BEKKIS
BEKKIS (Bekker i skolen)
er et nasjonalt miljølæreprogram på rennende vann for
grunnskolen. Programmets hovedmål er å bygge opp
kompetanse om ferskvannsøkologi og
vannressursforvaltning i skoler og lokalmiljø. Programmet
skal gi støtte til tverrfaglig miljøundervisning på
alle klassetrinn, og samtidig bidra til overvåking av lokale
vannressurser. Deltagere i programmet undersøker
miljøtilstanden i en vannforekomst i nærmiljøet.
Plante- og dyreliv, fysiske og kjemiske forhold, inngrep,
vannkvalitet, brukerinteresser, forurensning, arealbruk,
og kulturminner er aktuelle emner som kan registreres.
Resultatene rapporteres inn til Nettverk for miljølæres database som
er åpen for alle.
Mer informasjon om BEKKIS-prosjektet
BEKKIS har sammen med
VANDA,
Hovis og
Kystprogrammet dannet utgangspunkt for det nye
Vannprogrammet.
Alle BEKKIS-skoler er automatisk også deltakere i Vannprogrammet.
Registreringer
Nye registreringer
Skoler som deltar i BEKKIS-prosjektet kan nå
selv registrere dataeene over Internett.
For å få passord til å legge inn data, send en e-post til
database@nml.uib.no.
Skolene kan selv velge om de ønsker å fortsette med BEKKIS-registreringer, eller
om de gjøre registreringer i Vannprogrammet. Det er også mulig å kombinere BEKKIS-registreringer
med registreringer i vannprogrammet i samme bekken.
Vis tidligere registreringer
Aktiviteter
Tabellen viser en oversikt over aktiviteter i BEKKIS, og hvilke aktiviteter i Vannprogrammet som
tilsvarer gammel BEKKIS-aktivitet. Deltakerregistrering (A) og Bekkens navn og beliggenhet (B) er erstattet
av tilsvarende registreringer i Vannprogrammet, gir mulighet til å utføre BEKKIS-aktiviteter i samme bekk.
Skjema og veiledning
|