Hopp til hovedinnhold

Spør en energirådgiver!

Denne spørrespalten er nå nedlagt. Spørsmålene ble besvart av en energirådgiver fra Enova og gamle spørsmål og svar ligger fortsatt her.

Foresight

Hei.

Vi er en gruppe 2. årstudenter på Energiteknologi ingeniør studiet ved Høgskolen i Bergen. Vi har fått en foresightstudie om teknologi og miljømessige tiltak av bilen i 2030. Oppgaven er en fremtidsanalyse av politiske, teknologiske og samfunnsmessig art gitt i faget Fornybar energi. Vi er interessert i bilens utvikling i 2030 med hensyn på teknologi og bruk.

Hvilken teknologi tror dere er tilgjengelig for kommersielt bruk i 2030 i forhold til drivstoff og miljø?

Hva blir hovedforskjellen mellom bilen nå og om 20 år?

Hva er deres tanker om petroleums biler i 2030?

Håper dere har tid til å svare på disse spørsmålene.

Mvh
Morten Lunde, Fredrik Ree Westlye, Kyrre Grønstøl, Johannsen Dahl, Amund Johansen, Sven Opalic

F. (12.03.2008)

Hei!

Det finnes utrolig mange meninger om hva slags biler og drivstoff vi vil ha i fremtiden. Jeg er ikke noen ekspert på nettopp dette, men jeg skal prøve å komme med noen innspill.

I løpet av de nermeste årene trur jeg at vi vil se mange ulike løsninger for å kutte drivstofforbruket og velge nye typer av drivstoff. Bioetanol og biodiesel er vel de biodrivstoffene som vil tas i bruk til å begynne med. Etterhvert vil vi nok se andre generasjonens bioetanol, produsert fra cellulose, og biogass tas i bruk. Elbiler vil også ha en nisje. Hybridteknologi, som finnes i Toyota Prius, vil tas i bruk enda mer.

I forhold til hvordan bilene lages virker det som at man vil se enda mer på redusert luftmotstand, høyere girutveksling, lettere materialer og nye typer dekk med lavere rullemotstand.

Vi vil nok ha nyproduserte biler som bruker diesel og bensin i mange år fremover, men det er mulig at de vil bli utkonkurrert etterhvert.

I 2030 er det godt mulig at hydrogendrevne elbiler vil være konkurrensdyktige, det stilles høye forventninger til disse men det er også mye usikkerhet ved de utfordringer som gjennstår ved brenslecellsteknologien. Hvis vi beveger seg mot et hydrogensamfunn, der hydrogen bruker som energibærer på samme måte som fossile brensel i dag, er det mulig at brenslecellsbiler vil være standard.

Dere er kanskje kjent med at Forskningsrådet har laget en foresightstudie om fremtidens biodrivstoff? I den står det:
”Norsk produksjon av biodrivstoff basert på norske råvarer vokste fra 2007 til 2027 fra nesten null til hele 18 TWh. I 2027 dekker dette ca. 30 prosent av all transportenergi som selges i Norge, inkludert forbruket innen skipsfart og luftfart, pluss et lite eksportoverskudd.”
Rapporten finner dere her: http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?cid=1088801905119&pagename=renergi%2FPage%2FHovedSide&site=renergi

Her er noen andre interessant linker:
http://www.energi21.no/wp-content/uploads/2008/02/4-energibruk.pdf
http://www.ife.no/hovedfagomrader/materialteknologi/hydrogenlager
http://www.miljoveg.toi.no/
http://www.grip.no/Default.htm

Lykke til med oppgaven!
Hilsen,
Mikael af Ekenstam

Svartjenesten enova (13.03.2008)

Alle spørsmål og svar