Aktivitet:
Undersøk støv i klasserommet
Et av kravene til skolenes fysiske innemiljø i Opplæringslovens § 9a er at lokalene der elevene oppholder seg skal være rene og hygieniske. Støv kan gi ulike helseplager som irritasjon av hud og slimhinner, astma og allergiske reaksjoner. En kartlegging av støvmengde og -type er et godt utgangspunkt for å avdekke problemer og finne fram til tiltak for å bedre innemiljøet. FormålUndersøke hvor mye støv som samler seg i klasserommet og hva slags støvtyper det er. Gi innsikt i hvordan støv påvirker helse og velvære. Lære om Opplæringslovens § 9a og kravene til det fysiske innemiljøet på skolen. GjennomføringSamle støv på tre glassplater i klasserommet i henholdsvis to, sju og fjorten dager. Vurder støvmengde og støvtype ved å sammenligne de eksponerte glassplatene med referansebilder. ResultaterInformasjon om støv i klasserommet som grunnlag for diskusjon om årsaker og kilder til støvmengden og vurdering av tiltak for å redusere støvmengden og bedre innemiljøet.
Valg for denne aktiviteten:Les veiledning Veiledningen inneholder detaljert veiledning og metodebeskrivelse til gjennomføring av aktiviteten som en del av undervisningen. Legg inn data Her logger deltakeren seg på for å registrere sine resultater i databasen. Vis resultater På resultatsidene kan alle se registrerte data for denne aktivitetene. Bakgrunnsstoff Artikler og lenker til bakgrunnstoff som er interessante for denne aktiviteten.
Forslag til andre aktiviteter på Miljolare.no
|