miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Trivsel og helse - Introduksjon

Trivsel og helse - Introduksjon

Arbeidet med temaet Trivsel og helse er lagt opp omkring fem faser. Til disse fasene er det knyttet tre aktiviteter for oppsummering og synliggjøring av hva dere har kommet fram til når dere arbeider med de ulike fasene. Ved å legge informasjonen på nettet kan dere også utveksle erfaringer med andre skoler, samtidig som foreldre og andre samarbeidsparter kan følge med i arbeidet.

Fase Aktivitet

1. Hvordan har vi det på skolen vår?
For å komme i gang med trivselsarbeidet, er det først viktig å analysere situasjonen på skolen.

Trivsel og helse:
Kartlegging av eget skolemiljø

2. Prioritering av områder vi vil satse på
Finn deretter ut hvilke områder dere bør arbeide med for å forbedre skolemiljøet.

3. Hvilke tiltak skal vi sette i gang?
Diskuter hvordan dere kan gjennomføre tiltakene.

Trivsel og helse:
Planlegging av tiltak

4. Sett tiltakene ut i livet!
Gjennomfør de tiltakene dere har planlagt.

5. Evaluering og videreføring av tiltakene
For å sikre at arbeidet blir fulgt opp, er det viktig at tiltakene blir evaluert og satt inn i skolens plan.

Trivsel og helse:
Gjennomføring og evaluering


Samarbeid er viktig!

Det viktigste med nettsiden Trivsel og helse er at skolen setter igang tiltak og arbeider med sitt psykososiale miljø. Hensikten er å skape et miljø som fremmer trivsel og trygghet. Både elever, lærere, skolens ledelse, skolehelsetjenesten og foreldre bør jobbe sammen for å skape et godt arbeidsmiljø på skolen.

Det er viktig at hele skolen inkluderes i det trivsels- og miljøfremmende arbeidet. Det bør derfor legges vekt på tiltak både innen klassen, for personalet og samlende for hele skolen. Før man kan begynne et samarbeid er det viktig å se de ulike parters kompetanse, og hva de kan tilføre hverandre. Skolens ledelse er de som aller først må gripe fatt i det trivsels- og miljøfremmende arbeidet, og de må legge tilrette for at arbeidet kan utvikles på skolen. Lærerne er selve drivkraften i arbeidet. På samme måte som trivsel er viktig for elevenes læring, er trivsel viktig for at lærerne skal kunne gjøre en god jobb. Skolehelsetjenesten kan bidra med vesentlig kompetanse i det trivsels- og miljøfremmende arbeidet, og foreldres støtte og engasjement har også stor betydning for at elever skal gjennomføre tiltak!


  • Viktig å huske på med diskusjon:
    • Fungerer best i små grupper eller samlet i klassen.
    • Alle må få komme med sine meninger.
  • Hvorfor bør vi danne en ansvarsgruppe?
    • Det er viktig at foreldre, lærere, personalet, skolehelsetjenesten, elever og andre jobber sammen om skolemiljøet. På denne måten får alle gruppene kommet med sine meninger.
    • Ansvarsgruppen har et særlig ansvar for å sørge for at tiltakene blir satt på dagsorden.
    • Det er viktig at alle involverte føler at de har medbestemmelse.
    • Ansvarsgruppen bør ta utgangspunkt i spørreskjemaundersøkelsen, diskusjoner og generelle stemningsrapporter på skolen før igangsetting av tiltak.
  • Hvordan kan vi få med ulike grupper i arbeidet med å bedre skolemiljøet?
    • Elevrådsmøter er en viktig kanal for å spre budskap til andre elever og lærere.
    • Kanskje kan elevrådsrepresentantene være med på et foreldremøte?
    • Diskutere i elevrådet hvordan dere skal få med skolens ledelse.
    • Avtal et tidspunkt med skolens ledelse for når dere skal møtes.
    • Hvem i skolens ledelse bør dere snakke med?
    • Synes dere det er viktig å snakke med hele personalet samlet kan dere f.eks. foreslå at dere kommer og informerer om prosjektet på et personalmøte. Eller synes dere det er bedre å snakke med enkelt-lærere som kan bringe budskapet videre til hele personalet?

Samarbeid med andre skoler

Jobber andre skoler i nærmiljøet også med det psykososiale miljøet? Å samarbeide gjør jobben lettere. Dere kan blant annet gi hverandre råd og hjelp underveis. Kanskje kan dere også dra på besøk til hverandre? Hvordan kan dere invitere andre skoler til å samarbeide med dere? Dere kan se på resultatsidene hvilke andre skoler som jobber med trivsel og helse.

I perioden 1993 - 2002 har ti skoler i Norge deltatt i prosjektet "Europeisk nettverk av helsefremmende skoler" - HEFRES. Mange av HEFRES-skolene var med i skolenettverk. Noen av HEFRES-skolene var med i lokale skolenettverk, noen var med i regionale nettverk, mens andre var med i internasjonale nettverk (både nordiske og europeiske). På nettsidene til HEFRES får dere nyttige tips og ideer til arbeidet med det psykososiale arbeidsmiljøet. HEFRES.


Registrere data på nettet

Hvorfor bør vi registrere data på nettet fra arbeidet i de forskjellige fasene?

  • Vi får en oversikt over det vi kommer fram til, som kan føre oss videre i arbeidet med Trivsel og helse.
  • Se hva flest synes det er viktig å arbeide med.
  • Bli kjent med spørreskjemaundersøkelse som forskningsmetode.
  • Få en grafisk framstilling av resultatene.
  • Utveksle råd og tips med andre skoler til hva vi kan jobbe med.

Trivsel og helse