Stekt sopp - soppens bygning
For læreren
Mål
Praktisk akt Lære å tilberede Stekt sopp av en eller flere av de 6 spiselige soppene i felt boka. Teori Lære om hattsoppenes bygning og vekst.
Kjennetegn på spiselig sopp med navn, hvor og hvordan de vokser.
Praktisk aktivitet
NR! Sopp og eventuelt løk skjæres opp samtidig. Loffristes samtidig med steking av soppen.
E-arket deles ut. Oppskrift og framgangsmåte gjennomgås. Arbeidsfordeling med roller og ansvarsområder gjennomgås.
1-er: Henter ingredienser. Skjærer sopp i teminger. Rister loff.
2-er: Tar fram utstyr. Skjærer sopp i teminger. Rister loff.
3-er: Dekker bord. Steker sopp.
4-er: Steker sopp. Tar fram ildfaste fat, har i den ferdige soppretten og setter fatene i stekovnen på svak varme.
Når elevene er ferdige med arbeidet og soppretten godgjør seg i ovnen, samles elevene til teori.
Teori
T-arket deles ut. Soppens karakteristiske bygningstrekk og navn på en eller flere av de 6 spiselige soppene gjennomgås.
Etter teorien tar 1-er og 2-er soppretten ut av ovnen og setter den på bordet sammen med ristet loff og finner fram det som skal drikkes til. 3-er og 4-er rydder mens maten settes på bordet.
Måltid
Læreren gir klarsignal slik at alle setter seg samtidig. Læreren peker ut en elev som ønsker velkommen til bords. Stekt sopp serveres på ristet loff.
Rydding
Etter måltidet rydder elevene etter oppsatt plan. "Ledige" elever hjelper de som ikke er ferdige med sine oppgaver.
Evaluering
Til slutt gjennomfører lærer og elever en evaluering av øvelsen sammen.
|