Forord
Velkommen til Nettverk for miljølære. Dette er et samarbeidsprogram mellom skoler, forvaltning, forskningsinstitusjoner og frivillige organisasjoner. Du vil finne igjen oppgaver fra tidligere programmer sammen med nye aktivitetsforslag og fagartikler. Materialet er samlet i fire permer og er samtidig tilgjengelig på Internett. Denne fellespermen inneholder bakgrunnstoff innenfor de fire hovedtemaene: -naturens mangfold, kulturminner og kulturlandskap, arealbruk og planlegging, bærekraftig produksjon og forbruk. Vi håper mange skoler vil dra nytte av nettverket som et redskap for å utvikle handlingsrettet og tverrfaglig miljøundervisning. Nettverket kan også være nyttig for organisasjoner og lokale institusjoner som arbeider for å skape bærekraftig utvikling; spesielt kan nettverket gi ideer i arbeidet med Lokal Agenda 21.
Nettverk for miljølære inneholder et bredt spekter av oppgaver og artikler som kan virke overveldende for deg som deltaker. Men det er ikke slik at du behøver å sette deg inn i eller benytte alle deler. Start med å legge inn navn og adresse på den elektroniske møteplassen på Internett. Deretter kan du velge ett eller flere tema som er av interesse, og bygge ut med -flere emner etter hvert. Nettverk for miljølære er ikke et endelig produkt, men heller en idébank i kontinuerlig utvikling. Som deltaker kan du både hente informasjon fra nettverket og selv bidra med informasjon for å gjøre nettverket rikere og mer spennende.
Skoler som deltar i nettverket, skal ta utgangspunkt i nærmiljøet og lokale problemstillinger og velge seg et referanseområde som sitt «uteklasserom». For å gjøre miljøundervisningen handlingsrettet legges det vekt på at skolen etablerer samarbeid med kommunal forvaltning, organisasjoner, næringsliv o.a. om innhenting av miljøinformasjon og løsning av praktiske miljøoppgaver. Bruk av referanseområde i opplæringen er forutsatt i læreplanen for grunnskolen. I videregående opplæring settes det krav til gjennomføring av minst ett tverrfaglig prosjekt. Nettverk for miljølære gir veiledning i å velge referanseområde i tillegg til faglig og metodisk støtte til tema- og prosjektarbeid. Oppgavene du finner i nettverket, er derfor ikke ekstraarbeid, men en måte å legge til rette for undervisning i tråd med læreplanene.
Flere departementer og institusjoner står bak utviklingen av Nettverk for miljølære. Det produktet som nå foreligger, er resultat av manges innsats. Materiellet er under stadig utvikling og vil bli fortløpende oppdatert på Internett. Innholdet i permene blir mer statisk, men også det vil bli oppdatert ved at nye aktivitetsforslag og nytt artikkelstoff blir sendt ut med noe ujevne mellomrom. Lykke til med arbeidet!
|