|
|
|
Din bit av jorden
Del 2. Sjekk årlig innkjøp av bomull- og ullklærSteg 1: Finn klassens forbrukBomullPlagg | Antall | Vekt pr. stk. (g) | Total vekt gram |
Tynn genser | 10 | 50 | 500 |
Skjørt | 12 | 50 | 600 |
Ytterjakke | 12 | 175 | 2100 |
Undertøy | 50 | 20 | 1000 |
Dongeribukse | 10 | 100 | 1000 |
Sokk | 50 | 20 | 1000 |
Kjole | 30 | 150 | 4500 |
Bomullsbukse | 20 | 100 | 2000 |
T-skjorte | 30 | 50 | 1500 |
Tykk genser | 25 | 75 | 1875 |
Totalt | | | 16075 |
UllPlagg | Antall | Vekt pr. stk. (g) | Total vekt gram |
Ytterjakke | 1 | 175 | 175 |
Undertøy | 0 | 20 | 0 |
Sokk | 5 | 50 | 250 |
Tykk genser | 1 | 100 | 100 |
Bukse | 2 | 75 | 150 |
Tynn genser | 3 | 75 | 225 |
Skjørt | 0 | 100 | 0 |
Totalt | | | 900 |
Steg 2: Sammenlign forbruket med økologisk kvoteSpørsmål | Verdi | Målingsenhet |
Antall elever som er med på undersøkelsen | 1 | Antall elever |
Elevenes gjennomsnittlige forbruk av bomullsplagg | 100 | kg/år |
Elevenes gjennomsnittlige forbruk av ullplagg | 100 | kg/år |
VurderingSpørsmål | Svar |
Samlet vurdering av klassen | Denne eleven bør minke klesforbruket sitt. H@n har mye mer en det trengs. |
Mulige tiltak for å oppnå et mer bærekraftig forbrukTiltak | Fordeler/ulemper |
Gi bort eller nedarve klær | Fordel: andre mennesker som har behov for klær får det de trenger og klærne blir resirkulert.
Ulempe: må gi slipp på noe som kan ha sentimental verdi. |
|
|
|
|