Resultater
Alle områder | » | Troms | » | Grunnfarnes | » | Grunnfanres | » | 27.09.2013 () |
Deltaker: | Medby Oppvekstsenter |
Område: | Grunnfarnes (Senja, Troms) |
Kulturminne: | Grunnfanres |
Dato: | 27.09.2013 |
Antall personer:
Grunnfarnes
Klassetrinn for barn som var med:
1. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
2. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
3. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
4. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
5. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
6. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
7. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
8. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
9. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
10. trinn
Lokale foreininger eller lag det er samarbeidet med:
Grunnfarnes bygdelag og historikker Hans Peder Pedersen
Antall dugnadstimar:
30
Beskriv hva som er gjort:
Prosjektet er delt i flere deler. Først fikk alle lærerne ved Medby oppvekstsenter en hel ettermiddag nede på Grunnfarnes der lokalhistoriker Hans Peder Pedersen fortalte og viste frem de mange unike og spennende fortidsminnene som finnes der.
Del to av prosjektet gikk ut på at alle elevene dro ned på overnattingstur til Grunnfarnes. Her fikk elevene kjennskap til de kulturminnene som finnes der. Vi valgte på dag 2, å ha hovedfokus inne i Grunnfarnesbotn. Elevene ble delt i grupper der de først fikk en teoretisk del. Her fortalte lokalhistoriker Hans Peder Pedersen historien bak de synlige merkene i terrenget. Elevene var nysgjerrige og spurte mange spørsmål. Etter den teoretiske delen, skulle «langhusene» ryddes for kratt, slik at de ble mer synlig i terrenget, og for publikum. I utgangspunktet skulle det også plukkes søppel, men det var lite søppel på plassen. Vi opplevde at elevene var svært engasjert under prosjektet, og ga utrykk for at de syntes at dette var interessant.
Eventuelle videre planer:
Vi ønsker å bruke flere dager nede på Grunnfarnes. Vi ser jo det å knytte dette som vi finner i nærområdet opp mot kompetansemålene i læreplan, er unikt. Vi er svært heldig som har dette spennende området i nærmiljøet til skolen. Vi ønsker å rydde kratt på de flotte gravhaugene som finnes der nede, slik at de blir mer synlig i terrenget, og selvfølgelig for publikum.