Forside forskningskampanjen

Om Forskningskampanjen

Hvem står bak?

Kontaktinformasjon


Forskningsdagene

Nettverk for Miljølære

Skolenettet


Forskningsrådet

Utdanningsdirektoratet

NILU

 

Fjorårets kampanje
I skoleåret 2003-2004 ble det
gjennomført en kampanjen der
elevene målte inneklimaet
i klasserommene sine
>> Les mer
2002-2003 kampanjen
I skoleåret 2002-2003 ble det
gjennomført en kampanjen der
elevene kunne lage en rapport
om fremtidens klimaendringer
>> Les mer

Forskningskampanje for norske skoler

Her finner dere all nødvendig informasjon dere trenger for å gjennomføre Forskningskampanjen 2004 - Støv og veitrafikk.

Klassifisering av skålene
Alt om klassifisering av skålene, altså finne ut hvor forurenset det var langs deres veg, finner dere på veiledningslenken for "Støv fra vegtrafikk" nedenfor.

Utstyr
Alle som er påmeldt får tilsendt det nødvendige utstyret for å gjennomføre undersøkelsen langs sin skolevei. Det består av petriskåler med filterpapir, skjema for å bruke i felt samt detaljert veiledning for gjennomføringen. Per påmeldte klasse får en skål til første periode (se nedenfor), og en til andre periode + en ekstra i tilfellet en går i stykker.

Oppdaterte veiledninger!
Kampanjen bruker som kjent Nettverk for miljølære sine gode aktiviteter. En aktivitet for svevestøv, og en for trafikktelling. De veiledningene som ligger på nettverkets nettsider er alltid de sist oppdaterte. Vi justerer disse hvis vi får tilbakemeldinger fra lærere og elever.

Se siste veiledninger på:
Veiledning støv fra veitrafikk
Veiledning trafikktelling

To perioder for kampanjen!
I denne kampanjen vil vi at dere skal gjennomføre oppgavene i to perioder:
  • Før piggdekksesongen, i perioden 20/9 til 15/10
  • Under piggdekksesongen, i perioden 15/11 til 10/12

    Ved å gjennomføre oppgaven i disse to periodene får vi vite noe om forskjeller i støv fra veitrafikk før og etter at bilene begynner å bruke piggdekk. Og ved at skolene gjennomfører oppgavene samtidig kan vi lære mer av hverandres resultater.

    Merk! Ikke støvmasker men petriskåler
    Oppgavene er endret slik at registrering av støv fra veitrafikk skal gjøres med petriskåler og ikke støvmasker som først annonsert. Dette er gjort for at vi lettere skal skille mellom forurensningsnivåer ved lite trafikk. Man setter ut en petriskål og lar den stå ute i tre dager (ca 5 timer hver dag) før man vurderer forurensingsnivået. I den andre perioden, etter at piggdekksesongen er begynt, setter man ut en ny skål og gjentar prosedyren.

    Gjennomføring
    Undersøkelsen skal dekke både trafikktelling og undersøkelse av mengden svevestøv. Klassen velger seg ut en av veiene elevene bruker til skolen, og skal gjennomføre undersøkelsen på stedet der det er mest trafikk.

    Svevestøv kartlegges ved at elevene plasserer ut tilsendt petriskål langs veien. Skålen festes horisontalt med dobbeltsidig tape på autovern, stein e.l, og skal stå ute i testperioden i 3 skoledager når det er tørt vær. Ved skoledagens slutt settes lokket på og oppbevares inne. Ved nedbør tar en pause og skålen sette ut igjen neste dag når det er tørt vær. Filtrene i skålen samler svevestøvet. Resultatet sammenlignes med en spesialutviklet tabell, og registreres på kampanjens Internettsider, se valg fra forsiden.

    Trafikktelling gjøres ved å telle forskjellige typer kjøretøy mellom kl 08-09 morgenen den dagen en setter ut petriskålen første gang. Kjøretøy med og uten piggdekk registreres, og deretter registreres dette på kampanjens nettsider.

    Hvis flere klasser på en skole ønsker å være med er det bare fint, men da undersøkes forskjellige veier eller forskjellige steder langs veien.

    Mer detaljert veiledning finner dere på:
    Veiledning støv fra veitrafikk
    Veiledning trafikktelling

    Passer i mange fag
    Foruten i fagene naturfag og miljølære passer deltakelse i kampanjen godt i matematikk, IKT, norsk, samfunnsfag og geografi. Det er opp til læreren å bruke kampanjen og resultatene til ønsket undervisning, og her er det egentlig bare fantasien som setter grenser. Vi lager en kampanje som kan utnyttes, men som ikke er ferdig undervisning. Erfaringene viser at god undervisning skjer når lærere og elever utnytter slike tilbud der det passer i sine fag.

    Sjekk gjerne fjorårets resultater.

  •  

    Fakta:

    Påmeldte skoler: 206

    Resultatene rett på web
    Som i fjor vil alle resultater som registreres av klassene fortløpende bli vist på nettsidene.

    Forskerne lager rapport
    Forskerne på NILU vil, etter at undersøkelsen i desember er gjennomført, lage en forskningsrapport basert på alle resultatene og sammenligninger med grenseverdier og det offisielle regelverket for tillatt svevestøv i uteluft.

    Elevene kan lage rapport
    Via nettsidene kan elevene også lage sin egen rapport med bruk av en interaktiv rapportgenerator. I tillegg legges hele datasettet ut i Excel-format slik at elever på litt høyere trinn selv kan lage egne grafer/figurer og bearbeide dataene statistisk.

     CO2 resultatene fra 2003

     Kontaktinformasjon