miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Forord

Forord

Velkommen til Vannprogrammet, en del av «Nettverk for miljølære». Nettverk for miljølære er et samarbeidsprogram mellom skoler, miljøforvaltning, forskningsinstitusjoner og frivillige organisasjoner. Hele materialet er samlet i fire permer og er samtidig tilgjengelig på Internett. Vannprogrammet inneholder oppgaver knyttet til ferskvann og saltvann, organisert i fire hovedtemaer: naturens mangfold, kulturminner og kulturlandskap, arealbruk og planlegging, ressurser og forbruk. Vi håper mange skoler kan dra nytte av de konkrete oppgavene som er foreslått, og av de faglige artiklene i sin miljøundervisning. Oppgavene i Vannprogrammet kan også være nyttige for organisasjoner og lokale institusjoner som arbeider for å skape bærekraftig utvikling; spesielt kan en finne ideer til arbeidet med lokal Agenda 21.

Vannprogrammet inneholder mange oppgaver og mye artikkelstoff. Det er ikke meningen at alle oppgavene skal gjennomføres. Start med å legge inn navn og adresse på den elektroniske møteplassen på Internett. Deretter kan du velge ett eller flere tema som er av interesse, og bygge ut med flere emner etter hvert. Vannprogrammet er en idébank i kontinuerlig utvikling. Ved å delta kan du både hente ideer og bakgrunnsstoff og selv bidra med informasjon fra miljøundersøkelsene gjort av din skole. All innsendt informasjon blir samlet og tatt vare på i en database du kan søke via Internett. På den måten kan du sammenligne egne undersøkelser med andres, samtidig som registreringene blir tilgjengelige for forvaltere, forskere og andre interesserte. Ved å delta i nettverket får du også tilgang på veiledning og kontakt med andre som arbeider med vann.

For å delta i Vannprogrammet må klassen eller skolen velge en vannlokalitet: en kyststripe, en bekkestrekning, en elvedel, en dam, deler av en innsjø eller en hel innsjø. Dersom det velges en lokalitet som kommunal forvaltning er spesielt interessert i skal undersøkes eller overvåkes, er det naturlig og nødvendig at det etableres samarbeid mellom skolen og kommunale etater som har forvalteransvar lokalt. Bruk av referanseområde i opplæringen er forutsatt i læreplanverket for grunnskolen. I videregående opplæring blir det satt krav til gjennomføring av minst ett tverrfaglig prosjekt. Vannprogrammet gir veiledning i valg av referanseområde og gir faglig og metodisk støtte til tema- og prosjektarbeid. Oppgavene i Vannprogrammet er derfor ikke ekstraarbeid, men en måte å legge til rette for undervisning i tråd med læreplanene.

Flere departementer og institusjoner står bak utviklingen av Vannprogrammet. Det produktet som nå foreligger, er resultat av manges innsats. Materiellet er under stadig utvikling og vil bli fortløpende oppdatert på Internett. Det skriftlige materiellet vil også bli oppdatert ved at nye aktivitetsforslag og nytt artikkelstoff sendes ut med noe ujevnt mellomrom.


Lykke til med arbeidet!