|
|
Du er her: Forsiden > Arbeidsmiljøforskning |
|
|
Arbeidsmiljøforskning
Arbeidsmiljøforskning retter seg mot hva som påvirker produktivitet - hva som er viktig for at vi skal gjøre en god jobb. Trivsel har stått fram som en viktig faktor og mye av arbeidsmiljøforskningen har derfor blitt rettet mot det psykososiale arbeidsmiljøet. Spørsmål som her er står sentralt er: Hva gjør at vi trives på arbeidsplassen vår?
Karasek and Theorell (1990) har i sine studier av voksnes arbeidsmiljø funnet at det er fire faktorer ved det psykososiale arbeidsmiljøet som er viktige for å skape trivsel:
- At arbeidstakeren er med og bestemmer over sin egen arbeidssituasjon.
- At de arbeidsoppgaver en arbeidstaker får ikke oppleves som en belastning,
men er tilpasset arbeidstakerens forutsetninger og muligheter.
- At arbeidstakeren opplever sosial støtte fra ledelsen.
- At arbeidstakeren opplever sosial støtte fra kolleger.
|
De samme faktorene er viktige for elevenes trivsel på skolen, og dermed også for elevenes læring.
Medbestemmelse er den faktoren som er viktigst for arbeidstakeres trivsel.
Medbestemmelse er også den viktigste faktoren for elevenes skoletrivsel.
| |
Trivel og helse
|
|
|
|