Spør en energirådgiver!
Denne spørrespalten er nå nedlagt. Spørsmålene ble besvart av en energirådgiver fra Enova og gamle spørsmål og svar ligger fortsatt her.
Viser 2 048 til 2 057 av totalt 2 375 spørsmål «forrige neste»
Olje
Hva bruker man olje til?
L. (03.05.2006)
Svar:
Hei !
Ditt spørsmål har vi besvart mange ganger tidligere på miljolare.no. Søk etter våre mange svar på http://www.miljolare.no/tema/energi/sporsmal/?q=9%2C10%2C1&term=&send=S%F8k%21
Lykke til !
mvh RenoSvartjenesten enova (03.05.2006)
naturfag!
hva koster bioenergi i norge??
I.&.H. (02.05.2006)
Svar:
Hei Ingrid & Helene!
Jeg går ut fra at dere tenker på innkjøpspriser til forbruker. De mest vanlige biobrenslene er ved og pellets.
 Bjørkeved kjøpt i hele favner (2,4 m2) koster om lag 1800 kr pr favn, eller tilsvarende 57 øre/kWh forbrent i en rentbrennende ovn med 75% virkningsgrad.
 Ved i småsekker blir mye dyrere. Ved i 60 liters sekker til 65 kr gir en pris på 92 øre/kWh.
 Biopellets i større partier kan fås til kr 2,25/ kg, eller ca 55øre/kWh
Hilsen
Kåre J PettersenSvartjenesten enova (03.05.2006)
HEI!
Vi har et prosjekt på skolen der jeg skal skrive om vannkraft, eller vann energi da, om hvordan vannet lager elektrisitet. Men så skal jeg også skrive hvor det er mest utbredt, og hvor det er best tilrette lagt osv...kan du hjelpe meg med noe av det? Hvor er vannkraftverk mest utbredt? (Viss man tenker rundt på hele jorda)
TAKK på forhand, håper på raskt svar:)
H. (02.05.2006)
Svar:
Hei Hanne !
Du finner svar på det meste av dette ved å se på www.miljolare.no på besvarte spørsmål. Vannkraft er mest utbredt i områder der det finnes vassdrag og fjell. I områder der det samles opp nedbør i x-meter høyde over havet kalles dette potensiell energi. Denne energien utnyttes ved at vannet ledes kontrollert ned i rørgater hvor en utnytter bevegelses energien vannmassene dermed får ved å drive en turbin rundt som igjen driver en generator som produserer strøm.Svartjenesten enova (03.05.2006)
Hvor energieffektiv er menneskedrevet transport?
Hvor mye (ekstra) energi bruker vi når vi sykler en mil i relativt bra driv med en typisk norsk offroad-sykkel? Hva med løping den samme milen? Hvis f.eks. en familie på 4 bestemmer seg for å sykle til hytta med en del bagasje i tilhenger (ekstra friksjon og tungt i oppoverbakker) bak sykkelen, hvor mye energi vil gå med på den manøveren, totalt sett, pr mil?
Hvor energieffektiv er produksjon av typisk moderne norsk mat? Jeg ville tro det går med adskillige kJ for å produsere og transportere til forbruker en typisk middags- eller lunch-kJ?
Hvor mye energi er det i en liter bensin? Vi kan gjerne kjøre hele regnestykket i CO2-utslipp. (Det går åpenbart med en del CO2 for å lage en Grandiosa, pakke den inn og kjøre den til Rimi...)
Så til selve titusenkroners-spørsmålet: Hvor mye bedre er det dermed, energimessig eller CO2-messig sett, å sykle til hytta istedenfor med bagasjen bak seg i forhold til å sette alle 4 og bagasjen i bilen og kjøre?
Jeg ville jo intuitivt tro at det er bra å sykle til hytta istedenfor å kjøre bil, men samtidig vil jeg tro at det er mye klima-gass-utslipp assosiert med f.eks. kjøttmat. Kunstgjødsel, høsting av høy, oppvarming av låve osv osv...
Erfaring fra sykling med henger tilsier også at det går med en del energi i hvert fall i kupert terreng. :-)
P. (30.04.2006)
Svar:
Hei Peder !
Når det gjelder energibruk og sykling har vi desverre ikke noen måltall å vise til.
Energibruk til produksjon av mat er svært varierende og vi kan henvise deg til www.ssb.no hvis du vil undersøke energibruken til spesielle grupper matprodusenter.
Bensin har omtrent samme brennverdi som olje, ca 10 kWh/liter.
Da skulle tallene ligge til rette for at du selv kan gjøre videre beregninger og finne svar på dine spørsmål.
mvh SvartjenestenSvartjenesten enova (03.05.2006)
Fisjonsprosesser
Er det positive sider ved fisjonsprosesser? Hva?
P. (01.05.2006)
Svar:
Hei Pernille!
Jeg tror du vil finne det du leter etter på nettsiden http://www.uio.no/miljoforum/stral/t2/fis_fus.shtml .
Det har jo vært mye snakk om kjernekraft nettopp, og da med begrunnelsen nullutslipp av CO2.
Hilsen
Kåre J pettersenSvartjenesten enova (02.05.2006)
Vindkraft
Hei jeg har prosjekt om vindkraft på skolen og lurer på om dere kune skrive noe om fordeler og ulemper med vindkraft??
K. (28.04.2006)
Svar:
Hei Kristine!
Jeg setter opp noen punkter for og imot:
Noen fordeler med vindkraft:
1. Den er fornybar
2. Norge har mye vind, spesielt langs kysten
3. Den forurenser ikke lufta, og er slik sett miljøvennlig.
4. Vindkraft passer godt sammen med vannkraft, etter som vannkraftproduksjonen er lett å regulere for å tilpasse til varierende vindkraftproduksjon.
Noen ulemper:
1. Anleggene er svært synbare i terrenget (miljøproblem)
2. På vindstille (og stormfulle) dager uteblir produksjonen
3. Utsatt for stormskader
4. Kan være til sjenanse for dyr og fugler, uten at dette er utredet godt nok.
5. Støyproblemer nær bebyggelse
Hilsen
Kåre J PettersenSvartjenesten enova (02.05.2006)
oljeenergi
Kan jeg få se et bilde eller en demonstrasjon av hvordan olje blir til?
E. (28.04.2006)
Svar:
Hei Erling!
På nettstedet http://www.ig.uit.no/geostudiesamling/olje.htm finner du greie, interaktive illustrasjoner. Bruk pekeren aktivt!
Hilsen
Kåre J PettersenSvartjenesten enova (02.05.2006)
Hvordan kommer Oljen i Land?
Hei, vi har et prosjekt på skolen om hvordan oljen kommer i land,kan dere hjelpe oss?
N.N (27.04.2006)
Svar:
Heisan.
Når oljen har blitt pumpet opp fra havbunnen ute på plattformene i Nordsjøen, fraktes den til Mongstad- raffineriet nord for Bergen. Det er et topp moderne drivstoffraffineri bygget spesielt for foredling av olje fra Nordsjøen. Her lagres oljen, eller omlastes for eksport til utlandet. En stor del av oljen blir foredlet i raffineriets anlegg.
Når råolje skal foredles, pumpes den opp fra raffineriets lagerhaller og inn i prosessanlegget. Der varmes den opp og blir ledet inn i råoljedestillasjonsanlegget.
Råolje er satt sammen av mange bestanddeler med forskjellig kokepunkt. Raffineriet utnytter dette ved å skille lette og tunge bestanddeler gjennom destillasjon. Etter denne prosessen er noen av produktene ferdige, mens andre må foredles videre eller blandes med andre bestanddeler. Når dette er gjort har vi ferdig forskjellige typer bensin, parafin, koks og andre typer brennstoff, klar til bruk.
God helg!
Hilsen
Line C. LarsenSvartjenesten enova (28.04.2006)
Spørsmål:
hva er et gasskraftverk
N.N (27.04.2006)
Svar:
Hei.
Når man snakker om gasskraft, så dreier det seg om varmekraftverk som er fyrt med gass. Varmekraftverk har en moderne type dampmaskineri, der en dampturbin driver en elektrisk generator som igjen produserer elektrisitet.
Varmekraftverk kan i prinsippet drives av alt som lager varme nok til å koke vann. Drivstoffet (energikilden) til varmekraftverk kan fraktes ofte over store avstander fram til kraftverket, og kraftverket kan derfor plasseres nært forbrukerne av krafta.
Fordelen med gass som energikilde er at gass danner mye mindre CO2 enn andre fossile brennstoffer som olje og kull(30% mindre enn olje). Det dannes også mye mindre NOx, og det slippes ikke ut svovel som fra olje og kull.
(Svovel lager sur nedbør).
Gasskraftverk lager altså fortsatt store CO2-utslipp, men det er regnet som det mest miljøvennlige av alle varmekraftverkene. I tillegg kan altså gasskraftverk bygges der de trengs mest, fordi gass kan fraktes og lagres.
Les mer om gass på www.nve.no , naturgass.
Hilsen
Line C. LarsenSvartjenesten enova (28.04.2006)
svovelsyr
hvor mye svovlesyre brukes i norge hvert år?
S. (26.04.2006)
Svar:
Hei Silje.
Dette har vi dessverre ikke noen tall på her hos oss, dette blir noe utenfor vårt fagområde som er energirådgivning.
Lykke til!
Hilsen
Line C. LarsenSvartjenesten enova (27.04.2006)