Aktivitet:
Trivsel og helse: Planlegging av tiltak
I følge Opplæringsloven § 9a-3 skal skolen aktivt og systematisk arbeide for å fremme et godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. På samme måte som arbeidsmiljøet er viktig for at arbeidstakere skal trives og gjøre en god jobb, er skolemiljøet viktig for elevenes trivsel og prestasjoner. FormålDette er aktivitet nummer to i arbeidet med Trivsel og helse. På bakgrunn av spørreskjemaundersøkelsen i aktiviteten Trivsel og helse: Kartlegging av eget skolemiljø, diskuterer elevene hvilke områder ved skolemiljøet det er viktig å gjøre noe med. Etter å ha valgt ut noen områder og gjennomført en planlegging, går elevene videre til den siste aktiviteten, Trivsel og helse: Gjennomføring og evaluering. GjennomføringDiskuterer og velg hvilke områder det er viktigst å jobbe med. Planlegg tiltak innenfor disse områdene og diskuter hvordan de skal gjennomføres. ResultaterEt utvalg områder elevene vil arbeide med for å forbedre skolemiljøet og en beskrivelse av hvilke tiltak som må gjennomføres for å oppnå en forbedring.
Valg for denne aktiviteten:Les veiledning Veiledningen inneholder detaljert veiledning og metodebeskrivelse til gjennomføring av aktiviteten som en del av undervisningen. Legg inn data Her logger deltakeren seg på for å registrere sine resultater i databasen. Vis resultater På resultatsidene kan alle se registrerte data for denne aktivitetene. Bakgrunnsstoff Artikler og lenker til bakgrunnstoff som er interessante for denne aktiviteten.
|