekstprøve består av.
Vanlegvis må de nøye dykk med å vurdere i felt kor
mykje det er av dei store, lett synlege
påvekstorganismane.
Prøv å måle opp eller vurdere kor stort område
de har undersøkt, og kor stor del av det undersøkte området
som er dekt av påvekst (sjå skjemaet). Før
opp kva for hovudtypar av påveksteorganismar de
har funne og prøv å vurdere om dei påveksttypane
de finn, dekkjer mykje (> 50 %) av den undersøkte
elvebotnen, noko (10-50 %) eller lite (< 10 %).
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Kor stort botnområde er undersøkt? |
m2 |
Del av undersøkt område som er dekt av tydlege påvekstorganismer |
> 50 % |
10-50 % |
< 10 % |
|
|
|
Karakteristikk (set kryss) |
Ingen synleg påvekst |
|
Lite synleg påvekst, men glatte steinar |
|
Parti med trådforma algar |
|
Mørkt, tydeleg belegg på steinar |
|
Duskar eller puter av vassmose |
|
Anna |
|
Hovudgrupper, sjå liste over ulike påvekstorganismar i bakgrunnsstoffet |
Sjeldan |
Vanleg |
Dominerande |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Er dei påvekstorganismene de finn i vatnet påverka av menneske? Korleis? |
|
Vis bare skjema
|