|
|
Forskningskampanje for norske skoler
Her finner dere all nødvendig informasjon dere trenger for å
gjennomføre Forskningskampanjen 2005 - Vannkvalitet i norske skoler
Kort beskrivelse
Ved hjelp av enkelt tilsendt utstyr tar elevene vannprøver og legger
dette på petripapir med gromidler for bakterier. Etter tre dager
avleses antall kolonier som er dannet. Kan gjøres på mange forskjellige
vannkilder, men skolens drikkevann må med i denne kampanjen.
Antall bakteriekolonier telles og registreres på
websidene og elevene kan sammenligne sine resultater med hva andre
skoler har funnet. Forskere fra NIVA lager en samlerapport til slutt.
Utstyr
Alle som er påmeldt får tilsendt det nødvendige utstyret for å gjennomføre
undersøkelsen. Prøvepakken fra denne kampanjen består av 5 petrifilmer, 5 sterile engangspipetter, 1 fordelingsplate,
skjema for å fylle ut resultatene samt detaljert veiledning for gjennomføringen.
Hver påmeldte skole får inntil 5 pakker avhengig av hvor mange klasser/grupper som er påmeldt.
MERK! Utstyret sendes ut i uke 38 for de som er påmeldt før 16/9, da petrifilmene ikke har så mange ukers holdbarhet.
Oppdaterte veiledninger!
Kampanjen bruker som kjent Nettverk for miljølære sine gode aktiviteter hvert år. De veiledningene som ligger på
nettverkets nettsider er alltid de sist oppdaterte. Vi justerer disse hvis
vi får tilbakemeldinger fra lærere og elever.
Veiledning for aktivitet "Bakterier i drikkevann"
Kampanjeperiode
I denne kampanjen vil vi at dere skal gjennomføre undersøkelsen i løpet
av uke 39-43 (utvidet grunent stor interesse). Filmene skal stå ganske
nøyaktig 3 dager, så ta hensyn til helg når dere starter.
Merk! Det er naturlig med bakterier i vann
Det er viktig å påpeke at bakteriene man påviser i denne analysen
ikke/svært sjelden er farlige. Ikke være redd for å drikke springvannet
selv om dere har funnet mange bakterier. Rent vann er det sunneste man
kan drikke. Det lokale vannverket utfører jevnlig analyser for å påvise
om det kan være sykdomsfremkallende bakterier i vannet. Dersom det er
mistanke om dette vil dere få beskjed om å koke vannet.
Passer i mange fag
Foruten i fagene naturfag og miljølære passer deltakelse i kampanjen godt i matematikk,
IKT, norsk, samfunnsfag og geografi. Det er opp til læreren å bruke kampanjen
og resultatene til ønsket undervisning, og her er det egentlig bare fantasien
som setter grenser. Vi lager en kampanje som kan utnyttes, men som ikke er ferdig
undervisning. Erfaringene viser at god undervisning skjer når
lærere og elever utnytter slike tilbud der det passer i sine fag.
|
|
|
|
Fakta (27. Oct 2005):
Påmeldte skoler:
274
|
|
Ordentlige forskningskampanjer
Kampanjen har hvert år ett spesielt tema og benytter systemene utviklet for Nettverk for miljølære.
Forskningskampanjen drives av Forskningsdagenes sekretariat i samarbeid med NILU, Norsk institutt for
luftforskning, og Utdanningsdirektoratet.
Elever fra hele Norge skal ved å bruke en faglig godkjent metode arbeide som forskere for å sammmen produsere
ny kunnskap om et aktuelt naturvitenskapelig tema. Hver klasse skal gjøre en kort liten innsats, ofte med tilsendt
enkelt utstyr.
Skolene samlede resultater gir grunnlag for de vitenskaplige vurderingene og konklusjonene.
Faglig tema varierer.
I 2003 var fokuset Inneklima i skoler, og i 2004 Svevestøv langs skoleveier.
I 2005 er temaet vannkvalitet og vannforbruk på skolene.
Forskerne lager rapport
Forskerne vil, etter at undersøkelsen er gjennomført, lage en
forskningsrapport basert på alle resultatene fra skolene.
Elevene kan lage rapport
Via nettsidene kan elevene også lage sin egen rapport med bruk av en interaktiv
rapportgenerator.
Se rapportene fra hvert år
Svevestøv 2004
Inneklima 2003
Rapportene er i pdf-format
Kontaktinformasjon
|
|