Fagets plass i skolen
Mennesket har fra de tidligste tider vært opptatt av å
utforske verden omkring seg, for å sortere, systematisere
og kategorisere ulike observasjoner, erfaringer og inntrykk og
for å trenge inn i tilværelsens gåter og finne
forklaringer på naturgitte sammenhenger. Utviklingen av
matematikk bygger på menneskets trang til utforskning, strukturering
og oversikt. Gjennom matematiske aktiviteter utvikles kunnskaper
og ferdigheter som gir redskaper for dette.
Matematikk har lange historiske tradisjoner og har alltid vært
en viktig del av vår kultur. Den har hatt stor betydning
for blant annet ingeniørkunst, arkitektur og økonomi
og har dannet grunnlag for mange tekniske nyvinninger opp gjennom
tidene og for utformingen av samfunnet og vårt daglige miljø.
Matematikk har også hatt stor betydning for utviklingen
av andre fag og vitenskaper.
Matematikk har mange uttrykksformer og er under stadig utvikling.
Matematikk er vitenskap, kunst, håndverk, språk og
verktøy. Resonnement, fantasi og opplevelser er viktige
elementer i faget. Skolefaget matematikk skal søke å
gjenspeile denne bredden og denne utviklingen.
Arbeidet med matematikk i grunnskolen skal skape interesse og
innsikt, slik at alle elever får nytte og glede av det,
både i arbeidet med dette faget, i andre fag og i livet
ellers. Gjennom valg av praktiske tilknytninger, eksempler og
arbeidsmåter skal elevene, både jenter og gutter,
og elever med ulik kulturell og sosial bakgrunn gis mulighet til
å oppleve tilhørighet og utvikle positive holdninger
til faget. De skal få innsikt i og tro på sine egne
muligheter. Læreplanen legger vekt på å knytte
en nær forbindelse mellom matematikken på skolen og
matematikken i verden utenfor skolen. Fra dagliglivets erfaringer,
lek og eksperimentering bygges det opp og videreutvikles begreper
og fagspråk.
Samtidig som matematikk er et praktisk redskap, skal faget også
åpne for at elevene får bruke sine kreative evner
og oppleve fagets estetiske sider. Matematikk utfordrer både
oppfinnsomhet, kritisk sans og analytisk evne. Gjennom eksperimentering,
opplevelse, undring og refleksjon vil faget kunne bidra til å
utvikle elevenes nysgjerrighet og trang til utforskning. Det er
viktig at elevene opplever læring i matematikk som en prosess.
Den teknologiske utviklingen skaper nye muligheter, samtidig som
den stiller oss overfor utfordringer både i og utenfor skolen.
Innsikt og ferdigheter i matematikk er viktig for å møte
og nytte denne teknologien. Dette er også viktig for at
elevene skal kunne bruke sine kunnskaper til kommunikasjon i det
moderne samfunnet.
Kunnskaper og ferdigheter i matematikk er et viktig grunnlag for
aktiv deltakelse i arbeid og fritid og for å kunne forstå
og øve innflytelse på prosesser i samfunnet. Matematikk
kan være et hjelpemiddel til å mestre utfordringer
for den enkelte.
Positive holdninger til matematikk er en viktig forutsetning for
læring i faget. Fortrolighet med matematikkens språk
og symboler, og en god begrepsforståelse, er viktig for
videre læring i matematikk.