|
|
|
Din bit av jorden
Del 2. Sjekk årlig innkjøp av bomull- og ullklærSteg 1: Finn klassens forbrukBomullPlagg | Antall | Vekt pr. stk. (g) | Total vekt gram |
Tynn genser | 10 | 50 | 500 |
Skjørt | 4 | 50 | 200 |
Ytterjakke | 3 | 175 | 525 |
Undertøy | 30 | 20 | 600 |
Dongeribukse | 5 | 100 | 500 |
Sokk | 50 | 20 | 1000 |
Kjole | 17 | 150 | 2550 |
Bomullsbukse | 15 | 100 | 1500 |
T-skjorte | 19 | 50 | 950 |
Tykk genser | 9 | 75 | 675 |
Totalt | | | 9000 |
UllPlagg | Antall | Vekt pr. stk. (g) | Total vekt gram |
Ytterjakke | 1 | 175 | 175 |
Undertøy | 1 | 20 | 20 |
Sokk | 10 | 50 | 500 |
Tykk genser | 1 | 100 | 100 |
Bukse | 1 | 75 | 75 |
Tynn genser | 1 | 75 | 75 |
Skjørt | 1 | 100 | 100 |
Totalt | | | 1045 |
Steg 2: Sammenlign forbruket med økologisk kvoteSpørsmål | Verdi | Målingsenhet |
Antall elever som er med på undersøkelsen | 1 | Antall elever |
Elevenes gjennomsnittlige forbruk av bomullsplagg | 56.25 | kg/år |
Elevenes gjennomsnittlige forbruk av ullplagg | 56.25 | kg/år |
VurderingSpørsmål | Svar |
Samlet vurdering av klassen | Denne eleven har et greit forbruk av klær, men kan godt roe seg ned med innkjøp av bomull forbruk. |
Mulige tiltak for å oppnå et mer bærekraftig forbrukTiltak | Fordeler/ulemper |
Gi bort eller arve klær istedet for å kjøpe. | Fordel: Klærne blir utnyttet til det fulle og man slipper å kjøpe nye hele tiden, aka man kan lage mindre klær.
Ulempe: Kan være tungt å gi fra seg noe som er en del av seg selv. |
|
|
|
|