Lærerveiledning
Beskrivelse av innsjø og nedslagsfelt
Prosjektet tar sikte på at deltagerne skal få et
større utbytte av innsatsen enn om de gjorde undersøkelsene
alene. I tillegg til å gjennomføre egne undersøkelser og
vurderinger skal de få spesialisthjelp og mulighet til å
sammenligne egne resultater med andres. Resultatene som blir sendt til VANDA
blir overført og lagret i en database som er tilgjengelig på
internett.
Adressen er: http://miljolare.uib.no/vanda/
Den enkelte skole bestemmer selv hvor mye tid og ressurser som skal
legges ned i prosjektet, men et rimelig tidsbruk er stipulert til 6-7
skoletimer, i tillegg til en dagsekskursjon. Omtrent like lang tid brukes
på forarbeid som etterarbeid. Det kan være hensiktsmessig
å dele oppgavene mellom flere klasser og å gi enkeltelever eller
elevgrupper spesielle oppdrag som hjemmearbeid. Flere klasser på samme
skole kan i store trekk gjøre det samme, men det sendes bare ett
skjema og én eske med prøver tilbake til
VANDA. Nedenfor har vi laget en skisse for hvilke
innsjøundersøkelser som kan gjennomføres. Vi vil
imidlertid understreke at den enkelte deltager står fritt i å
velge hvilke av disse undersøkelsene de ønsker å
gjennomføre, dvs. beskrivelsen må ikke følges slavisk.
Det er imidlertid viktig at opplysningene om de undersøkelsene som er
gjort er så fullstendige som mulig, dette gjelder ikke minst
innsjø opplysningene.
Gjennomføring av undersøkelse
- Tidspunkt for innsamling
Det er ønskelig at skolene har en mest mulig synkronisert
data-innsamling. Hvis det er praktisk mulig bør skolene
gjennomføre to innsamlinger per år, en om høsten og en
om våren. Høstinnsamlingen bør gjennomføres rundt
første halvdel av september og vårinnsamlingen i mai/juni.
- Valg av innsjø
Ta elevene med på råd, det blir trolig mer innsats og
interesse hvis innsjøen er noe elevene har et forhold til. Kontakt
lokale miljøvernavdelinger i fylket og hør hvilke
innsjøer de er interessert i å følge opp, men la skolen
gjøre det endelige valg.
- Forarbeid
Undersøk om det finnes noe informasjon om innsjøen fra
før. Kommunens oppmålingsavdeling og
Fylkeskartkontoret har økonomiske kart i stor
målestokk. Disse kartene kan blant annet gi eiendomsgrenser,
bebyggelse, vann og kloakkledninger. Fiske- og vassdrags-forvalterne
på miljøvernavdelingene i fylket bør kontaktes
for mer informasjon om den lokalitet man har valgt.
Klassen blir på forhånd kjent med hva som skal gjøres
på feltdagen. Vannplanter fra innsjøen kan demonstreres av
læreren noen dager i forveien. Det kan også øves på
å kjenne igjen virvelløse dyr, men disse kan elevene bestemme
direkte på selve feltdagen eller senere etter vedlagte
bestemmelsestabell.
Hvis det skal fiskes i innsjøen må skolen på
forhånd sørge for nødvendige tillatelser fra grunneiere
og eventuelt fiskeforvalteren i fylket.
- Feltdagen
Selve feltundersøkelsen baseres på én dag. Det
foreslås at klassen deles inn i grupper á 4 elever. Alle
gruppene gjør alle undersøkelsene og leverer hver sin rapport.
Arbeidsoppgavene kan deles inn på følgende måte:
- Båtlaget
Måler dybder, får opp sediment og
undervannsplanter, samler plankton og tar
vannprøve.
Dersom dybdekart allerede finnes er det ønskelig at de tar en
dybdeprofil av temperaturen på det dypeste punktet i innsjøen.
Slike dybdeprofiler kan lett ta lang tid slik at det bør tenkes
nøye igjennom hvilke dyp som skal måles. Vannhenter med
termometer vil være nødvendig for temperaturprofilen.
Oksygenprofil kan også måles, men for å
gjøre det på en hensiktsmessig måte trengs et
oksymeter. Husk redningsvester.
- Bunndyrlaget
De går langs stranden med ferskvannshover og samler det de kan
finne av bunndyr. Sorterer og bestemmer dem.
- Plantelaget
De går langs stranden og tegner inn vegetasjonssoner på en
kartskisse av vannet.
- Fiskelaget
De fisker med de redskapene som skolen har fått grunneiernes
tillatelse til å bruke. Stangfiske kan gjøres på selve
ekskursjonsdagen. Garn eller fiskefeller bør settes ut kvelden i
forveien. Fiskelaget undersøker lengde, vekt, mageinnhold og andre
forhold hos fisken.
- Omkringlaget
Dette laget beskriver naturforholdene i innsjøens
umiddelbare nærhet. Vegetasjonsområder,
boligområder, berggrunn, strandtyper, innløpsbekker og
utløpsbekk. De samler påvekstalger i utløpet og tar seg
av drivprøven. Dette er den oppgaven som minst kan spesifiseres
på forhånd og det anbefales at læreren er med i denne
gruppen.
Prøver av vann, plankton og driv samles både på de
flaskene som skal sendes tilbake og egne flasker for elevenes analyser.
Prøver av bunndyr samles inn i felten på skolens egne
prøveglass og først når de er sortert overføres
de til prøveglassene som skal returneres. Sendingen med prøver
bør gå så raskt som mulig etter innsamlingen spesielt av
hensyn til vannprøven. Pass på at alle flaskene i
forsendelsen er skikkelig tette.
- Etterarbeid
De 3-4 timene som brukes på etterarbeidet skal gå med til
sortering, mikroskopering og tegning av de dyrene og plantene som er samlet
inn. Kartskissene rentegnes. Det vil være naturlig at læreren
bruker spørsmålene fra dataskjemaet som oppgaver for elevene
slik at svarene kan brukes direkte for utfyllingen.
Hver gruppe lager sin rapport for det de har undersøkt, men
utfyllingen av dataskjemaet skjer i forbindelse med en felles diskusjon i
samlet klasse.
Mer om prøvetaking og dataene som skal inn i skjemaet
Skolen
Første del av dataskjemaet gir identifikasjon for opphavet til
dataene. Data-basen er fri og tilgjengelig for alle, men når dataene
publiseres i en eller annen sammenheng, skal det refereres til hvor de
kommer fra. Det er ønskelig at VANDA resultatene
blir brukt i alt fra skoleaviser til vitenskapelige publikasjoner, men det
skal tas behørig hensyn til dem som har fremskaffet opplysningene.
Innsjøen
Dato for feltdata
Det er ønskelig med mest mulig synkronisert datinnsamling for
å legge forholdene til rette for sammenligninger. Vi vil anbefale at
undersøkelsen gjøres i første halvdel av september
eller så nær denne tid som mulig, og en ny undersøkelse
på vårparten i mai/juni.
Geografiske data
Den geografiske plassering av en innsjø er
definert ved utløpet av innsjøen. Dette punkt
angis etter det såkalte UTM systemet som leses av på et vanlig
M-711 kart (1:50000). Det er også fint om dere oppgir kartbladets
nummer i denne serien. Høyde over havet angis med overflaten ved
normalvannstand. Er innsjøen regulert mer enn 1 m bør
høyeste og laveste regulerte vannstand være angitt.
Morfologiske data
De morfologiske dataene (lengde, bredde, dybde etc.) tas
ut fra det kart man kan skaffe som gir størst oppløslighet.
På kommunenes kartavdelinger finnes det såkalt
økonomiske kart. Det er kart i stor målestokk
som gir et godt omriss av innsjøen. Mange opplysninger om
nedslagsfeltet hentes også ut fra de økonomiske kartene,
såsom veier, boliger og andre installasjoner. Finnes ikke
økonomiske kart for innsjøen velges det beste kartgrunnlag man
kan finne frem til.
Maksimum lengde av en innsjø er definert som den
lengste rette linje som kan strekkes på overflaten uten å
berøre eller gå over land.
Maksimum bredde er den lengste linje vinkelrett på
denne som kan strekkes uten å berøre land.
Areal av overflaten kan beregnes på minst tre
måter:
- Med planimeter.
- Inntegning på millimeterpapir og opptelling av rutene.
- Klippe ut et papiromriss av overflaten, veie det og sammenligne med
vekten av et samme type papir ark med kjent areal. NB! jevn papirkvalitet.
Det lages et dybdekart som vedlegges dataskjemaet.
Dybdeforholdene i innsjøen kan finnes enten ved opplodding med
loddline (håndlodding) eller
ekkolodd fra båt.
Håndlodding er meget tidkrevende i store og dype
innsjøer. Men selv om bare noen få (5-10) målinger
gjøres vil det fort gi et inntrykk av dybdeforholdene. Hvis
innsjøen håndloddes er det viktig å få riktig
posisjon på de punktene som måles. Det dypeste man finner brukes
som maksimum dybde. Er punktene man har målt rimelig jevnt eller
tilfeldig fordelt over innsjøen beregnes gjennomsnittsdypet som
gjennomsnittet av de målinger som er gjort.
Dybdekoter påføres kartskissen etter beste
skjønn. Det kan være nyttig å ha i tankene at en database
alltid kan oppdateres og et dybdekart med få målinger kan
forbedres når flere punkter kommer til. Enkeltmålingene
påføres med tall på kartskissen slik at oppdateringen
blir enkel. Det avpasses etter tiden som båtlaget har til
rådighet hvor mange dybdemålinger som gjennomføres. Lag
gjerne en gradient utover i innsjøen.
Opplodding med ekkolodd er vesentlig enklere, men det
krever at man enten har en båt med påmontert ekkolodd eller har
et umontert lodd med mikrofonen på en stang som holdes eller bindes
til båtripen. Med jevn fart ror man ulike kurser over vannet og
registrerer på papir de ulike dybdene i profilet. Dette tilbakeregnes
slik at avstandene passer inn på kartskissen. Det kan ofte være
enklere å bruke en liten påhengsmotor til å drive
båten frem med jevn fart. Tillatelse til bruk av
påhengsmotor må imidlertid i de aller fleste tilfeller innhentes
hos miljøvernavdelingen i fylket. På kartskissen
påføres kursene man har kjørt eller rodd med ekkoloddet.
Mange rimelige ekkolodd (under 5000 kroner) finnes i handelen.
Strandlengden beregnes ut fra den oppløsningsgrad det er på
kartet man har som grunnlag. Strandtypene bestemmes etter beste
skjønn.
Vannkvalitet
Det er bedt om en vannprøve tatt i overflaten av
innsjøen. Denne tas rett i den flasken som medfølger
prøveesken. Flasken er syrevasket og skyldt mange ganger i jonebyttet
vann slik at den er klar for vannprøven, og den skal ikke åpnes
før den brukes. Skyll flasken noen ganger med innsjøvann, fyll
flasken helt full og kork den umiddelbart. Sett flasken så raskt som
mulig i et kjøleskap.
For å få prøven analysert for kjemiske parameter og bakterier kan den
sendes til det lokale næringsmiddeltilsynet. Skolen må da selv ta kontakt
med næringsmideltilsynet lokalt og få en avtale med dem. Eksempel på
målinger næringsmiddeltilsynet utfører er kalsium,
magnesium, sulfat, totalfosfor, totalnitrogen, klorofyll A, nitrat
og ammonium.
Det er viktig at prøven blir holdt kald, og levert så snart som mulig, helst
samme dag.
Vannprøven som brukes til klassens egne pH og
konduktivitetsmålinger (også kalt ledningsevne)
tas på en annen ren flaske. Egne målinger gjør skolene
bare om de har det nødvendige utstyr. Måles pH, må det
gjøres med et pH-meter med glasselektrode. Vann i norske vassdrag er
vanligvis så jonefattige at andre målemetoder er ubrukelige.
pH-målinger bør gjøres så raskt som mulig da pH
forandrer seg fort i prøveflasken på grunn av biologisk
aktivitet hos f.eks. bakterier.
Konduktivitetsmåleren er i prinsippet en Westons bro for
motstandsmåling. Konduktivitet (angis i S, mikrosiemens) er definert
som den inverse motstanden over to platinaelektroder på
1cm2 i avstand 1 cm. Konduktiviteten er et mål for vannets
totale ioneinnhold. Enkle konduktivitetsmålere er i handelen for rundt
1500 kroner.
I Bergen vil vannprøven som blir sendt inn analyseres for
Ca++, Mg++, Na+, SO4-- og Cl-,
hvilket er de vanlige hovedionene i ferskvann ved siden av karbonatene.
Dette vil kunne gi en hovedkarakteristikk av vannkjemien. Har skolen
mulighet for ytterligere kjemiske analyser med egen apparatur
påføres det i skjemaet.
Temperatur måles i overflaten, eventuelt på flere dyp hvis
skolen har utstyr til det. Noter dypet og tempertauren som målingen
tas på.
Siktedypet måles med en såkalt secci-skive, dette er en
hvitmalt metallplate (evt. plastlokk med et lodd) med en diameter på
ca. 20 cm. Skiven senkes med i vannet til den forsvinner ut av syne.
Deretter heves den forsiktig til den kommer til syne igjen, og denne dybde
noteres som siktedyp.
Vannfargen beskrives med secciskiven hengende på halvt siktedyp,
les av fargen (etter Strøms skala) mot den hvite platen.
Sediment
Sedimentene klassifiseres etter innholdet av organisk materiale. I
myrvannssjøer er det et lett sediment med stort innhold av organisk
materiale. Dette kalles DY. I andre sjøer er
sedimentet mere mineralisert og er kalt GYTTJA. Dy er
vanligvis lyst og brunt, gyttja mørkt og mest svart. Anker, grabber
eller vannhentere kan bringe opp sediment fra litt større dyp (helst
> 5m). Kjenn etter om det lukter H2S.
Vannplanter
De norske vannplantene er relativt enkle å bestemme etter for
eksempel Lid's flora. En del er også omtalt i Øklands (1983)
bøker om Ferskvannets verden. Er det planter som lærerne ikke
klarer å bestemme sendes det et presset eksemplar med prøvene
som returneres til VANDA. En kartskisse med de ulike
vegetasjonsbeltene tegnes og sendes VANDA. Det kan
være smart at skolen beholder en kopi.
Undervannsplantene utenfor flyteplantebeltet kan samles med krok, lite
anker, grabber eller med rive. Også arter som er sjeldne tas med. Det
er ment at beskrivelsen skal omfatte plantene fra vannkanten og utover i
vannet. Prosentvurderingen gjøres etter beste skjønn.
Påvekstalger i utløpet
Fastsittende og trådformete alger er mest vanlige i utløpet
av innsjøen. Prøvene bør samles inn noen meter nede i
utløpsbekken og skrap løs alger som sitter fastvokst på
stein o.l. der hvor elven renner. Etter en subjektiv vurdering sammenlignes
det man observerer med de utsagnene som står i dataskjemaet. Det som
passer best understrekes i skjemaet.
En prøve av algene skrapes av og has på flasken merket
"Påvekstalger". Litt vann tilsettes og det dryppes på lugol slik
at styrken blir ca 1%. (1 dråpe ca 0,2 ml). Lugol, (eller riktigere
Lugols væske, oppkalt etter oppfinneren), er en jod-eddikk
løsning som bør behandles med forsiktighet fordi jod er
giftig.
Prøvene bør oppbevares mørkt, fordi lys bryter ned
fikseringsmidlet (lugol). Dersom fargen er bleknet etter et eller to
døgn må lugol tilsettes til fargen er kraftig gul igjen.
Påvekstalgene som klassen selv studerer kan enten være
levende eller fiksert på lugol. Undersøk prøvene under
mikroskop og tegn de formene dere ser og legg vekt på å få
til fasong på celler og hvordan pigmentkornene er plasert. Tegningene
skal brukes til sammenligning med det som kommer i retur fra
VANDA.
Planteplankton
Planteplanktonet samles inn ved at man fyller prøveflasken med
vann og tilsetter 1 ml lugol. Prøven kan tas både fra overflate
eller fra ulike dyp (blandprøve). Hvis skolen har en vannhenter er en
blandprøve å anbefale. Da tømmes vannhenterens innhold
fra flere dyp nedover i vannsøylen over i en bøtte. Innholdet
blandes godt, og prøveflasken fylles og innholdet konserveres med
lugol. Igjen gjelder det at at mer lugol må tilsettes prøven
hvis fargen blekner i løpet av et par dager.
Mange planteplanktonarter er så små at de ikke kan fanges med
noen hov og må sedimenteres. Som regel er 100 ml nok vann til at de
fleste artene kommer med.
For skolens egen undersøkelse av planteplankton vil vi anbefale at
en målesylinder på 100 ml fylles med innsjøvann og 1 ml
lugol. Prøven står ett døgn til sedimentering og med en
lang pipette tas det opp en dråpe fra det nederste i sylinderen.
Dråpen mikroskoperes under vanlig mikroskop. Lugol inneholder
elementært jod som farger levende celler. Lag tegninger av det dere
tror er planteplankton celler. Når planteplankton prøven er
analysert vil vi returnere tegninger av de formene som er mest
karakteristiske i prøven slik at dere kan sammenligne.
Dyreplankton
Dyreplanktonet samles inn med en hov som bør ha en maskevidde
mellom 60-100 µm, og en diameter på minst 20 cm. Prøv å
unngå at planktonhoven går i bunnen av innsjøen fordi da
kommer mye grums med i prøven og det tar lang til å bearbeide
den.
For analysen av planktonet er det viktig at maskevidden er
notert i dataskjemaet.
Dyreplankton består i hovedsak av krepsdyr og hjuldyr og
konkurranseforholdet mellom disse to gruppene er et interessant problem.
Imidlertid er hjuldyrene så små at de går igjennom masker
som er større en ca 60 µm. Er maskevidden for stor kan ikke krepsdyr
og hjuldyr kvantitativt sammenlignes i prøven. Også de yngste
stadiene av hoppekreps, nauplier, går igjennom grovmaskete
dyreplanktonhover. Om ikke hoven er finmasket nok tas det likevel
prøver for det er nok av andre interessante problemer i
dyreplanktonet. Bare maskevidden er oppgitt er det bedre med en prøve
med grove masker enn ingen dyreplanktonprøve.
En dyreplanktonprøve samles ved at hoven trekkes fra så dypt
vann som mulig uten å gå i bunnen og opp til overflaten. Dybden
noteres i dataskjemaet. Også diameteren på hovåpningen
noteres. Trekkhastighet <20 cm s-1.
Vanligvis har en planktonhov en kopp eller et glass i enden til
oppsamling. Prøven blir således en blanding av dyr og vann.
Prøven som skal returneres tilsettes sukkerformalin fra plastflasken
i prøveesken slik at det blir ca 5 ml sukkerformalin til 100 ml vann.
Vær varsom så ikke sukkerformalinen kommer i kontakt med
hud, nese, øyne eller munn. I tilfelle skylles kroppsdelen med vann
så fort som mulig. Formalin virker etsende, men skylles lett vekk med
vann.
Dyreplanktonprøven som analyseres av klassen bør
undersøkes levende uten formalin. Kan den ikke undersøkes
samme dag kan den stå i kjøleskap i opptil 2 døgn hvis
det ikke er for mange dyr i prøven. En plastbøtte med
innsjøvann kan anrikes med dyr fra hovtrekket og settes i
kjøleskap. Slike prøver kan holde seg i enda noen dager.
De mest alminnelige dyreplanktonformene tegnes og bestemmes så
langt det mulig for senere sammenligning med spesialistanalysen.
Driv
En hov tilsvarende den som brukes til dyreplankton, men med større
maskevidde (ca 250 µm), henges i utløpet av innsjøen over
natten før feltdagen eller i det minste den tiden klassen er ved
innsjøen. Omtrent halvparten av drivet tas på
prøveflasken i prøveesken merket driv og tilsettes 5 ml
sukkerformalin umiddelbart. Pass deg igjen for formalinen.
Den andre halvparten av drivprøven brukes av klassen.
Denne prøven fikseres ikke. Ved analyse under lupe
(stereomikroskop) prøver dere å igjenkjenne plankton, bunndyr
og skall av bunndyr. Bestemmelser og tegninger gjøres for senere
sammenligninger.
Bunndyr
Bunndyrene samles ved at man roter rundt med en stang hov innimellom
vegetasjon, stener og i sediment. Hovens innhold helles i en hvit plastbakke
(eller vaskevannsfat). Med pinsett plukker man ut de bunndyren man finner.
Ta lite sediment av gangen og bruk lite vann å skylle med. Ofte
må bakken stå en liten stund før man begynner å se
dyrene. Plukk alt som er dyr og finn umiddelbart ut hvilke dyr du har foran
deg. Noen dyr er lette å bestemme, mens andre må studeres
nøye under lupe eller mikroskop for å kunne identifiseres.
Bunndyrene holder seg også fint i kjøleskap noen dager.
Sorter dyrene i grupper tilsvarende de prøveglassene dere har
fått med i esken. Bruk skolens egne glass i felten, og overfør
et representativt utvalg til glassene som sendes tilbake til
VANDA. To av 20 ml flaskene er ikke merket og er ment som
reserve flasker. En 100 ml flaske er merket "diverse" for å kunne
få med større dyr som øyenstikkerlarver, store biller,
muslinger og annet. Plastflaskene for bunndyr inneholder
fikseringsvæske og dyrene kan være levende når de has
oppi. Vi ønsker dyrene tilbake på den fikseringsvæsken
som er utdelt. Vil skolen lage egne preparater for en typesamling vil vi
anbefale 70% teknisk sprit som fikseringsmiddel.
I skjemaet er det spurt etter en rangeringsliste for bunndyrene. Lag
denne etter beste skjønn ut fra egne fangster.
Fisk
Fisk fanges med garn, not, teiner, feller eller snøre. En tegning
av en enkel felle for småfisk laget av en tom cola-flaske av plast (se
kompendium for prøvetaking av fisk). (Settes en slik opp ned over
sedimentet i strandsonen over natten kan den også samle mange
invertebrater). I skjemaet som skal returneres er vi i første omgang
interessert i hvilke fiskearter som er til stede. Er de vanskelige å
bestemme kan det tas et godt bilde av fisken og bildet vedlegges
dataskjemaet. Får dere et brukbart fiskemateriale bør det
utnyttes i klassens egen bearbeidelse.
Oppgaver her vil først og fremst være å beskrive og
tegne fiskene og å se på næringen i magen. Gjenkjennes
noen av dyrene som ellers er samlet inn?
Det vil trolig være høyst ulikt hva de enkelte skoler og
klasser kan få til av fiske og derfor tas det relativt lett i denne
sammenheng. Imidlertid er artssammensetningen og bestandsstørrelsene
av fisk svært avgjørende for annet liv i innsjøen og vi
har derfor satt av i skjemaet et felt hvor det gis kommentarer til
fiskeinnsats og fiskeutbytte i prosjektet.
Andre virveldyr
Observeres det virveldyr som har direkte tilknytning til ferskvann
føres de opp i dette punktet på dataskjemaet. Gi en kommentar
til hvordan observasjonene er gjort, og hvor manger dyr dere har
funnet/observert av hver art.
Nedslagsfeltet
Geografiske data
Nedslagsfeltet finnes ved kartanalyse. Bruk kotene og
bekkene til å bestemme nedslagsfeltet så godt det lar seg
gjøre. Mål arealet etter samme metode som arealet av
innsjøen. Vedlegg en kopi av kartet med nedslagsfeltet
påtegnet.
Geologiske data
Dette kan være et vanskelig punkt og besvares ikke hvis det byr
på vanskeligheter å få sikre svar. Norges
geologiske undersøkelser (NGU) vil vite om det er gjort
spesielle geologiske undersøkelser der innsjøen ligger. Gi
eventuelt referanse til publikasjon.
Vegetasjonsdekke og menneskelig påvirkning
Besvares etter beste skjønn. En kartskisse lages og kopi vedlegges dataskjemaet.
Noen bøker som det kan være nyttig å konsultere
- Borgstrøm, R. & Hansen, L. P. (red.) 1987.
- FISK I FERSKVANN. Økologi og ressurs-forvaltning.Landbruksforlaget. Oslo. 347 sider.ISBN 82-529-1016-5.
- Vennerød, K. (red.) 1984.
- VASSDRAGSUNDERSØKELSER. En metodebok i limnologi. Norsk
limnologiforening og Universitets-forlaget. Oslo, Bergen, Stavanger, Tromsø. 283 sider. ISBN
82-00-06877-3.
- Økland, J. 1983.
- FERSKVANNETS VERDEN BIND 1-3. Universitetsforlaget. Oslo, Bergen, Stavanger,
Tromsø. 203, 209 og 189 sider. ISBN 82-00-05923-5, 82-00-06730-0 og 82-00-06731-9.
Av Petter Larsson, henvendelser
til Vanda.
|