Drikkevann
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
Bli bevisst egne drikkevannsvaner og se disse i lys av ressursbruk og miljøetikk. Reflektere over hvordan forbruk og tilgjengelighet av drikkevann varierer nasjonalt og internasjonalt.
Samarbeidspartnere
Lokale vannverk, Vann- og avløpsetaten i kommunen der du bor.
Bakgrunn
Omlag 15% av verdens vannforbruk går til til industriformål, og beregninger viser at vanning av jordbruksarealer utgjør 70% av det totale vannforbruket i verden. Særlig i varme land med lite nedbør er vann en begrensende ressurs, og mange politiske analytikere nærer en gryende bekymring over at voldelige konflikter og kriger om bruksrett til vannressurser kommer til å eskalere kraftig framover.
Drikkevann en del av det generelle vannforbruket, og kvalitetskravet til drikkevann er naturlig nok høyere enn til vann som brukes i industri og jordbruk. Drikkevann regnes som vårt viktigste næringsmiddel, 50-70 % av kroppen består av vann, og vi må stadig etterfylle. Man kan overleve i flere uker uten mat, men bare noen dager uten vann.
De vanligste drikkevannskildene er overflatevann og grunnvann. Overflatevann er vann fra elver, bekker, tjern og innsjøer, og 90% Norges befolkning får vann fra overflatevannkilder. Grunnvann er vann fra brønner i fjell eller løsmasser, og 10% av Norges befolkning er forsynt fra grunnvannskilder. Begge typer drikkevannskilder kan være sårbare for forurensninger.
Drikkevannsvaner varierer i forhold til kvalitet og tilgjengelighet av drikkevann. I noen land blir springvannet tilsatt klor for å ta livet av bakterier. Dette påvirker smaken, og fører til at mange foretrekker å drikke flaskevann. I andre land er risikoen for bakterieinfeksjon så stor at springvann bare blir brukt til personlig hygiene så sant man har råd til flaskevann. UNICEF melder at omlag 20% av verdens befolkning ikke har tilgang på reint drikkevann, og befolkningen i slike land sliter ofte med stadige mage og tarminfeksjoner. World Health Organisation (WHO) anslår at ett av tre sykdomstilfeller i verden skyldes dårlige miljøforhold, spesielt forurenset vann. Over 40 prosent av tilfellene gjelder barn under 5 år. Om lag 6000 barn dør daglig av sykdom forårsaket av utrygt drikkevann og dårlige hygiene- og sanitærforhold.
Flaskevannsalg er økende både på verdensbasis og i Norge med en omsetning som øker med 7-10% årlig. Flaskevann kan være tappet fra naturlig mineralvann (forurensningsskjermet, relativt ubehandlet vann fra berggrunnsreservoar med høyt mineralinnhold), eller alminnelig drikkevann. Flaskevann er over 1000 ganger dyrere enn springvann, og i Norge har flere undersøkelser vist at springvann faktisk holder høyere kvalitet enn flaskevann (se f. eks. resultater fra Forskningskampanjen 2005: Bakterier i drikkevann). Forbruk av flaskevann gir også miljøbelastninger gjennom transport og emballasje, så det kan jo virke noe rart at salg av flaskevann har steget så mye de siste årene og stadig fortsetter å stige. Det økende salget av flaskevann ser ut til å gå på bekostning av brus, noe som kan ha sammenheng med at stadig flere blir klare over at sukker i store doser ikke er bra for helsen.
Gjennomføring
Hva drikker dere?
Kartlegg drikkevannvanene til elevene i klassen. Gjør liten undersøkelse og finn ut hvor mye klassen drikker av hver type. Fyll ut det relative volum for hele klassen, ikke for hver person. Det vil bli omtrentlige tall, men det er helt greit. Her tenker vi bare på det dere drikker, ikke på vann som er en del av maten (det blir for komplisert). Husk at det totalt skal bli 100%.
Hvor kommer kranvannet fra?
Legg gjerne inn foto av drikkevannskilden og fortell mer om den. Kanskje dere kan besøke et vannbehandlingsanlegg? Dersom kilden for drikkevannet er overflatevann (innsjø eller elv), er det sannsynligvis restriksjoner på hva dere kan gjøre i området (forbud mot bading osv.). Kan dere finne ut hvilke restriksjoner det eventuelt er i området?
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Hva drikker dere?
Vannkilde |
Type vann |
Prosent |
Vann fra kranen |
Rent vann |
|
Vann til kaffe, te, saft osv. |
|
Kjøpt vann |
Vann på flaske |
|
Brus, melk, juice etc. |
|
Hvor kommer kranvannet fra?
Ikke innlagt vann |
|
Privat vannforsyning |
|
Offentlig vannforsyning |
Grunnvann |
|
Overflatevann |
|
Kommentarer
Kommentarer og tilleggsopplysninger
(Spesifisering av vannkilde, restriksjoner, problemer med vannkvalitet i springen o.a.)
|
|
Vis bare skjema
|